سئو

استراکچر دیتا چیست؛ اهمیت structured data

یکی از مواردی که به موتورهای جستجو برای درک بهتر صفحات وبسایت کمک می کند استراکچر دیتا است. با گذار کاربران از کامپیوترهای PC به دستگاه های موبایل و انجام جستجوها از این دستگاه ها، داده های ساختار یافته نیز بر روی نتایج موتورهای جستجو تاثیر می گذارند. در این مقاله می خوانید داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتا چیست؟ و نحوه استفاده از structured data چگونه است؟

استراکچر دیتا چیست؟

داده های ساختار یافته یا structured data چیست؟ بسیاری از وب سایت ها از داده هایی تشکیل شدند که در دیتابیس ها ذخیره می شوند. زمانی که این داده ها در قالب کد HTML شکل می گیرند، تفسیر این اطلاعات برای موتورهای جستجو بسیار مشکل است. استراکچر دیتا نوعی المان نشانه گذاری روی صفحات است که به موتورهای جستجو اجازه می دهد اطلاعات موجود در وب سایت شما را بهتر درک کنند. موتورهای جستجو از این اطلاعات برای بهبود نتایج جستجو موضوع مرتبط با کسب و کار شما استفاده می کنند.

استراکچر دیتا چیست

برای مثال داده ساخت یافته باعث می شوند که ربات های خزنده راحت تر بتوانند اطلاعات تماس شرکت را بیابند و به همان میزان اطلاعات پیچیده تری مانند مقالات، رویداد ها، محصولات و غیره موجود بر روی وب سایت شما را تشخیص دهند. حتی متون متنی که داراری پاراگراف های مرتبی هستند نیز از نظر موتورهای جستجو حاوی ابهاماتی هستند. در صورتی که داده های ساختاریافته با انواع خاصی از نشانه گذاری های HTML ایجاد می شود و این ابهامات را از بین می برد.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه اچ تی ام ال چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

اهمیت structured data

داده ساخت یافته موتور های جستجو را قادر می سازد علاوه بر اینکه بتوانند در میان سایت شما بخزند بتوانند محتوای آن را  نیز واقعا  درک کنند. حتی موتور های جستجو هم به سختی می توانند محتوای سایت را رمز گشایی کنند زیرا برخی از المان ها یی که به نظر ما انسانها خیلی واضح می آیند برای ربات های جستجوگر بی معنی هستند. این همان نقطه ای است که داده ساخت یافته اهمیت پیدا می کند. داده ساخت یافته یا استراکچر دیتا مستقیما به صفحات، اضافه شده و موتورهای جستجو از این داده ها برای ایجاد قطعات محتوایی کوچک ولی غنی استفاده می کنند. اینها همان  قطعات کوچکی از اطلاعات هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند. داده های ساخت یافته اطلاعات افزوده ای هستند که شما در کنار یک وب سایت و توضیحات متای آن می بینید. برای مثال اگر به دنبال یک رستوران هستید، علاوه بر مشاهده نام رستوران  اطلاعات افزوده ای مانند ساعات کاری،قیمت و امتیاز مثبت بازدید های آن وبسایت را می توانید در کنار نام آن مشاهده کنید.

اگر سایت شما از داده ساختار یافته به عنوان بخشی از استراتژی سئو استفاده نمی کند کسب وکار شما یک فرصت مهم برای افزایش رتبه بندی در نتایج جستجو را از دست می دهد. در ادامه توضیحات تکمیل تری در این رابطه ارایه خواهد شد.

داده های ساختار یافته یا Structured Data چیست

تاثیر استراکچر دیتا در سئو

استفاده از داده های ساختار یافته تاثیر بسزایی بر روی سئو وب سایت دارد و یکی از آیتم های مهم در چک کردن سئو سایت می باشد . بر این اساس داده ساختار یافته به دو روش به بهبود سئو کمک می کند :

  • اول اینکه اطلاعاتی که توسط داده های ساخت یافته ارایه می شوند برای موتورهای جستجو به راحتی قابل درک هسند و آنها را قادر می سازد که داده ها را به درستی نشان دهند.
  • دوم اینکه انواع مختلفی از داده ها  توسط موتورهای جستجو قابل استخراج است که در قالب یک قطعه کوچک محتوایی در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. به عنوان نمونه سایت Betty Crocker حاوی داده ساختار یافته در رابطه با زمان مورد نیاز برای طبخ و مقدار کالری آن است. زمانی که گوگل این صفحات را در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد این اطلاعات نیز همراه آن نمایش داده می شوند که باعث می شود این صفحات بیشتر مورد توجه کاربر قرار گیرد.

نحوه استفاده از داده ساختار یافته

یکی ابزارهای مفید در این زمینه ابزار رایگان گوگل با نام  Structured Data Markup Helper است. این ابزار به گوگل کمک می کند تا بهتر بتواند محتوای وبسایت شما را درک کند. این محتوا برای نتایج جستجو استفاده می شود و باعث دسترسی بهتر به سایت شما می گردد. این ابزار با درج مستقیم داده ساخت یافته یا استراکچر دیتا در وب سایت شما تضمین می کند که این اطلاعات برای همه در دسترس است. برای انجام چنین کاری با ابزار گوگل، صفحه ای از وب سایت را در اختیار ابزار Helper قرار دهید و بر روی المان های صفحات مختلف  تگ های مورد نظرتان را اضافه کنید. زمانی که تگ گذاری به پایان رسید، ابزار Data Markup Helper نمونه کدی در قالب HTML را همراه با داده نشانه گذاری ایجاد می کند. حال شما می توانیداین کد را دانلود کرده و در وب سایت خود قرار دهید.

Structured Data Markup Helper

پس از ورود به ابزار Helper در صفحه نخست نوع داده مد نظر خود را انتخاب کرده و سپس در قسمت پایین آدرس URL صفحه مورد نظر را وارد کنید.

در صحه بعدی می توانید بر اساس نوع داده ای که انتخاب کرده اید اطلاعات مربوط به تگ های آن را در پنجره سمت راست وارد کنید. با کلیک بر روی گزینه Add missing data می توانید تگ های مورد نیاز اضافه کنید.

پس از جایگذاری تگ های  مورد نظرتان با کلیک بر روی دکمه Create کد HTML در اختیارتان قرار می گیرد که می توانید آن را در وب سایتتان درج کنید.

پیش نیازهای راه اندازی و مدیریت structured data

خبر خوب اینکه ابزارهای متنوعی نیز  برای این کار وجود دارند مانند گوگل کنسول ( گوگل سرچ کنسول چیست )، ابزارهای Bing و سرویس هایی مانند سرویس schema.org با این حال نیازی نیست که برای راه اندازی آن متخصص کد نویسی باشید. schema.org  مجموعه ای از تگ های HTML را ارایه می کند که مدیران سایت می توانند از آنها برای نشانه گذاری صفحات وب سایت خود استفاده کنند.

نحوه استفاده از داده ساخت یافته

با وجود داده های ساختار یافته کمات کلیدی در چه جایگاهی قرارمیگیرند

به دلیل اینکه موتور های جستجو دارای لایه های پیچیده ای برای نمایش نتایج جستجو هستند لذا اهمیت کلمات کلیدی در حال کاهش است. برای مثال ویژگی جدید گوگل با نام جستجوی محاوره ای را در نظر بگیرید که بصورت خودکار اطلاعات زیر را در پرس وجوی جستجوی خود لحاظ می کنند :

  • مکان شما کجاست
  • در گذشته چه مطالبی را جستجو کردید
  • به دنبال چه کسی هستید

محلی کردن و شخصی سازی نتایج جستجو باعث می شود که بهینه سازی موتور جستجو در حوزه معنایی استراکچر دیتا دارای اهمیت شود. البته کلمات کلیدی بطور کامل کنار گذاشته نمی شود اما روز های طلایی کلمات کلیدی جادویی دیگر به پایین رسیده است.

داده های ساختار یافته

در عوض با استفاده موثر از داده ساختار یافته می توان تعیین کرد که وب سایت ها در نتایج موتورهای جستجو چگونه ظاهر شوند. امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم اStructured Data یا استراکچر دیتا چیست آشنا شده باشید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا