گوگل ادز و تبلیغات آنلاین

نرخ پرش چیست؟ ( بررسی دلایل ایجاد نرخ پرش + راه های کاهش بانس ریت )

یکی از مفاهیم کاربردی در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو مفهوم بانس ریت است. آشنایی با این مفهوم می توانید در تحلیل عملکرد سایت شما تاثیرگذار باشد. در این مقاله یه شما می گوییم bounce rate چیست؟ و چه عواملی باعث بانس ریت در سایت شما می شوند و افزایش ماندگاری در سایت و کاهش نرخ فرار چه تاثیری دارد.

نرخ پرش چیست؟

در پاسخ به نرخ پرش چیست بایستی گفت بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش یا نرخ فرار به درصد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که پس از ورود به یک صفحه بدون انجام اقدام خاصی، از همان صفحه خارج می‌شوند.

به زبان ساده می توان گفت نرخ پرش یعنی نسبت کاربرانی که از سایت شما بدون هیچ اکشنی خارج شدند به نسبت کل کاربرانی که وارد سایت شما شدند. در اامه این مقاله تیم مارکتینگ ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات خرید سرور ابری ) اهمیت استفاده از این پارامتر و راه های سنجش آن را بیان می کند.

اهمیت bounce Rate چیست؟

بانس ریت به سه دلیل مهم است:

  • کاربر بانس شده دارای نرخ تبدیل ۰ است. چون هیچ فعالیتی در صفحه انجام نداده است. بنابراین وقتی بانس ریت صفحه خود را کاهش می‌‌‌‌‌دهید همزمان نرخ تبدیل شما نیز رشد خواهد کرد.
  • ممکن است گوگل از bounce rate به عنوان یک فاکتور در رتبه‌‌بندی استفاده کند. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد نرخ پرش با رتبه‌‌‌‌‌بندی سایت‌‌‌‌‌ها در صفحه اول گوگل ارتباط نزدیکی دارد.
  • می‌‌‌‌توانید با استفاده از نرخ پرش مشکلات مربوط به صفحه بندی محتوا را رفع کرده و تجربه کاربری را بهبود دهید.

 

چرا بانس ریت سایت مهم است؟

میانگین نرخ پرش چند است؟

معمولا بازه بین ۴۱ تا ۵۱ درصد را به عنوان میانگین bounce rate در نظر می‌‌گیرند.

میانگین نرخ پرش چیست؟

اما با این حال نرخ بانس ریت در هر صنعت متغیر است. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید.

همانطور که مشاهده می‌‌‌کنید وب سایت‌های فروشگاهی دارای کمترین میزان نرخ پرش هستند. اما در نقطه مقابل وبلاگ‌ها قرار دارند که بانس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریتی نزدیک به ۹۰% را نیز تجربه می‌‌‌‌‌‌‌کنند.

میانگین نرخ پرش چیست ؟

بنابراین اگر می‌خواهید به یک نرخ پرش استاندارد دست پیدا کنید حتما سایت خود را با وب سایت‌های مشابه مقایسه کنید.

لازم به ذکر است منابع ترافیکی سایت نیز می‌توانند به طرز چشمگیری، بر روی bounce rate سایت شما تاثیر بگذارند.

مثلا با توجه به تحقیقات انجام شده توسط وب سایت ConversionXL  ترافیک ایمیل و بک‌لینک‌‌‌های موجود در سایت‌‌‌های دیگر دارای کم‌‌‌‌ترین میزان نرخ پرش هستند. در نقطه مقابل ترافیک تبلیغات نمایشی و شبکه‌های اجتماعی بیشترین میزان پرش کاربر را ثبت کرده‌‌‌‌اند.

نرخ پرش چیست؟

تفاوت نرخ خروج Exit Rate و نرخ پرش Bounce Rate

یکی از سوالاتی که معمولا در مصاحبه‌های کاری از دیجیتال مارکترها پرسیده می‌شود تفاوت Bounce Rate و Exit Rate است. که به دلیل شباهت این دو متریک ممکن است فرد دچار اشتباه شود. در این قسمت یک بار برای همیشه تفاوت عمده این متریک‌ها را با زبانی ساده ذکر می‌کنیم.

Bounce Rate به درصد افرادی گفته می‌شود که یک صفحه را مشاهده کرده و از آن خارج شده‌اند و نحوه محاسبه آن به شکل زیر است:

نرخ پرش= تعداد بانس‌ها / تعداد تمامی بازدیدکنندگان *۱۰۰

اما Exit Rate درصد افرادی است که یک صفحه خاص را ترک می‌کنند. (حتی اگر صفحه بازدید شده اولین صفحه نباشد) و از فرمول زیر برای محاسبه آن استفاده می کنند.

نرخ خروج= تعداد خروج از صفحه/ تعداد تمامی بازدیدکنندگان *۱۰۰

برای درک بیشتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید:

مثال اول: فرض کنید یک کاربر بعد از سرچ کلمه کلیدی در گوگل وارد سایت شما می‌شود و بعد از چند ثانیه به سرعت صفحه را ترک کرده و یا به نتایج گوگل باز می‌گردد. این یک بانس است.

تفاوت نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ خروج (Exit Rate)

مثال دوم: فرض کنید شخصی از طریق صفحه A به سایت شما وارد می شود. سپس روی یک لینک در صفحه کلیک کرده و وارد صفحه B می‌شود.

در این حالت اگر این شخص بعد از مشاهده صفحه B از سایت خارج شود نرخ خروج تنها برای صفحه B در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ خروج (Exit Rate)

از آن جا که کاربر یک فعالیت در صفحه A انجام داده است هیچ بانس ریتی برای صفحه A محاسبه نشده و چون صفحه B اولین صفحه بازدید شده توسط کاربر نیست پس برای صفحه B نیز bounce rate در نظر گرفته نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید:  نرخ تبدیل چیست

چرا نرخ پرش اتفاق می افتد؟

به طور کلی دلایل افزایش بانس ریت عبارتند از:

۱صفحه انتظارات را برآورده نمی کند

فرض کنید شما به دنبال خرید یک جاروبرقی در گوگل هستید و پس از سرچ کلمه کلیدی مورد نظر وارد یکی از سایت ها می‌شوید. اما شما به جای مواجه شدن با صفحه فروش جاروبرقی با صفحه اصلی سایت روبرو می‌شوید. در این وضعیت احتمالا از صفحه خارج شده و بر روی نتایج دیگر کلیک می‌کنید.

یا به عنوان مثال فرض کنید که کاربر به دنبال دستور آشپزی یک غذا در اینترنت است و صفحه شما تمام دستوراتی که کاربر درباره طبخ غذا به آن احتیاج دارد را در اختیارش می‌گذارد. خب، طبیعی است که با مطالعه مطلب صفحه توسط کاربر بسته خواهد شد.

همچنین در سایت های فروشگاهی تعداد کم محصولات در یک دسته بندی ممکن است منجر به این شود که کاربر پاسخ خود را پیدا نکرده و از صفحه خارج شود.

۲طراحی سایت زشت است

طراحی نامناسب و زشت صفحات می‌‌‌تواند نرخ پرش شما را تا حد زیادی افزایش دهد. چون کاربران معمولا بر اساس طراحی صفحات درباره سایت شما قضاوت می‌کنند.

۳سایت دارای تجربه کاربری (UX) بدی است

درست است که سایت شما باید ظاهر قابل قبولی داشته باشد اما سهولت استفاده و دسترسی آسان به تمامی اجزا نیز یکی از مواردی است که باید به آن دقت کنید. عدم دسترسی آسان به تمامی المان‌‌‌ها در سایت می‌‌‌تواند باعث تجربه ناخوشایند برای کاربران شود.برای کسب اطلاعات در حوزه ی تجربه کاربری چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید. در دسترس نبودن المان های مهم مثل شماره تماس یا سبد خرید ممکن است منجر به افزایش بانس ریت سایت شود.

تجربه کاربری (UX) و نرخ پرش

روش های کاهش بانس ریت سایت

۱استفاده از ویدئوهای مرتبط در صفحه فرود

قرار دادن ویدئو در صفحه، علاوه بر کاهش بانس ریت باعث خواهد شد زمان ماندگاری کاربران در صفحه افزایش یابد.

۲به کار بردن تیترهای جذاب

عناوین و تیترهای جذاب خصوصا در بخش مقالات وبلاگ می‌‌تواند تا حدی از خروج زودهنگام کاربران جلوگیری کند.

۳افزایش سرعت صفحات

اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل بیش از ۱۱ میلیون وب سایت نشان می‌دهد که bounce rate بالا با سرعت پایین صفحات رابطه مستقیم دارد.

چگونه بانس ریت سایت را کاهش دهیم؟

برای بهبود سرعت صفحات سایت کارهای زیر را انجام دهید:

کاهش حجم تصاویر

حجم بالای تصاویر یکی از دلایلی است که باعث می‌‌شود صفحات به آرامی بارگذاری شوند. برای رفع این مشکل می‌‌‌‌‌‌توانید از ابزارهای آنلاین برای فشرده‌‌‌‌‌‌‌‌سازی تصاویر استفاده کنید.

ارتقا میزبان وب

اگر از هاست‌‌‌های اشتراکی برای میزبانی سایت خود استفاده می کنید، بهتر است برای این بخش کمی هزینه کنید و پلن خود را ارتقا دهید. واقعیت این است که هاست‌‌‌‌‌‌های اشتراکی برای سایت‌‌‌‌‌هایی با ترافیک بسیار پایین مناسب هستند.

حذف افزونه ها و اسکریپت های اضافه

اگر از CMS ها برای طراحی سایت خود استفاده کرده‌اید سری به بخش افزونه‌‌‌‌‌ها بزنید و پلاگین‌‌‌‌‌های اضافه را حذف کنید. این کار علاوه بر افزایش سرعت به بهبود امنیت سایت شما نیز کمک خواهد کرد. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌توانید از ابزارwebpagetest برای این کار استفاده کنید.

۴- افزایش خوانایی صفحه

اگر مطالب صفحات شما مانند تصویر زیر است طبیعی است که نرخ پرش سایت شما بالا باشد! بین پاراگراف های توضیحات فاصله ایجاد کنید و از اعداد و نشانه های نگارشی یا رنگ ها برای جدا کردن بخش های مختلف استفاده کنید و حتما از تصاویر با کیفیت و با اندازه مناسب برای انتقال بهتر مطالب بهره ببرید.

بانس ریت سایت و خوانایی

۵استفاده از داده های هیت مپ

Heat map یک روش عالی برای مشاهده‌ی نحوه تعامل کاربران با سایت است. ابزارهای بسیار زیادی برای این کار وجود دارد اما Hotjar  و CrazyEgg از بهترین ابزارهای مربوط به این بخش هستند.

نحوه استفاده از این ابزارها بسیار آسان است و شما می توانید به راحتی و با اضافه کردن یک قطعه کد جاوا اسکریپت به سایت نحوه پیمایش و تعامل کاربران با سایت را بررسی کنید. برای کسب اطلاعات در حوزه ی هیت مپ چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

استفاده از داده های هیت مپ

۶- اضافه کردن لینک های داخلی

احتمالا از اهمیت لینک های داخلی برای سئو مطلع هستید. اما لازم است بدانید که لینک های داخلی در کاهش نرخ پرش نیز بسیار موثر عمل می کنند. دلیل آن هم مشخص است. چون:

لینک های داخلی افراد را به صفحات دیگر منتقل می کنند که این کار باعث می شود بانس ریتی در سایت انجام نشود.

اضافه کردن لینک های داخلی

نکته: سعی کنید پیوندهای داخلی سایت پس از کلیک در یک تب جدید در مرورگر باز شوند. به این ترتیب کاربران وقتی وارد صفحه جدید می شوند صفحه قبلی را ترک نمی کنند.

۷طراحی خلاقانه و جذاب سایت

طراحی زیبای  صفحات سایت، علاوه بر کاهش بانس ریت می تواند مثل یک آهنربا کاربر را به خود جذب کند. بنابراین همیشه به این نکته توجه داشته باشید و برای بهبود آن تلاش کنید.

نکته: اگر از تصاویر زیاد در صفحه خود استفاده می کنید حتما قبل از بارگذاری حجم تصاویر را کم کنید.

۸به کار بردن فهرست مطالب

معمولا مطالبی در شبکه های اجتماعی بین کاربران دست به دست می شوند که به نسبت جامع و کامل باشند اما یک مشکل بزرگ در این مطالب وجود دارد و آن هم پیدا کردن یک بخش خاص توسط کاربر است.

مطمئنا در یک مقاله ۳۰۰۰ کلمه ای یا بیشتر، پیدا کردن یک بخش خاص کار چندان آسانی نیست و اگر کاربر در ۳ ثانیه به محتوای مورد نظر خود دست پیدا نکند احتمالا صفحه را ترک خواهد کرد. خب اینجاست که فهرست مطالب می تواند به شما کمک کند. برای درک بیشتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید:

در این جا بخش‌‌‌‌های مهم مقاله به صورت فهرست مرتب شده است و کاربر به راحتی می تواند با کلیک بر روی لینک‌‎ها بخش مورد نظر را مشاهده کند.

چگونه بانس ریت سایت را کاهش دهیم؟

 

۹بهینه سازی تجربه کاربری

با توجه به تحقیقات انجام شده بیش از ۵۷% ترافیک آنلاین از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می‌‌‌شود که این رقم هر روز بیشتر می شود. بنابراین اگر می‌خواهید سایت شما از نرخ پرش پایینی برخوردار باشد باید توجه ویژه ای به دستگاه‌‌‌های موبایل و تبلت ها داشته باشید. برای تست سایت خود در ابعاد مختلف می‌‌‌‌توانید از این ابزار رایگان استفاده کنید.

 بانس ریت سایت و ux

۱۰لینک به مطالب مرتبط

این کار مشابه لینک سازی داخلی است با این تفاوت که شما مطالب و مقاله هایی مشابه با آنچه که کاربر در حال مطالعه آن است را می توانید به او پیشنهاد دهید که در نهایت باعث می شود کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری کنند و نرخ پرش سایت نیز کاهش یابد.

حرف آخر

در مجموع بانس ریت یک معیار مناسب برای بررسی تلاش های شما در سایت است. این معیار به شما کمک می‌کند تا صفحات معیوب را شناسایی و آن‌ها را بهینه کنید. البته همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم همیشه ترک کاربران از صفحه به معنی بد بودن آن صفحه نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا