امنیت

امنیت شبکه چیست؛ معرفی راهکارهای امنیت شبکه

معماری شبکه امروزی بسیار پیچیده و با محیطی که همیشه در حال تغییر است و مهاجمانی که همیشه در تلاش برای یافتن راه ورود جدید و بهره برداری از آسیب پذیری ها هستند، روبرو است. این آسیب پذیری‌ها می‌توانند در تعداد زیادی از بخش‌های شبکه از جمله دستگاه‌ها، داده‌ها، برنامه‌ها، کاربران و مکان‌ها وجود داشته باشند. به همین دلیل، امروزه بسیاری از ابزارها و برنامه‌های مدیریت امنیت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تهدیدها و سوء استفاده‌های فردی و همچنین عدم رعایت مقررات را برطرف کنند. در ادامه به طور کامل به معرفی امنیت در شبکه، مفاهیم امنیت شبکه و راهکارهای امنیت شبکه می‌پردازیم.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه یک اصطلاح گسترده است که شامل بسیاری از فناوری‌ها، دستگاه‌ها و فرایندهای مختلف می‌شود. Network security یا امنیت شبکه به مجموعه‌ای از قوانین و تنظیماتی گفته می‌شود که برای محافظت از یکپارچگی، محرمانه بودن و دسترسی شبکه‌ها و داده‌های رایانه‌ای با استفاده از فناوری‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری طراحی شده است.

در واقع امنیت شبکه به حفاظت از زیرساخت‌های زیربنایی شبکه در برابر هرگونه دسترسی غیرمجاز، سوء استفاده از اطلاعات یا سرقت گفته می‌شود. این موضوع شامل ایجاد یک زیرساخت برای دستگاه‌ها، برنامه‌ها، کاربران و برنامه‌های کاربردی به شیوه‌ای ایمن است. استفاده از مفاهیم و کاربردهای امنیت شبکه بسیار مهم بوده و حفظ اطلاعات مهم و حیاتی کمک می‌کند.

تنها چند دقیقه قطع شدن شبکه می‌تواند باعث اختلال گسترده و خسارت بسیار زیاد به سازمان شود، به همین دلیل انجام اقدامات امنیتی بسیار ضروری است. هر سازمانی، صرف نظر از اندازه، صنعت یا زیرساخت‌ها، به درجه‌ای از راه حل‌های امنیت شبکه نیاز دارد تا از در مقابل تهدیدهای مختلف سایبری در امان بماند. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید سرور کلود ) بیشتر در مورد مبانی و عوامل به خطر انداختن امنیت شبکه صحبت خواهیم کرد

مفهوم امنیت در شبکه

مبانی امنیت شبکه

امنیت شبکه چندین لایه دفاعی را در لبه و داخل شبکه ترکیب می‌کند. هر لایه امنیتی در شبکه سیاست‌ها و کنترل‌های مختلفی را پیاده سازی می‌کند. کاربران مجاز به تمام منابع شبکه دسترسی داشته، اما از ورود افراد مخرب که قصد سوء استفاده از شبکه را داشته و تهدیدی برای اطلاعات محسوب می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

مهم‌ترین اساس امنیت شبکه چیست؟

محافظت: اولین و مهم‌ترین نکته در نگهداری از شبکه محافظت از آن است. تمام سیستم‌های خود را در بالاترین سطح امنیتی پیکربندی کنید.

تشخیص: پس از راه‌اندازی شبکه باید به طور مرتب شبکه را بررسی و آنالیز کرده تا در صورت وجود مشکل در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و جلوی آسیب دیدن شبکه گرفته شود.

اقدام: پس از تشخیص مشکل در شبکه باید به سرعت اقدامات لازم را انجام داده و مشکل را برطرف نمایید.

 

بیشتر بخوانید: keylogger چیست

مثلث امنیت شبکه چیست؟

مثلث امنیت در شبکه یا CIA از سه عبارت Confidentiality، Integrity و Availability گرفته شده است. این مدل برای ایجاد امنیت اطلاعات در یک شبکه معرفی و به کار برده می‌شود. این سه جزء از اجزا اصلی امنیت در شبکه محسوب می‌شوند.

Confidentiality: به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که اجازه دسترسی افراد بیگانه را به اطلاعات سیستم نمی‌دهد.

Integrity: این جزء برای اطمینان از انتقال درست و صحیح داده‌ها انجام گرفته تا داده‌های ارسالی به درستی و بدون تغییر به مقصد برسند.

Availability: به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که باعث می‌شود شبکه همواره در دسترس بوده و بدون مشکل کار کند.

مثلث امنیت شبکه

چه مواردی باعث به خطر افتادن امنیت شبکه می شوند؟

موارد مخرب مختلفی وجود داشته که به شبکه شما آسیب وارد می‌کنند. در ادامه برخی از این موارد عنوان شده‌اند:

  • ویروس: ویروس یک فایل مخرب و قابل دانلود است که می‌تواند در سیستم باقی مانده و با تغییر سایر برنامه‌های رایانه‌ای با کد خاص خود، تکرار شود. هنگامی که ویروس پخش می‌شود، فایل‌ها آلوده شده و می‌توانند از رایانه‌ای به رایانه دیگر منتقل شده و داده های شبکه را خراب یا نابود کنند.
  • کرم‌ها: می‌تواند با گرفتن پهنای باند و همچنین کاهش کارایی رایانه شما در پردازش داده‌ها، سرعت شبکه را پایین بیاورد. یک کرم یک بدافزار مستقل است که می تواند مستقل از سایر فایل‌ها، جایی که ویروس برای پخش شدن نیاز به برنامه میزبان دارد، پخش و کار کند.
  • تروجان: یک تروجان یک برنامه مخرب است که شبیه به برنامه‌های کاربردی واقعی به نظر می‌رسد، که به سرعت تأثیر منفی بر شبکه می‌گذارد. یک ویروس تروجان می‌تواند فایل‌ها را حذف کرده، سایر بدافزارهای مخفی در شبکه رایانه شما مانند ویروس را فعال کرده و داده‌های ارزشمند را سرقت کند.
  • نرم افزار جاسوسی: همانند نام خود، یک ویروس رایانه‌ای است که اطلاعات شخص یا سازمانی را بدون اطلاع صریح آن‌ها جمع‌آوری می‌کند و ممکن است اطلاعات جمع آوری شده را بدون رضایت مصرف کننده به شخص ثالث ارسال کند.
  • Adware: می‌تواند درخواست‌های جستجوی شما را به وب سایت‌های تبلیغاتی هدایت کند و داده‌های بازاریابی مربوط به شما را در این مرحله جمع آوری کند تا تبلیغات سفارشی بر اساس سابقه جستجو و خرید شما نمایش داده شود.
  • Ransomware: این مورد یک نوع نرم افزار سایبری تروجان است که برای به دست آوردن پول از رایانه شخص یا سازمانی که بر روی آن نصب شده است، داده‌ها را رمزگذاری کرده به گونه‌ای که غیر قابل استفاده بوده و دسترسی به سیستم کاربر را مسدود می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ddos چیست

 

معرفی انواع راهکارهای امنیت شبکه

موارد مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان از شبکه کامپیوتری و اطلاعات موجود در آن محافظت کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع امنیت شبکه معرفی شده‌اند.

فایروال یا دیوارهای آتش

فایروال یک دستگاه امنیتی در شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را رصد می‌کند و بر اساس مجموعه‌ای از قوانین امنیتی تصمیم می‌گیرد که ترافیک خاصی را مجاز به ورود یا به طور کامل مسدود کند. در مورد فایروال به طور مفصل در مقاله فایروال چیست توضیح داده ایم.

IPS یا سیستم‌های جلوگیری از نفوذ

معرفی انواع راهکارهای امنیت شبکه

یک سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) ترافیک شبکه را به طور کامل اسکن می‌کند تا به طور فعال حملات مخرب را مسدود کند. دستگاه‌های IPS ایمن این

 کار را با همبستگی مقادیر عظیمی از اطلاعات مخرب جهانی انجام می‌دهند تا فعالیت‌های مخرب را مسدود کنند. با این کار از پیشرفت فایل‌های مشکوک و بدافزارها در سراسر شبکه و شیوع مجدد حملات جلوگیری می‌کنند.

امنیت بار کاری (workload)

امنیت بار کاری از بارها و فعالیت‌هایی که در محیط‌های مختلف در حال جابجایی و انجام هستند، محافظت می‌کند. این حجم کاری توزیع شده دارای سطوح حمله بزرگ‌تری است که باید بدون تأثیر بر سرعت انجام کسب‌وکار ایمن شود.

شبکه خصوصی مجازی (VPN)

شبکه خصوصی مجازی به منظور اتصال به شبکه از را دور استفاده می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که فردی به صورت دورکاری برای سازمانی کار می‌کند، از طریق VPN به شبکه سازمان متصل می‌شود. اطلاعات منتقل شده بین دو نقطه کاملا رمزگذاری شده و کاربر برای ورود به شبکه باید احراز هویت کند. در مورد استفاده از vpn می توانید مقاله کاربرد وی پی ان را بخوانید.

آنتی ویروس

از دیگر راهکارهای امنیت شبکه استفاده از نرم‌افزار آنتی ویروس است. نرم افزارهای ضد ویروس از شبکه سازمان در برابر طیف وسیعی از نرم افزارهای مخرب از جمله ویروس‌ها، باج افزارها، کرم‌ها و تروجان‌ها محافظت می‌کنند. بهترین نرم افزار آنتی ویروس نه تنها فایل‌ها را هنگام ورود به شبکه بلکه به طور مداوم آن‌ها را اسکن و ردیابی می‌کند.

پیشگیری از حذف اطلاعات

سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که کارکنان آن‌ها اطلاعات حساس را به خارج از شبکه ارسال نمی‌کنند. فناوری‌های پیشگیری از از دست رفتن داده‌ها یا DLP می‌تواند افراد را از بارگذاری، ارسال و یا حتی چاپ اطلاعات مهم به شیوه‌ای ناامن باز دارد.

پروتکل‌های امنیت شبکه

پروتکل‌های امنیت شبکه به پروتکل‌هایی گفته می‌شود که امنیت و یکپارچگی داده‌های در حال انتقال از طریق اتصال به شبکه را تضمین می کند. پروتکل های امنیتی شبکه، فرایندها و روش هایی را برای ایمن سازی داده‌های شبکه و هرگونه تلاش برای تخریب یا از دست رفتن داده های شبکه تعریف می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: آی پی گوشی چیست

 

پروتکل‌های امنیت شبکه در درجه اول برای جلوگیری از دسترسی هرگونه کاربر، برنامه، سرویس یا دستگاه غیر مجاز به داده‌های شبکه طراحی شده‌اند. این امر تقریباً برای همه انواع داده‌ها صرف نظر از شبکه مورد استفاده، صدق می‌کند.

پروتکل‌های امنیتی شبکه عموماً از تکنیک‌های رمزنگاری و رمزگذاری برای ایمن سازی داده‌ها استفاده می‌کنند تا فقط با الگوریتم خاص، کلید منطقی، فرمول ریاضی و یا ترکیبی از همه آن‌ها رمزگشایی شود. برخی از پروتکل‌های امنیتی شبکه محبوب عبارتند از پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) ، پروتکل https و لایه اتصال امن (SSL). در مورد https در مقاله ی https چیست به طور کامل توضیح داده ایم.

 

بیشتر بخوانید: ssl چیست

 

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید شبکه‌های کامپیوتری کاربردهای بسیار زیادی در مراکز و سازمان‌های مختلف دارند. نگهداری و امنیت اطلاعات و داده‌های موجود در شبکه‌ها نیز بسیار مهم است. مشکلات امنیت شبکه شامل موارد مختلفی است که باعث تخریب و از کار افتادن شبکه و یا از دست رفتن داده‌های موجود در شبکه می شود. استفاده از موارد مختلف امنیتی و سیستم‌های حفاظتی به نگهداری از اطلاعات و تأمین امنیت شبکه کمک می‌کنند. تست امنیت شبکه به صورت مداوم باعث می‌شود در هر لحظه از وضعیت شبکه آگاه بوده و در صورت بروز هرگونه مشکل به سرعت آن را برطرف کرده و از شبکه خود محافظت کنید.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در زمینه معنی exploit مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا