شبکه

ip چیست؟ به همراه معرفی انواع آن ( روش تغییر آی پی گوشی چیست؟ )

در بدو ورود به دنیای اینترنت، اولین چیزی که با آن آشنا می شوید و سر کار دارید IP است. در این مطلب، قصد داریم به این موضوع بپردازیم که IP چیست و انواع آن کدام هستند. در خلال موضوع، مواردی مانند IP ثابت، IP اختصاصی، آی پی استاتیک و آی پی پابلیک را نیز بررسی خواهیم کرد.خواهید دید که IP Address چیست و چگونه می‌توانید IP خود را مشاهده کنید. اگر به پاسخ به این سوالات علاقه مند هستید و مایلید اطلاعات بیشتری داشته باشید، با دقت بیشتری این مطلب از گروه تولید محتوای ایران هاست (  ارائه دهنده ی سرور ابری خارجی ) را دنبال کنید.

IP چیست؟

IP AddresS چیست؟ آدرس IP یک آدرس منحصر به فرد است که دستگاه موجود در اینترنت یا شبکه محلی را مشخص می‌کند.IP مخفف ” Internet Protocol” است که مجموعه قوانین حاکم بر فرمت داده‌های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی است.

در تعریف IP می توان گفت آدرس‌های IP در اصل شناسه‌ای هستند که ارسال اطلاعات را بین دستگاه‌های موجود در شبکه ممکن می‌سازند. آنها حاوی اطلاعات موقعیت مکانی هستند و دسترسی دستگاه‌ها را برای ارتباط ممکن می‌سازند. اینترنت نیاز به راهی برای تمایز بین رایانه ها، روترها و وب سایت‌های مختلف دارد. آدرس‌های IP راهی را برای انجام این کار ارائه می‌دهند و بخش مهمی از نحوه عملکرد اینترنت را تشکیل می‌دهند.

رنج ای پی چیست؟

آدرس IP رشته‌ای از اعداد است که با نقطه جدا می‌شوند. آدرس‌های IP به صورت مجموعه‌ای از چهار عدد بیان می‌شوند. یک مثال برای آی پی، ۱۹۲.۱۵۸.۱.۳۸ است. اما آیا این اعداد بدون محدودیت هستند؟ پاسخ منفی است. شاید اصطلاح رنج آی پی را شنیده باشید.

هر عدد در این ۴ مجموعه می‌تواند از ۰ تا ۲۵۵ متغیر باشد. بنابراین، محدوده آدرس دهی کامل IP از ۰.۰.۰.۰ به ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ می‌رسد.
آدرس‌های IP تصادفی نیستند؛ بلکه توسط IANA (مرجع واگذاری اعداد در اینترنت) تولید و اختصاص داده می‌شوند.

آدرس‌های IP چگونه کار می‌کنند؟

حال که متوجه شدیم IP چیست، به درک کاربرد پروتکل IP می‌پردازیم. پروتکل اینترنت مانند سایر زبانها با برقراری ارتباط با استفاده از دستورالعمل‌های تعیین شده برای انتقال اطلاعات عمل می‌کند. همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل، اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل پیدا، ارسال و مبادله می‌کنند. به کمک این زبان مشترک، هر رایانه‌ای در هر مکانی می‌تواند با یکدیگر صحبت کند.

انواع مختلفی از آدرس‌های IP وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

 

 

انواع ip

دسته‌های مختلفی از آدرس‌های IP وجود دارد و در هر دسته، انواع ip مختلفی وجود دارد.

 

>> آدرس‌های IP خصوصی

هر دستگاهی که به شبکه اینترنتی متصل می‌شود دارای یک آدرس IP اختصاصی است. این مورد شامل رایانه ها، تلفن‌های هوشمند و رایانه تبلت ها است. اما سایر دستگاه‌های مجهز به بلوتوث مانند اسپیکر، چاپگر یا تلویزیون هوشمند را هم شامل می‌شود. با افزایش روزافزون اینترنت اشیاء، احتمالاً تعداد آدرس‌های IP اختصاصی در خانه‌ها در حال افزایش است. روتر به یک روش برای شناسایی این IP ها به طور جداگانه نیاز دارد. بنابراین، روتر آدرس‌های IP اختصاصی را ایجاد می‌کند که شناسه‌های منحصر به فرد برای هر دستگاهی هستند که آنها را در شبکه متمایز می‌کند.

 

>> آدرس‌های IP عمومی

حال که با IP اختصاصی آشنا شدیم، به این موضوع می‌پردازیم که public IP چیست؟ این نوع IP، آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه است. در حالی که هر دستگاه متصل، آدرس IP مختص به خود را دارد، در آدرس IP اصلی شبکه نیز گنجانده شده است. آدرس IP عمومی توسط ISP در اختیار روتر قرار می‌گیرد. به طور معمول، ISP ها دارای مجموعه بزرگی از آدرس‌های IP هستند که بین مشتریان خود توزیع می‌کنند. آدرس IP عمومی آدرسی است که همه دستگاه‌های خارج از شبکه اینترنتی از آن برای تشخیص شبکه استفاده می‌کنند.
آدرس‌های IP عمومی به دو صورت پویا و استاتیک ارائه می‌شود.

انواع آی پی

>> آدرس‌های ای پی پویا

آدرس‌های IP پویا به طور خودکار و منظم تغییر می‌کنند. ISP ها تعداد زیادی آدرس IP خریداری کرده و به طور خودکار به مشتریان خود اختصاص می‌دهند. به صورت دوره‌ای،IP ها را مجدداً اختصاص می‌دهند و آدرس‌های IP قدیمی را در استخر قرار می‌دهند تا برای سایر مشتریان استفاده شود. دلیل این روش، صرفه جویی در هزینه‌های ISP است. حرکت منظم آدرس‌های IP به این معنی است که برای بازسازی آدرس IP مشتری، ISP ها نباید اقدامات خاصی را انجام دهند. این گزینه مزایای امنیتی نیز دارد؛ زیرا تغییر آدرس IP باعث می‌شود که مجرمان نتوانند رابط شبکه شما را هک کنند.

آدرس های آی پی استاتیک (ثابت)

اما آی پی ثابت چیست؟ برخلاف آدرس‌های IP پویا، آدرسهای استاتیک، ثابت می‌مانند. هنگامی که شبکه آدرس IP را تعیین می‌کند، ثابت می ماند. اکثر افراد و مشاغل نیازی به آدرس IP ثابت ندارند. اما برای مشاغلی که قصد میزبانی سرور خود را دارند، داشتن چنین آدرسی بسیار مهم است. دلیل این است که یک آدرس IP ثابت، اطمینان می‌دهد که وب سایت‌ها و آدرس‌های ایمیل مرتبط با آن دارای یک آدرس IP ثابت هستند. اگر قصد دارید از سایت هایی استفاده نمایید که نیاز به ای پی ثابت خارج از ایران دارند نیز می توانید با سرور مجازی بایننس اینکار را انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: ipv4 چیست

انواع IP آدرس برای وب سایت‌ها

برای صاحبان وب سایت‌هایی که سرور خود را میزبانی نمی‌کنند – که برای اکثر وب سایت‌ها صادق است – دو نوع آدرس IP وب سایت وجود دارد.

> آدرس‌های IP مشترک

وب سایت‌هایی که از برنامه های میزبانی مشترک ارائه دهندگان میزبانی وب استفاده می‌کنند، معمولاً روی یک سرور میزبانی می‌شوند. این امر در مورد وب سایت‌های فردی یا بیزنس‌های کوچک صادق است. جایی که حجم ترافیک قابل مدیریت است و خود سایتها از نظر تعداد صفحات و غیره محدود هستند. وب سایتهایی که به این ترتیب میزبانی می‌شوند دارای آدرس IP مشترک هستند.

> آدرس‌های IP اختصاصی

اما آی پی اختصاصی چیست؟ برخی از برنامه‌های میزبانی وب این امکان را دارند که یک آدرس IP اختصاصی خریداری کنند. این امر می‌تواند دریافت گواهینامه SSL را آسان کرده و امکان می‌دهد سرور پروتکل انتقال فایل (FTP) اجرا شود. این امر اشتراک گذاری و انتقال فایل ها را درون یک سازمان و گزینه‌های اشتراک گذاری FTP را آسان می‌کند. یک آدرس IP اختصاصی همچنین امکان می‌دهد به جای نام دامنه، تنها از آدرس IP به وب سایت دسترسی داشته باشید.

نحوه پیداکردن آدرس‌های IP در دسکتاپ

ساده‌ترین راه برای بررسی آدرس IP عمومی روتر، جستجوی “آی پی من چیست؟” یا “What’s my IP Address” در گوگل است. گوگل پاسخ را در بالای صفحه به شما نشان می‌دهد.

وب سایت‌های دیگر همان اطلاعات را به شما نشان می‌دهند: آنها می‌توانند آدرس IP عمومی شما را ببینند. زیرا با مراجعه به سایت، روتر شما درخواست کرده و اطلاعات را فاش کرده است. سایت IPLocation با نشان دادن نام ISP و شهر، اطلاعات کامل‌تری را نمایش می‌دهد.

یافتن آدرس IP خصوصی بر اساس پلتفرم متفاوت است:

— پیدا کردن ip در ویندوز :

  • از خط فرمان استفاده کنید.
  • “cmd” (بدون نقل قول) را با استفاده از جستجوی ویندوز جستجو کنید
  • در کادر باز شده “IPconfig” (بدون علامت نقل قول) را برای یافتن اطلاعات تایپ کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستورات cmd

 

— پیدا کردن آدرس آی پی در مک :

  • به System Preferences بروید.
  • Network را انتخاب کنید. در اینجا اطلاعات باید قابل مشاهده باشد.

 

آی پی گوشی چیست؟

 

— گرفتن آدرس ip روی آیفون :

  • به Settings بروید.
  • Wi -Fi را انتخاب کرده و روی “i” در یک حلقه () در کنار شبکه‌ای که در آن هستید کلیک کنید. حال آدرس IP باید در زیر برگه DHCP قابل مشاهده باشد.

اگر می‌خواهید آدرس IP سایر دستگاه های موجود را در شبکه بررسی کنید، به روتر بروید. نحوه دسترسی به روتر بستگی به مارک و نرم افزار مورد استفاده آن دارد.

— پیدا کردن ip address در اندروید :

>> ابتدا به بخش setting وارد شوید

>> در این بخش وارد Network & internet شوید و سپس به بخش Wi-Fi بروید.

>> اگر به اینترنت شبکه ای متصل نیستید به یک شبکه وای فای وصل شوید و سپس بر روی گزینه advanced کلیک کنید

>> در بخش Network Details می توانید آدرس IP و سایر اطلاعات مربوط به شبکه وای فای خود را ببینید.

 

تهدیدهای امنیتی آدرس ip چیست؟

حال که به خوبی درک کرده‌اید که آدرس ip چیست و با با انواعش آشنا شده اید، مناسب است که کمی درباره تهدیدات امنیتی صحبت کنیم. مجرمان سایبری می‌توانند از تکنیک‌های مختلفی برای به دست آوردن آدرس IP شما استفاده کنند.

دو مورد از رایج‌ترین روشها، مهندسی اجتماعی (Social engineering) و تعقیب آنلاین است. هکرها می‌توانند از مهندسی اجتماعی برای فریب شما و فاش کردن آدرس IP شما استفاده کنند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند شما را از طریق اسکایپ یا یک برنامه پیام رسان مشابه، که از آدرس IP برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند، پیدا کنند. اگر با افراد ناشناس با استفاده از این برنامه ها چت می‌کنید، توجه به این نکته ضروری است که آنها می‌توانند آدرس IP شما را ببینند. مهاجمان می‌توانند از ابزار Skype Resolver استفاده کنند. به کمک آن می‌توانند آدرس IP شما را از نام کاربری پیدا کنند.

 

 

راه‌هایی برای حفظ حریم خصوصی

برای محافظت در برابر خطرات آنلاین، ذکر چند نکته به صورت اجمالی مناسب به نظر می‌رسد.

  • ایجاد رمزهای عبور منحصر به فرد
  • مراقب ایمیل های فیشینگ و محتوای مخرب بودن
  • استفاده از آنتی ویروس خوب و آپدیت کردن آن

سخن پایانی

 با توجه به گسترش استفاده از بستر اینترنت، داشتن اطلاعات جامع برای استفاده از آن برای همه افراد ضروری شده است. در این مطلب، به این موضوع پرداختیم که IP چیست، انواع آن کدام هستند، چگونه می‌توان IP خود را مشاهده کرد. همچنین به این سوالات نیز پاسخ دادیم که خطرات امنیتی IP چیستند و چه نکاتی را باید رعایت کرد. شما نیز لازم است با افزایش اطلاعات خود از این دنیای شگفت انگیز بهره مند شوید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا