وردپرس (wordpress)

net. چیست و مزایای استفاده از برنامه دات نت فریم ورک (net framework.)

اصطلاح دیگری که برای عبارت net framework. چیست استفاده می شود، net. چیست است که مرکزیت مقاله امروز را تشکیل می دهد.

فریم ورک یا framework چیست؟

در پاسخ به فریمورک چیست بایستی گفت Framework یا چارچوب نرم افزاری در حقیقت به مجموعه‌ای از دستور العمل ها گفته می شوند که به منظور انجام عملیات پایه و اصلی یک سیستم هدفمند در زبانهای برنامه نویسی بوجود می آیند.

فریم ورک چیست

یک مثال ساده برای استفاده از فریم ورک ها

تصور کنید یک زبان برنامه نویسی مانند زبان برنامه نویسی فلاتر و کتابخانه های پیشفرض آن امکانات پایه ای مانند برقراری ارتباط با سخت افزار, عملیات پایه ریاضی, کنترل رشته ها و …  را به ما می دهند.

برای عملیات پیچیده تر امکانات از پیش تعریف شده وجود ندارد. در این حالت دو انتخاب برای برنامه نویس موجود است:

انتخاب اول این است که خود دست به کار شده و با نوشتن توابع و کلاس های مورد نیازش به هدف خود برسد. مزیت این کار کنترل کامل برنامه نویس  بر روی قسمتهای مختلف برنامه خود است, اما ایراد بزرگ این انتخاب زمان بر بودن آن است. گاهی اوقات روزها و ساعت ها وقت لازم است تا یک برنامه نویس بتواند ابتدا توابع مورد نیاز خود را نوشته سپس از آنها در جای مناسب استفاده کند.

انتخاب دوم استفاده از فریم ورک ها می باشد. یک Framework با فراهم کردن امکانات پایه‌ای و گاها پیچیده به یک برنامه نویس کمک می کند تا وقت خود را صرف قسمتهای اولیه و آماده سازی آن برای توسعه نرم افزار مورد نظر خود نماید.

مثلا برای استفاده از امکانات Ajax و همینطور DOM در جاوااسکریپت لازم است هر بار مسیر طولانی فراخوانی المان ها و همینطور دستورات Ajax را طی کنیم در حالی که می توان با استفاده از Framework های آماده و پرکاربردی مانند jQuery, mooTools, Prototype و یا غیره علاوه بر قابلیتهایی که ذکر شد به راحتی بسیاری از قابلیتهای دیگر مانند انیمیشن را نیز اضافه نمود. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه  جاوا اسکریپت چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید: ajax چیست

 

دات نت فریم ورک یا net. چیست ؟

net framework. یک فناوری نرم‌افزاری است که روی بسیاری از نسخه‌های سیستم عامل مایکروسافت ویندوز قابل اجراست و به سیستم عامل های دیگر از جمله لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است. از آنجا که چارچوب دات‌نت باعث توسعه ی برنامه های کاربردی از فرم کلاینت محور به فرم سرور محور شده است،  یک جابجایی اساسی در استراتژی مایکروسافت ایجاد نموده است. NET. در واقع یک چارچوب جدید جهت توسعه ی برنامه های کاربردی بر مبنای وب و مبتنی بر سیستم عامل ویندوز در محیط مایکروسافت است

این چارچوب شامل مجموعه ای از زبانهای برنامه نویسی است که سی شارپ (C#) و ویژوال بیسیک مهمترین آنها می باشند. به شما پیشنهاد می شود برای آشنایی با سی شارپ چیست مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید. حال در امتداد مقاله به بررسی net. چیست خواهیم پرداخت.

در تعریف دیگر می توان گفت که دات نت فریم ورک مجموعه ای از فایل های مورد نیاز سیستم عامل (شامل فایل های DLL و رجیستری و واسطه های استاندارد ارتباط برنامه ها بایکدیگر) است که برای اجرای برنامه های نوشته شده تحت دات نت ضروری می باشد (توجه: برای اجرای برنامه های تحت جاوا نیز نیاز به نصب JAVA virtual machine دارید). چون چارچوب دات نت می خواهد از فلسفه سادگی “keep it simple” پشتیبانی کند به همین دلیل، اساس کار نصب برنامه ها copy-only installation می باشد. یعنی دیگر نیازی به پکیج کردن برنامه ها توسط برنامه نویس و نصب توسط کاربر نیست. بلکه تمامی فایل های کتابخانه ای مورد نیاز را فریم ورک تامین می کند و برنامه ها با روش فقط کپی در ویندوز کار می کنند.

 

تاریخچه net framework چیست

انواع نسخه های برنامه net framework.

Microsoft .net Framework x.x Redistibutable:

این نگارش که نسبت به SDK حجم کمتری دارد  تنها شامل فایل های Runtime است.

نرم افزار microsoft .net framework x.x SDK:

این نگارش همانطور که از اسم آن مشخص است Software Development Kit به همراه Runtime  برای net. است و شما به عنوان یک برنامه نویس به آن احتیاج دارید !

Microsoft .net CP (Compact Framework) x.x:

این نگارش مخصوص net Mobile Development. است .

برای دانلود net framework. به این سایت مراجعه کنید

زبان برنامه نویسی net.

زبانهای مختلفی را می توانید در netframework. برای توسعه برنامه های خود استفاده کنید مانند C#,Vbscript,Vb.net,C++. چرا که netframework. به زبان خاصی متکی نیست. همچنین از netframework. برای اجرای برنامه های کاربردی در پلتفرم های لینوکس و یونیکس نیز می توان استفاده کرد.

ظهور تعدادی کتابخانه در  NET Framework. به توسعه سریع تر، راحت تر و ارزان تر برنامه ی شما کمک می کند. NET Framework. های اخیر توانایی پشتیبانی بیش از ۲۰ نوع زبان برنامه نویسی را دارند.

زبان برنامه نویسی دات نت به طور خلاصه شامل موارد زیر است :

  • کلیه ی زبان های برنامه نویسی ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت، مانند: VB, C++, C#, J#, JScript

  • زبان های ارائه شده توسط شرکت های متفرقه مانند: APL, COBOL, Pascal, Eiffel, Haskell, ML, Oberon, Perl, Python, Scheme, Smalltalk…

توانایی نرم افزار net framework.

توانایی نرم افزار net framework. در پشتیانی از چند زبان مختلف به دلیل CLR قوی (یا موتور  Common language Runtime ) آن است. چرا که کدهای برنامه نویسی ابتدا توسط CLR کمپایل شده و به جای کدهای اصلی به MSIL تبدیل می شوند (Microsoft Intermediate Language) و در بازگشت کد اصلی برای اجرای برنامه ایجاد می گردد.

در حال حاضر ۴۰ زبان برنامه نویسی تحت تکنولوژی دات نت پشتیبانی می شوند. از جمله این زبان ها می توان C#.NET, VB.NET, J#.NET, C++.NET, F#.NET, Cobol.NET, Ada.NET و … را نام برد. زمانی که یک Source Code تحت تکنولوژی دات نت کامپایل می شود، فایل خروجی توسط یک زبان میانی تولید می شود که وابسته به هیچ ماشینی نیست. همانطور که در بالا گفته شد به این زبان میانی MSIL یا به اختصار (IL (Intermediate Language می گویند. زمانی که می خواهیم برنامه را بر روی یک ماشین اجرا نماییم، این زبان میانی تبدیل به کد ماشین محلی می شود و سپس اجرا می گردد. در واقع این روند باعث می شود تا برنامه های تولید شده تحت دات نت نسبت به سیستم عامل و سخت افزار مستقل باشند.

 

بیشتر بخوانید : زبان asp.net چیست

 

زبان میانی یا به اختصار IL

  • زبان های برنامه نویسی سازگار با چارچوب دات‌نت، بطور مستقیم به کدهای ماشین کامپایل نمی شوند، بلکه آنها (مطابق شکل ۳) ابتدا به یک زبان میانی کامپایل می شوند.
  • CLR کدهای IL را پذیرفته و به کدهای ماشین کامپایل می نماید. کامپایل به کدهای ماشین توسط CLR بصورت “در لحظه” (JIT) انجام می شود به این معنی که به محض
  • کدهای JIT جهت فراخوانی های بعدی در حافظه می مانند. در وضعیتی که فضای کافی در حافظه نباشد، کدهای JIT کنار گذاشته می شوند و متعاقبا پردازش JIT  از نوع فراخوانی “در لحظه” به فراخوانی “تفسیری” مبدل می شود.

microsoft net framework چیست

مزیت اصلی NET Framework. استفاده از CLR می باشد چرا که از سرویس های زمان اجرا، مانند پردازش های حافظه ای، کامپوننت های امنیتی، ترکیب زبانهای مختلف و مدیریت رشته ها استفاده می کند. بنابراین از ساختار های مختلفی درNET Framework. می توانید استفاده کنید که برای ایجاد برنامه های تحت وب در نظر گرفته شده اند.حال که با  microsoft .net framework آشنا شدیم در امتداد مقاله net. چیست به بررسی مزایای استفاده از دات نت فریم ورک  می پردازیم.

مزایای استفاده از دات نت فریم ورک

  1. مزیت کاربرد net framework. این است که یک چارچوب واحد و محیط مجتمع و یکپارچه را جهت تولید و اجرای نرم افزار دات نت فریم ورک ایجاد می نماید.
  2. برنامه نویسان در یک پروژه نرم افزاری محدود به یک زبان برنامه نویسی خاص نمی باشند و می توانند از چندین زبان برنامه نویسی در یک پروژه استفاده کنند.
  3. برنامه های تولید شده تحت دات نت فریمورک بدون بروز هیچ مشکلی بر روی کلیه سیستم عاملهای ویندوز قابل اجرا هستند.
  4. از آنجایی که از زمان طرح ایده تا روزهای پایانی پیاده سازی دات نت، شبکه و اینترنت به عنوان مهمترین فناوریهای روز دنیا در این پروژه مطرح بوده است، بنابراین دات نت بهترین ابزار را برای پیاده سازی برنامه های تحت اینترنت و شبکه در اختیار توسعه دهندگان سیستم های نرم افزاری قرار داده است. دات نت از هر لحاظ برای پیاده سازی برنامه های تحت شبکه و تولید وب سایت مفید و سودمند است.
  5. قابلیت برنامه نویسی در کلیه سطوح از قبیل ویندوز، وب و موبایل را به برنامه نویسان می دهد.
  6. در  Net Framework. میزان  کدهای نوشته شده توسط شما کاهش یافته  و ویژگی هایی مانند Easy web setting ، easy deployment of applications  easy compilation procedures و easy Web configuration  آن را به پلتفرمی بی نظیر برای برنامه نویسان تبدیل کرده است .
  7. ویژگی متمایز دیگر برای توسعه دهندگان وب سایت ، وجود کنترل های وب ، بلاک های کد server side و وب فرم ها بوده که آنها را در هر جایی از برنامه که فراخوانی شده باشند کمپایل می کند.

خدمات چارچوب دات نت

  • زمان اجرای مشترک زبان های برنامه نویسی سازگار با چارچوب نت فروم ورک
  • ارائه ی فرم های ویندوزی
  • ارائه ی سرویسهای وب و فرم های وب مختص ASP.NET
  • ارائه ی ADO.NET که تکامل یافته ی ADO می باشد

 

بیشتر بخوانید: ری اکت چیست

 

بخش های مختلف دات نت

دو دسته بندی مختلف از  NET Framework. وجود دارد:

  • Common Language Runtime یا CLR
  • کتابخانه دات نت یا NET Framework Class Library.

CLR چیست ؟

زمان اجرای مشترک زبانهای سازگار با چارچوب دات‌نت یا به اختصار (CLR)، مسئول فراهم کردن محیط یا سرویس هایی با زمان اجرای مشترک است که همه ی برنامه های Net. بتوانند در آن اجرا شوند. همچنین امکانات CLR به هر توسعه دهنده ای امکان نوشتن برنامه های کاربردی بزرگ به همراه  ویژگی هایی مانندمدیریت Life-cycle ، String type naming ، dynamic binding را می دهد.

تمام زبان های سازگار با چارچوب دات‌نت بایستی از قوانین و استانداردهای مشخص شده توسط CLR پیروی نمایند. برای نمونه می توان قوانین زیر را نامبرد:

    • اعلام ، ایجاد و استفاده ی اشیاء
    • انواع داده ها، فایل های کتابخانه ای زبان برنامه نویسی
    • رسیدگی به خطاها و استثنا ها
    • محیط توسعه ی کنش گرانه (IDE)

مدل اجرایی CLR

کتابخانه کلاس net framework.

این کلاس شامل توابعی از پیش تعریف شده است که برای توسعه دهندگان بسیار مفید می باشند. ۳ کامپوننت اصلی در کلاس کتابخانه شامل :· ASP.NET  ، .Windows Forms ، ADO.NET  می باشند.

از آنجایی که کامپوننت های Net framework. در ماشین شما کمپایل می شوند، نسخه ی کمپایل شده می تواند به آسانی در فلدر bin سیستم آپلود شود.فرآیند آپلود کردن در مقایسه با  پردازش های پیچیده برنامه ها در ASP بسیار آسان می باشد. در  Net framework. آپلود  کمپایل برنامه در فلدر bin سیستم عامل کافی بوده و نیازی به انجام فرآیند پیچیده ی ثبت کامپوننت های وب با سیستم عامل نیست.
با کمک XML در فایل web.config می توانید تنظیماب وب را به راحتی انجام دهید و برنامه های .net  را با موفقیت اجرا نمایید.

برای انجام هر تغییری در کد xml کافی است فایلweb.config را ویرایش و تغییرات را بعد از ذخیره ی فایل مشاهده کنید.

یکی از فرآیندهای جالب در net framework. فرآیند caching است که در آن منابعی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند به حافظه لود می شوند.

 

بیشتر بخوانید: bootstrap چیست

 

ado .net چیست؟

در NET Framework. دستیابی داده با استفاده از ADO.NET انجام می شود. ADO.NET در حقیقت یک رابط برنامه نویسی است که مجموعه امکانات لازم به منظور برقراری اتصال با بانک های اطلاعات دات نت را در اختیار پیاده کنندگان برنامه های وب قرار می دهد. رابط فوق با ایجاد یک لایه اضافه، جزئیات و پیچیدگی های موجود به منظور دستیابی به داده را از دید پیاده کنندگان مخفی نگه می دارد .

از امکانات ارائه شده توسط ADO.NET نظیر : ارتباط اتوماتیک با انواع متفاوتی از منابع داده ، ایجاد کنترل های کاربر در ارتباط با داده و سایر موارد دیگر استفاده می نمایند . بدین ترتیب حجم کد مورد نیاز برای نوشتن برنامه های وب مبتنی بر داده کاهش یافته و نگهداری و پشتیبانی از این نوع برنامه ها شرایط مطلوب تری را فراهم خواهد نمود. ADO مجموعه ای غنی از تسهیلات مدیریت داده ها را در اختیار صفحات قرار می دهد. واژه ی ADO در ADO.Net مخفف Active Data Object است. ADO یک فناوری موفق است که تقریبا با هر بانک اطلاعاتی ارتباط برقرار می کند.

ASP.NET 

ASP.NET نسل بعدی Active Server Pages یا ASP است. ASP.NET تکنولوژی اسکریپت نویسی سمت سرور برای طراحی صفحات وب پویا است. این محصول توسط شرکت میکروسافت بعنوان شاخص اصلی فناوری در ساخت سایتهای وب در نظر گرفته شده است. با استفاده از ASP.NET می توان هم اینترانت کوچک یک شرکت را ساخت و هم یک وبسایت تجاری خیلی بزرگ را طراحی و پیاده سازی نمود. این بخشی از زیر ساخت NET . مایکروسافت و جانشینی برای تکنولوژی صفحات سرویس دهنده فعال ( ASP ) است. از همین رو یادگیری asp.net بسیار مورد توجه قرار گرفته استNET.ASP مبتنی بر زبان های مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان سازگار با چارچوب دات‌نت ایجاد نمایند.

  • ASP.NET از زبان های .NET برای ایجاد صفحات HTML استفاده می نماید.برای کسب اطلاعات در حوزه html به شما پیشنهاد می شود مقاله html چیست و کاربرد آن را بخوانید.
  • برنامه ی ASP.NET به کلاس NET. کامپایل می شود و برای اولین دفعه ای که فراخوانی می شود، cache می شود. تمام فراخوانی های بعدی از نسخه ی cache شده استفاده می کنند.

 

فرم های ویندوزی

چارچوبی برای ایجاد کلاینت های غنی:

  • توسعه ی سریع برنامه ی کاربردی یا به اختصار RAD.
  • مجموعه ی غنی از کنترل ها
  • Data Aware
  • پشتیبانی از ActiveX
  • در دسترس بودن
  • پشتیبانی از پرینت کردن
  • پشتیبانی از Unicode
  • ارث بری رابط کاربری

سه نوع caching در مایکروسافت دات نت فریم ورک

سه نوع caching در مایکروسافت دات نت فریم ورک وجود دارد:

  • Output caching
  • data caching
  • fragment caching

سه نوع caching در مایکروسافت نت فریم ورک

آخرین تغییرات در برنامه microsoft .net framework

MVC ابزاری است که مایکروسافت برای برنامه نویسان دات نت فراهم نموده است تا برنامه های خود را سریعتر و راحت تر توسط این ابزار پیاده سازی و اجرا نمایند. Visual Studio یا به اختصار VS یک محیط واحد و یکپارچه می باشد که تمامی زبانهای برنامه نویسی تحت دات نت را پشتیبانی می کند.

توسعه برنامه های کاربردی با زبان های گوناگون

  • مشخصات مشترک بین زبانهای سازگار با چارچوب دات‌نت یا به اختصار CLS.
  • سیستم نوع داده ی مشترک (CTS).
  • چارچوب استاندارد کلاس ها.
  • مدیریت خودکار حافظه.
  • مدیریت خطاها و اجرای ایمن تر.
  • ارائه شده با پلتفرم های گوناگون.

جایگزینی

  • حذف وابستگی های ثبت (registration).
  • امنیت بیشتر – کمتر شدن مشکلات نسخه های گوناگون.

زبان های سازگار با چارچوب NET.

زمان اجرای مشترک زبان های سازگار با چارچوب دات‌نت

پشتیبانی از چند زبان سازگار با چارچوب دات‌نت:

  • سیستم نوع داده ی مشترک یا به اختصار CTS، یک سیستم نوع داده ی قوی است که درون CLR وجود دارد. به بیان بهتر CTS زیر مجموعه ی CLR است.

    •  انواع داده ی گوناگون (مانند int، double و …) و عملیات روی آنها را پیاده سازی می نماید .
  • مشخصات مشترک زبانهای سازگار با چارچوب دات‌نت یا به اختصار CLS ، یک دسته از مشخصات می باشد که طراحان فایلهای کتابخانه ای و زبان برنامه نویسی بایستی دنبال کنند.

    • CLS در واقع قابلیت همکاری بین زبانهای سازگار با .NET را تضمین می نماید.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا