سئو

الگوریتم پیج رنک چیست؛ ۳ راهکار برای بهینه سازی پیج رنک

در پاسخ به الگوریتم پیج رنک چیست بایستی گفت یکی از موارد موثر در SEO، رتبه صفحه یا پیج رنک (Page Rank) در گوگل است، در این مقاله مروری می کنیم بر این موضوع:

اطلاعات ناقص و اثرات نامطلوب

در مبحث SEO، داشتن اطلاعات ناقص بدتر از بی اطلاعی است چرا که کاربران بر مبنای آگاهی ناقص خود اقدام به راهبرد SEO می کنند بدون آن که از ریسک های آن با خبر باشند. در این موارد، کاربر بر اساس ذهنیات خود اهمیت موارد موثر را نیز طبقه بندی کرده و حتی برخی از موارد را به دلخواه حذف می کند. در نتیجه کاربران موجب شایع شدن مفاهیم نادرست فراوانی در زمینه SEO می شوند.برای درک سئو چیست؟ پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

لازمه پاسخ صحیح محتواست

با تغییرساختار وب و همین طور الگوریتم های موتورهای جست و جو، فیلدهای SEO نیز می بایست تغییر کنند. یعنی پاسخ های ارایه شده به سوالات می توانند بارها و بارها عوض شوند و تبعا داده های سالیان گذشته نیز دیگر معتبر نباشند. سوال این جاست که آیا رتبه صفحه یا الگوریتم پیج رنک (Page Rank) هم چنان مهم است یانه؟ در پاسخ باید گفت رتبه صفحه اهمیت گذشته را ندارد و مواردی نظیر: عمر دامنه، نام آن، اطمینان پذیری و پسوند دامنه های اینترنتی عناصر صفحه ( anchor)، مکان جستجوگر، چرخه درخواست جستجو، ارتباط واژه ای، شخصی سازی جستجو، دیگر داده های کاربر، رتبه در گوگل بر اساس ارتباط داخلی و محلی، داشتن بیش از ۱۰،۰۰۰ ارجاع از سایت های رتبه بندی معتبر اهمیت بالایی در الگوریتم پیدا کرده اند.

سرویس SEO، تعاملی است

همان طور که کاوش و جستجو در وب با نوآوری و ابداعات جدید می شود، موقعیت ها و چالش های تازه ای نیز ایجاد می شوند. جالب این جاست که راهبردهای SEO نه تنها با گذر زمان تغییر می کنند، بلکه از یک سایت به سایت دیگر نیز متفاوتند. برای مثال نقاط ضعف و قوت وب سایت در یک شرکت سهامی معظم و وب سایت یک شرکت کسب و کار محلی با هم متفاوت هستند.

بهترین پیشنهاد SEO باید شامل موارد زیر باشد:

۱- مبداتان کجاست؟
۲-مقصدتان کجاست؟
۳-منابع در دسترستان برای رسیدن از مبدا به مقصد چیست؟ (نام انتخابی و ثبت دامنه، برند(نام تجاری)، روابط اجتماعی،…)
۴-رقابت کجاست؟
۵-در بازار خود چه توانمندی ها و ضعف هایی دارید؟

در این جاست که داشتن یک جامعه تعاملی SEO اهمیت دوچندان می یابد، جامعه ای که در پیداکردن توانایی ها و ضعف ها به شما کمک می کند و راهمنایی های کارگشا در زمینه بازار، وب سایت و کسب و کارتان ارایه می نماید.

رتبه صفحه گوگل

مهندسان جستجو (Search Engineers ) نیز، با همه الگوریتم های کاوش آشنا نیستند!

الگوریتم های جستجو چنان پیچیده اند که گاهی اوقات متخصصان برجسته جستجو شرکت گوگل نیز نمی توانند نسبت به آن چه اتفاق می افتد با قطعیت نظر بدهند. البته دلیل این امر می تواند مسائلی چون اعمال ۴۵۰ تغییر توسط گوگل در یک سال باشد.

اهمیت رتبه صفحه به دلایل زیر است:

  • تعیین صفحه اصلی در مواقعی که چند نسخه از یک صفحه وجود دارد.
  • انتخاب نتایج اولیه (پیش از باز رتبه بندی آنها بر مبنای دیگر عوامل)
  • سازماندهی اولویت پیمایش( seo crawl ) و عمق آن
    البته هنگام مقایسه رتبه ۲ سایت با هم، تنوع لینک(link diversity) تاثیر بسیار بیشتری از رتبه سایت در گوگل دارد، اگرچه در ابتدا فرض بر مستقل بودن رتبه سئو سایت از درخواست (query) است اما گوگل در مواقع لازم برای بهبود ارتباط رویکرد خود را تغییر می دهد.

رویکرد معمول در SEO

برای نیل به بهینه سازی انواع موتور جستجو  ۳ راه ساده وجود دارد:

راهبرد مکانیکی برای الگوریتم پیج رنک

با هدف پیش بینی رفتار موتورهای جستجو و پیشی گرفتن در اگوریتم های ارتباطی آنها

رویکرد مبتنی بر بازاریابی برای الگوریتم پیج رنک

مناسب برای زمانی است که می خواهید شرایط موتورهای جستجو را توسط ایجاد محتوای ارزشمند برای دیگران احراز کنید و اطمینان حاصل کنید که تلاش شما در بازار، قدرت لازم را دارد.

رویکرد دوگانه برای الگوریتم پیج رنک

زمانی بکار میرود که اصول تصمیم های شما در ابتدا براساس اصول بازاریابی است ولی می خواهید از سادگی راهبرد مکانیکی و مطالعات الگوریتم استفاده کنید.

رویکرد دوگانه برای پیج رنک

مقایسه این سه رویکرد

رویکرد اولیه غالب کاربران آن چنان پیچیده، ریسکی و غیرقطعی است که ارزش اجرایی شدن را ندارد. چنان که نه تنها بیشتر سایت ها را تخریب می کند بلکه بارها و بارها نیز تغییر میکند، بنابراین برپا کردن سایتی که بتوان به رشد پیوسته آن امیدوار بود کمی دور از دسترس به نظر می رسد.
در نظر داشته باشید در شرایطی که مهندسان جستجو – که به سورس کد ها نیز دسترسی دارند- اطلاع دقیقی از آن چه رخ می دهد، ندارند چه توقعی از کاربران عادی میرود؟ تاکید ما بر استفاده از رویکرد دوگانه (هیبریدی) SEO به همین دلیل است. رویکردی که اساس آن اصول بازاریابی بوده اما از شگردهای ساده مکانیکی بهره می برد. بعضی از کاربران از این رویکرد برای ایجاد تفاوت هرچند جزیی با رقبای خود استفاده کرده و سپس از اصول بازاریابی برای موفقیت زودهنگام سود برده اند.

پارادکس SEO و رتبه صفحه

به کارگیری روش مبتنی بر بازاریابی شامل دو مزیت است اولین آن سیگنال (علامت)های تایید و دومین آن رتبه بندی بالا که تاثیر جانبی آن است. برای مثال اگر کاربران اینترنت درباره سایت شما گفتگو کنند، در واقع چندین لینک باکیفیت و البته مجانی دارید. همین موضوع یک تناقض است چرا که هرچه تکیه شما به گوگل کمتر باشد، گوگل بیشتر به سایتتان توجه می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله رتبه الکسا سایت را نیز بخوانید.

سیاوش غلامی

مدیر سرور ایران هاست - کارشناس ICT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا