سئو

افزایش بازدید گوگل ( راه های افزایش رتبه سایت در گوگل )

اگر به تازگی سئوکار شدید یا کارفرمایی که به تازگی سایت خودش را تاسیس کرده حتما مهم ترین دغدغه‌ی شما افزایش بازدید گوگل است. و بزرگترین سوال شما این است که راه‌های افزایش رتبه گوگل کدامند؟

یکی از به صرفه ترین راه ها برای افزایش رتبه سایت استفاده از سئو می‌باشد. بهبود رتبه گوگل در فرآیند سئو نیازمند گذشت زمان می‌باشد. هر مطلبی که در سایت قرار میگیرد نیاز به انتخاب درست کلمه کلیدی و گذشت زمان برای گرفتن جایگاه مناسب دارد.

بحث بررسی سئو از سخت ترین کار هایی است که باید انجام شود و اگر از علاقه‌مندان به حوزه سئو هستید احتمالا این جمله برای شما آشناست: “گوگل برای رتبه‌‌‌‌بندی سایت ها از ۲۰۰ فاکتور مختلف در الگوریتم خود استفاده می‌کند”.

این مسئله شاید در نگاه اول کمی گیج‌‌‌کننده و پیچیده به نظر برسد، اما خبر خوب این است که برای موفقیت در سئو نیازی نیست به تمامی ۲۰۰ فاکتور مسلط باشید. عموما چند نکته مهم و حیاتی در گرفتن رنکینگ اول گوگل وجود دارد که اگر آنها را بشناسید و به درستی به آنها عمل کنید رتبه گرفتن در گوگل کار سختی نمی شود.

در این مقاله ۱۴ مورد مهم از این موارد را بررسی می کنیم. پیش از آنکه بخواهیم به فاکتور های مهم در رتبه سایت در گوگل بپردازیم باید بدانید انتخاب هاست مناسب برای بهبود رتبه سایت در گوگل بسیار تاثیر گذار است به همین دلیل بسیار با اهمیت است که از هر نوع هاستی استفاده می کنید مثل هاست سی پنل ایران از یک شرکت معتبر خریداری نمایید.

گوگل رنکینگ یا رتبه بندی گوگل چیست؟

به جایگاهی و موقعیتی که یک وب سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل (serp) کسب می کند، اصطلاحا رتبه بندی گوگل گفته می شود. عوامل مختلفی بر روی Google ranking تاثیر گذار است که در ادامه مقاله به همه آنها خواهیم پرداخت.  به شما پیشنهاد می کنیم مقاله الگوریتم پیج رنک را در راستای این مقاله مطالعه نمایید و با این الگوریتم مهم گوگل بیشتر آشنا شوید.

بهبود رتبه سایت در گوگل

برای بالا بردن رتبه در گوگل باید کلمه کلیدی صفحه‌ی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید تا ببنید در رتبه‌ی چندم قرار گرفته اید. برای آگاهی از رتبه میانگین در گوگل نیز می توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.

اکستنش ها و … دیگری مانند fat rank ، night watch search , …  برای تعیین رتبه گوگل استفاده کرد.

فاکتورهای تاثیرگذار بر افزایش بازدید سایت در گوگل

برای پیدا کردن جواب این سوال در بررسی سئو سایت لازم است تا انتهای مطلب را مطالعه نمایید. افزایش رتبه سایت در گوگل وابسته به فاکتورهایی است که ما در این مقاله به ۱۳ فاکتور مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌‌‌‌ها می‌‌پردازیم.

 

۱- کیفیت محتوا یا Content Quality

سال های زیادی از جمله معروف بیل گیتس (۱۹۹۶) می گذرد اما، هنوز هم محتوا پادشاه است. اگر سایتی دارید که از لحاظ سئو کاملا بهینه شده است ولی از لحاظ محتوایی دارای کیفیت مناسبی نیست، کار شما برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر بسیار سخت است.

اما شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که اصلا محتوای با کیفیت یعنی چه؟

محتوای با کیفیت از نظر گوگل یعنی محتوایی که کامل باشد. گوگل به شدت علاقه‌‌مند است وب سایت‌هایی را به کاربران نشان دهد که از لحاظ بار محتوایی غنی هستند. به عبارت ساده‌تر، از دیدگاه گوگل یک محتوای خوب، محتوایی است که جواب سوالات بیشتری در آن نهفته باشد.

بنابراین در هنگام ایجاد صفحات جدید مطمئن شوید که محتوای شما کامل است.

 

بیشتر بخوانید: ارور ۵۰۲

 

آیا محتوای شما می‌‌تواند نیاز کاربران در هنگام مراجعه به سایت را رفع کند؟

این یک سوال اساسی است که در زمان نگارش محتوای مفید باید از خود بپرسید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید یک کاربر در گوگل به دنبال “تمرینات بدن‌‌‌سازی” است. با کلیک بر روی نتایج از دو صفحه ابتدایی بازدید می کند. اولین سایت در بخشی از مطلب به مزایای حرکات بدن‌سازی برای سلامتی بدن پرداخته است و دومین سایت به آموزش ۱۵ حرکت کاربردی درباره تمرینات بدن‌‌‌سازی!

گوگل با بررسی مدت زمانی که کاربر در صفحه سپری می‌کند، میزان مفید بودن مطلب را تشخیص می‌دهد و جایگاه سایت در نتایج گوگل را تعیین می کند.

محتوای ساختارمند دیگر نکته ای است که باید در زمان ایجاد کانتنت به آن توجه ویژه شود. محتوایی که میزان خوانایی مناسبی داشته باشد و کاربران بتوانند به راحتی موضوعات مختلف را در صفحه بررسی کنند اصطلاحا ساختارمند گفته می شوند. همچنین توجه داشته باشید که یک محتوای ساختاریافته، می‌‌تواند به درک موضوع صفحه توسط ربات‌های گوگل کمک کند.

 

۲- محتوای منحصر به فرد

اگر از محتوای تکراری در صفحات خود استفاده می‌کنید قرار گرفتن در نتایج برتر را فراموش کنید. چرا گوگل باید صفحه‌‌ای را در لینک‌‌‌های برتر نشان دهد که محتوای آن از قبل وجود دارد؟

به همین دلیل محتوای صفحه شما باید کاملا اختصاصی و به دور از هرگونه کپی‌برداری باشد. پس از تشخیص یکتا بودن مطلب توسط گوگل، شما وارد رقابت در کلیدواژه‌های مورد نظر خواهید شد.

 

۳- تازگی محتوا

گوگل عاشق محتوای تازه است! به همین دلیل است که در هنگام انتشار محتوای تازه ممکن است بصورت موقتی با بهبود رتبه مواجه شوید.

تازه بودن محتوا پس از گذشت ماه ها از زمان انتشار مطلب نیز، مهم است. سعی کنید حداقل یک بار در سال محتوای صفحات خود را به روز کنید. آپدیت محتوای صفحات یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند بر جایگاه سایت شما در نتایج، تاثیر بگذارد.

 

۴- قابلیت دسترسی صفحه

اگر می‌خواهید سایت شما در نتایج گوگل قرار گیرد، باید کاری کنید که خزنده‌های موتورهای جستجو بتوانند صفحه شما را بررسی و فهرست‌‌‌بندی کنند.

به عبارت دیگر:

اگر دسترسی موتورهای جستجو به سایت مسدود شده باشد هیچ یک از صفحات سایت در نتایج، فهرست بندی نخواهند شد.

url inspection

در ابزار سرچ کنسول گوگل می‌توانید به راحتی از ایندکس شدن صفحات سایت خود اطمینان پیدا کنید. کافیست به تب URL Inspection بروید و آدرس مورد نظر خود را در فیلد مشخص شده وارد کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش سرچ کنسول

 

۵- بهینه سازی سایت در موبایل

 

گوگل می‌گوید:

صفحاتی که تجربه کاربری ضعیفی در موبایل داشته باشند، از لیست نتایج حذف و یا با اخطار Not Mobile Friendly نمایش داده می‌شوند.

برای رنکینگ سایت در گوگل در سال ۲۰۲۰، سایت شما باید در هر دستگاهی به خوبی کار کند.(تلفن همراه، تبلت و کامپیوترها)

برای بررسی این فاکتور در سایت خود می‌توانید از ابزاری به نام “Mobile-Friendly Test” که گوگل آن را معرفی کرده است استفاده کنید.

 

۶- افزایش تعداد بک لینک‌ها برای بهبود رتبه گوگل

 

در مقاله بک لینک چیست در مورد بک لینک و لینکسازی توضیح داده ایم. در موتورهای جستجو مانند Google و Bing، تعداد بک لینک‌‌ها در انتخاب صفحات برای رتبه بندی موثر است.

هر چه تعداد بک لینک­­­های یک صفحه بیشتر باشد آن صفحه از نظر گوگل دارای اعتبار بیشتری خواهد بود.

نکته بسیار مهم: ساخت بک لینک­های بی کیفیت با تعداد بالا می­­تواند اثراتی کاملا معکوس بر روی رتبه­ بندی گوگل شما داشته باشد! در صورت تمایل به استفاده از این تکنیک حتما دانش خود در این زمینه را، ارتقا دهید.

۷- اعتبار دامنه عاملی بر افزایش رتبه سایت در گوگل

اعتبار یک دامنه در واقع ارتباط آن دامنه در موضوع  یا صنعت مورد نظر را نشان می دهد. اعتبار دامنه به طور مستقیم، بر روی جایگاه قرارگیری صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر می­گذارد.

بهترین راه برای تقویت دامنه ایجاد یک سایت کم نقص است!

۸- انکرتکست (anchor text)

انکر تکست به عبارتی گفته می شود که توسط آن لینکسازی به صفحه مقصد انجام می شود. گوگل از انکرتکست­‌ها برای درک بهتر موضوع صفحات مختلف استفاده می­کند.

به عنوان مثال ما با کلیدواژه ” سرور اختصاصی ” به صفحه مورد نظر خود لینک می­دهیم. این کار به گوگل می­‌فهماند که موضوع صفحه ای که به آن لینک داده شده است، در رابطه با چیست. سرور اختصاصی در اینجا انکر تکست است.

در نهایت هرچه تعداد سایت­‌‌‌هایی که با استفاده از کلمات کلیدی به ما لینک می­‌دهند بیشتر باشد، رتبه صفحه‌ی ما در آن کلیدواژه بهتر خواهد بود.

 

۹- سرعت بارگذاری سایت عامل مهم افزایش رتبه گوگل 

سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از مهم‌‌­ترین فاکتورها در رتبه­‌‌‌‌بندی است. گوگل در الگوریتم­‌‌‌های خود توجه ویژه ای به این بخش مخصوصا در دستگاه­‌‌‌های موبایلی دارد. اگر صفحات سایت شما دارای سرعت کافی نیستند همین امروز دست به کار شده و آنها را بهبود دهید. از ابزارهای مفید این حوزه می­توان به gtmetrix و  pagespeed اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:  تست سرعت سایت با گوگل

 

۱۰- کلمات کلیدی برای بهبود رتبه گوگل 

اگر می­‌خواهید سایت شما با استفاده از یک کلیدواژه در نتایج گوگل ظاهر شود، باید از آن کلید­واژه در صفحه خود استفاده کنید. در غیر این صورت گوگل متوجه ارتباط صفحه با آن کلیدواژه نخواهد شد. استفاده از کلیدواژه به اشکال مختلف در صفحه، می­‌تواند به گوگل در درک این مسئله کمک کند. به عنوان مثال اگر کلیدواژه شما “طراحی سایت” است نیازی نیست که حتما از شکل دقیق این کلیدواژه در مطلب خود استفاده کنید. کلیدواژه‌‌‌‌­هایی مانند “طراحی حرفه­‌‌‌ای وب سایت” یا “Website Design” نیز می‌‌‌­تواند به بهبود این مسئله کمک کند.

نکته: در استفاده از کلمات کلیدی افراط نکنید! این کار می­تواند باعث آسیب زدن به سئوی سایت شود.

۱۱- الگوریتم Rank Brain

رنک برین بخشی از الگوریتم هوش مصنوعی (AI) گوگل است. اما چرا مهم است؟

گوگل به تازگی اعلام کرده است که رنک برین یکی از سه فاکتور مهم، برای رتبه ­­­­بندی صفحات است. رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است و وظیفه‌ی اصلی آن، این است که بفهمد کاربر به دنبال چیست و بهترین نتایج را برای او نمایش دهد.

این الگوریتم بهترین نتیجه را با توجه به رفتار کاربران و نحوه تعامل آن‌ها با صفحه تشخیص می­دهد.

۱۲- مطابقت با جستجوی انجام شده

آیا محتوای سایت شما با انچه که کاربر در گوگل جستجو می کند مطابقت دارد؟

اگر جواب مثبت است گوگل سرعت رسیدن به نتایج برتر را برای سایت شما افزایش خواهد داد و اگر جواب منفی است به زودی به صفحات پایین تر پرتاب خواهید شد. گوگل همواره در تلاش است تا سهم تاثیرگذاری عوامل سنتی مانند کلیدواژه و بک لینک را به نفع صفحاتی که نیاز کاربران را برطرف می­‌‌‌کنند کاهش دهد. در حقیقت گوگل از صدها متریک برای سنجش کیفیت صفحات استفاده می­‌‌‌کند.

به عنوان مثال اگر پس از کلیک بر روی نتایج نخست، به سرعت به صفحه نتایج بازگردید گوگل یک امتیاز منفی برای آن سایت­ها در نظر گرفته و در صورت تکرار این روند آن­ها را با کاهش رتبه جریمه می­‌‌‌‌کند. این عمل در اصطلاح Pogo Sticking نامیده می­‌‌‌‌‌شود.

اما اگر بر روی یکی از سایت­‌‌‌ها کلیک کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید، گوگل آن سایت را به رتبه­­‌‌‌های بالاتر سوق می دهد.

افزایش رتبه سایت در نتیجه مطابقت محتوا با جستجوی انجام شده

۱۳- تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T)

میزان تخصصی بودن وب سایت در کنار متریک هایی مانند قدرت دامنه و اعتبار سایت از فاکتورهای اساسی برای رنکینگ سایت در گوگل است. گوگل تمایل دارد وب سایت‌هایی را به کاربران نمایش دهد که مطالب آن توسط متخصصان نوشته شده  و از اعتبار کافی در میان کاربران برخوردار است.

۱۴- شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید.

مقاله مورد نظر خود را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل تلگرام، پینترست، لینکدین یا سایر شبکه ها منتشر کنید. ربات های گوگل این شبکه ها را نیز بررسی می کند و محتوای شما نیز دیده خواهد شد.

 

۱۵- انتشار محتوای ویدئویی برای افزایش بازدید سایت در گوگل

یکی از عوامل تاثیرگذار بر بالا بردن رتبه در گوگل تولید و انتشار محتواهای ویدئویی می‌باشد. بهتر است این ویدئو را در پلتفرم های مختلف ویدئویی مانند اپارات، نماشا، تماشا و یوتیوب منتشر کنید و حتما ادرس سایت و محتوای خود را نیز در توضیحات وارد نمایید تا مخاطبان بتوانند با برند شما آشنا شوند.

این ویدئو‌ها را در سایت خود نیز بارگذاری نمایید. باتوجه به آن که این ویدئوها در نتایج جست وجو نمایش داده می‌شود می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود.

 

۱۶- بررسی تکنیکال سایت برای افزایش رتبه گوگل

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر بالا بردن سایت در گوگل بررسی تکنیکال آن می‌باشد.  نبود صفحاتی که خطای مختلف از جمله ارور ۴۰۴ – ریدایرکت ۳۰۱  و سایر ایرادات را نداشته باشند یکی از عوامل بسیار مهم در رتبه بندی صفحات نبود چنین خطاهایی همچنین نبود لینک های شکسته، عکس های پرحجم و محتواهای بی کیفیت می‌باشد برای رفع چنین مشکی می توانیداز ابزارهای مختلف بررسی سایت استفاده نمایید.

 

تاثیر محتوای تکراری بر رتبه بندی گوگل در وب سایت های تجاری

۵ نمونه از مواردی که بصورت شایع  باعث ایجاد محتوای تکراری در وب سایت های تجاری می شوند به شرح زیر هستند:

۱.تنوع در محصولات

این مورد زمانی اتفاق می افتد که تنوع زیادی از یک محصول وجود دارد و وقتی کاربر نوع متفاوتی را انتخاب می کند، CMS هنگام ایجاد URL یک متغیر را به آدرس اضافه می کند که آن را تبدیل به یک آدرس واحد می کند. زمانی که این اتفاق بیفتد محتوا در تمامی مدل ها یکسان است به جز نام آن مدل. به مثال زیر دقت کنید :

http://abc.com/category1/product

http://abc.com/category1/product?gold

نکته هایی برای رفع این مشکل :

  • تنها زمانی که محصول از لحاظ ساختاری محصول جدیدی است می توان برای آن یک محتوای جدید ایجاد کرد،در غیر اینصورت زمانی که کاربر بین مدل های مختلف آن محصول جا به جا می شود آدرس URL باید یک آدرس واحد باشد.
  • روش دیگر این است که تمامی مدل های یک محصول در همان صفحه پیش فرض آن محصول قرار داده شوند.

۲.تاثیر قراردادن یک محصول در چندین دسته بندی در رتبه بندی گوگل چیست؟

از لحاظ ارزش اسمی این مطلب در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا موضوع مهمی محسوب نمی شود. وب سایت  ها زمانی دچار مشکل می شوند که با اضافه کردن محصول به یک دسته بندی ،نام آن دسته بندی در آدرس URL  اضافه می شود، در نتیجه برای یک محصول چند URL ایجاد می شود. که تاثیر برروی رتبه بندی گوگل خواهد داشت مانند :

http://abc.com/category1/product

http://abc.com/category2/product

نکته هایی برای رفع این مشکل :

  1. در سطح محصول، دسته بندی را از URL خارج کنید.
  2. یک گروه محصول اولیه تعریف کنید که از آن در URL صفحه محصول استفاده خواهد شد، مطمین شوید دسته بندی های ثانویه نسبت به این URL صفحه محصول استاندارد سازی شوند.

بطورکلی توصیه می شود یک محصول را در بیش از دو گروه قرار ندهید،البته بسیاری از وب سایت ها  به آن اندازه محصولات زیادی ندارند که آنها را در بیش از دو گروه دسته بندی کنند.

۳.تاثیر نبود بخش نظرات بر روی رتبه بندی گوگل چیست؟

 وجود نظرات کاربران در رابطه با محصول مزایای بسیاری را برای وب سایت شما و بحث SEO به همراه دارد مطالعات نشان می دهد نظرات مصرف کنندگان قابل اطمینان تر از توضیحات تولید کننده است زیرا این نظرات از لحاظ اجتماعی اثبات شده هستند. مزایای استفاده از بخش نظرات درادامه عنوان شده اند :

– محتوای بیشتری را برای موتورهای جستجو فراهم می کنند.

– تفاوت را در محتوای وب سایت شما در مقایل وب سایت های دیگری که محصول یا سرویس مشابه شما را ارایه می دهند  ایجاد می کند

– به کاربر کمک می کند تا بهتر بتواند آن محصول یا خدمات را اعتبار سنجی کند،در نتیجه باعث افزایش CTR (میزان کلیک های موفق کاربران)، افزایش فروش و سود خواهد شد.

–  به صفحه محصول این فرصت را می دهد که برای عبارت های طولانی مرتبط با نام محصول نیز توسط موتورهای جستجو رتبه بندی گوگل شود، این عبارات ترکیبی از نام محصول به اضافه نظرات هستند

–  به صفحه محصول این فرصت را می دهد که برای کلماتی رتبه بندی سایت در گوگل شوند که کاربران برای توصیف محصول شما از آنها  استفاده می کنند (نه لحن بازاریابی شما)

نکته : در نظر داشته باشید تنها نظرات مثبت را نگه ندارید. زیرا وجود تعداد زیاد نظرات مثبت این باور را بوجود می آورد که این نظرات جعلی هستند. [irp posts=”۲۳۴۲″ name=”آیا گوگل ادورز یک راهکار کاربردی، برای افزایش بازدید گوگل است؟”]

۴.نبود جزییات ارزشمند در رابطه با محصول

جزییات  محصول نه تنها سایت شما را از رقبای دیگر متمایز می کند بلکه به کاربران کمک می کند که بفهمند این محصول چه مزایایی را برایشان فراهم خواهد کرد . به علاوه ضمن در نظر داشتن مدل نمایندگی فروش که در بالا به آن اشاره شد، در وب سات های تجارت الکترونیکی توضیحات کامل از محصول که بیشتر قصد دارند  آموزش های هایی را درباره محصول ارایه کنند ارزش کمی را به کاربر ارایه می کنند.

رنک سایت

یک صفحه محصول که ساختار خوبی دارد باید بدین شکل باشد :

  1. ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه منحصر به فرد برای توضیح محصول داشته باشد
  2. یک تصویر ویدویی از محصول در حال استفاده و یا تشریح اینکه چرا این محصول از دیگر محصولات رقیب بهتر است
  3. وجود حداقل ۳ عکس از محصول (ترجیحا با اندازه بزرگ)
  4. نظرات کاربران (نظرات مثبت و منفی)
  5. فهرست کردن جزییات تخصصی محصول در قالبی که به راحتی توسط کاربران قابل مطالعه باشد

۵.تاثیر لینک های تودرتو در رتبه بندی گوگل چیست؟

لینک سازی و دادن لینک به صفحات محصول چالش بزرگی است. زمانی که وب سایت خود را سازماندهی می کنید محصولات خود را باید به گونه ای به نمایش بگذارید که برای کاربران و ربات های گوگل به راحتی قابل دسترس باشد.

این ها مواردی هستند  است که با رعایت آنها  رتبه بندی گوگل سایت (گوگل رنکینگ) تغییر می کند و بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط می توانند برند های بزرگ را شکست دهند.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا