وردپرس (wordpress)

۹ نکته مهم در یادگیری برنامه نویسی

اگر شما نیز یک برنامه نویس تازه کار هستید، شاید بارها در مورد این که باید از کجا شروع کنید، سردرگم شده باشید. زیرا عرصه برنامه نویسی،عرصه ای بسیار گسترده و با انتخاب های فراوان می باشد. احتمالا سوالات بی جواب بسیاری برای شما وجود داشته باشد، همانند:  “چه زبان برنامه نویسی را باید انتخاب کنم؟”، “در مسیر یادگیری برنامه نویسی وب آیا لازم است مباحث Front-end را نیز فراگیرم یا تنها به مباحث برنامه نویسی back end اکتفا کنم؟”. با توجه به مشکلاتی که معمولا سر راه اکثر افراد تازه کار وجود دارد و آن ها را در انتخاب مسیر خود سردرگم می کند، تصمیم گرفتیم تا مقاله ای را برای راهنمایی آن ها در حوزه مهمترین نکات یادگیری برنامه نویسی ارائه دهیم.

۱- در مورد مهارت های مورد نیاز خود تصمیم بگیرید

از مهمترین نکات یادگیری برنامه نویسی این است که زمانی که تصمیم می گیرید تا در عرصه برنامه نویسی قدم بگذارید، باید سعی کنید تا حد امکان تمرکز خود را بر روی موارد خاصی قرار دهید از پرداختن به مسائل عمومی که می توانند سرعت شما را کاهش دهند بپرهیزید. البته قابل ذکر است که، فراگیری انواع زبان های برنامه نویسی مختلف هیج ایرادی ندارد، اما در صورتی که سعی کنید تا فقط بر روی یکی از آن ها تمرکز کنید و در آن خبره شوید، طبعا در کار خود موفق تر خواهید بود. قابل ذکر است که پس از کسب تجربه کافی نیز می توان به چندین زبان برنامه نویسی مختلف تسلط پیدا کرد و در آن ها خبره شد.

اما انجام چنین کاری در ابتدا غیر ممکن است و نیازمند کسب تجربه بسیار زیادی می باشد. تنها کافی است تا عرصه فعالیت خود را انتخاب کرده و تمام تمرکز خود را بر روی آن قرار دهید و از پرداختن به سایر نکات بپرهیزید. زبان انتخابی شما می تواند PHP، Ruby، ASP.Net یا C# باشد. زمانی که در یکی از آن ها به تسلط کافی دست یافتید، می توانید عرصه فعالیت خود را گسترش داده و به یادگیری سایرین نیز بپردازید، اما انجام این کار زمانی توصیه می شود که فرد به اطلاعات کافی و گسترده در مورد یکی از  آن ها رسیده باشد.

از مهمترین نکات برنامه نویسی در مورد مهارت های مورد نیاز خود تصمیم بگیرید

این مطلب در مورد افرادی که به طراحی رابط های کاربری (Front-end) می پردازند نیز صدق می کنند. این افراد می توانند کار خود را با یادگیری HTML و CSS شروع کرده و سپس به یادگیری JavaScript، JQuery ، AJAX و سایر تکنولوژی ها بپردازند. شما می توانید HTML و CSS را به صورت همزمان فراگیرید، زیرا این دو تکنولوژی تقریبا به صورت موازی با یکدیگر کاربرد دارند. اما هیچ گاه شخصی قادر به یادگیری همزمان PHP و ASP.Net نیست، مگر اینکه ۲۰ ساعت از وقت خود را در روز صرف این موضوع نماید که امری غیر ممکن است. بنابراین باید آن ها را به صورت ترتیبی و با کسب تجربه فراگیرید. گرچه انتخاب این موضوع که کدامیک از آن ها برای شما مناسب تر است، برای افراد تازه کار که دانش زیادی در مورد برنامه نویسی هسته ای ندارند، کار دشواری است. اما با اندکی جستجو در مورد هر یک از زبان ها می توانید،زبان برنامه نویسی مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

برای مثال در صورتی که قصد طراحی و نوشتن یک قالب (Theme) وردپرس را دارید، آنگاه زبان PHP انتخاب درستی برای شما می باشد و در صورتی که هدف شما طراحی یک سیستم مدیریتی سفارشی می باشد، آنگاه می توانید به یادگیری زبان ASP.Net بپردازید. و همچنین در صورتی که قصد نوشتن یک برنامه کاربردی برای سیستم عامل تلفن همراه iphone را دارید، زبان C# انتخاب مناسبتری برای شما خواهد بود.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه زبان برنامه نویسی php چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

۲ – یادگیری صحیح 

نکته بسیار مهم دیگری که رعایت آن می تواند به افراد تازه وارد به دنیای برنامه نویسی کمک شایانی نماید، یافتن مسیر درست یادگیری زبان مورد نظر خود می باشد. برای مثال در صورتی که قصد یادگیری HTML را دارید. باید کار خود را مطالعه آخرین استاندارد های وب آغاز نمایید زیرا این کار نه تنها به افزایش سرعت زمان لود صفحات نوشته شده شما کمک می کند، بلکه یادگیری آن ها نیز بسیار آسان تر می باشد.

از مهمترین نکات برنامه نویسی یادگیری صحیح

۳ – گوگل بهترین دوست شما است 

از مهمترین نکات یادگیری برنامه نویسی توجه به گوگل است. مهم نیست که از چه زبانی استفاده می کنید و با چه مشکلی در کدهای خود مواجه شده اید، موتور جستجوی قدرتمند گوگل همیشه می تواند به شما در حل آن کمک کند. استفاده از انجمن برنامه نویس نیز می تواند کمک شایانی به حل و درک مشکلات احتمالی شما نماید. اما توجه نمایید که همیشه قبل از مطرح نمودن مشکل خود در این انجمن ها، آن را به صورت کامل در گوگل جستجو نمایید،زیرا با اینکار معمولا به جواب خواهید رسید.

از مهمترین نکات برنامه نویسی گوگل

۴ – کپی کردن کدها

این موضوع بیشتر برای طراحان صفحات وب کاربرد دارد، اما برنامه نویسانی که به مباحث Front-End اشراف دارند نیز می توانند از این نکته بهره مند شوند. هرگاه که طراحی ظاهری سایت یا صفحه ای در اینترنت لذت بردید، می توانید با استفاده از افزونه Firebug به کدهای CSS آن دسترسی پیدا کنید، آن ها را تحلیل کرده و از نحوه طراحی آن آگاه شوید و در صورت تمایل از آن ها در جهت طراحی صفحات وب خود نیز استفاده نمایید. البته سرقت و کپی صرف از کدهای یک سایت، عملی غیر قانونی و غیر اخلاقی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما تحلیل کدهای موجود در سایت های مختلف،به شما کمک می کند تا با نحوه کار سایر طراحان دنیا آشنا شده و بتوانید دانش و مهارت خود را در طراحی افزایش دهید.

به شما پیشنهاد می شود برای در حوزه Firebug چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

۵ – یک شبکه ارتباطی بیابید!

یکی از نکات مهم دیگر در عرصه طراحی وب سایت، یافتن یک شبکه ارتباطی با سایر طراحان و برنامه نویسان می باشد. بد ترین حالت موجود برای یک طراح با سابقه این است که او مجبور باشد برای یافتن هر مشکلی در گوگل جستجو نماید، اما بهترین حالت ممکن این است که شما به عنوان یک طراح،عضو یک شبکه ارتباطی شامل برنامه نویسان و طراحان حرفه ای دیگر باشد و قادر باشد تا مشکلات خود را با آن ها در میان گذارد و از آن ها کمک بگیرد. یکی دیگر از مزایای عضویت در چنین شبکه هایی، به وجود آمدن با فرصت های شغلی مناسب و دریافت پیشنهاد های کاری بزرگ می باشد. یکی از محل هایی که می توانید در ان شبکه ارتباطی داشته باشید گیت هاب است.

پیشنهاد می شود مقاله github چیست را بخوانید.

از مهمترین نکات برنامه نویسی یک شبکه ارتباطی بیابید!

۶- استفاده از ابزار حرفه ای

درست است که می توان که کدهای HTML و CSS را در یک نرم افزار ساده ویرایشگر متنی مانند Notepad نیز نوشت، اما استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. همواره سعی کنید از ابزار حرفه ای و مناسبی مانند Dreamweaver، Coda و … استفاده نمایید. البته استفاده از چنین ابزاری، در مواقعی با حالت استفاده از Notepad متفاوت خواهد بود که قادر باشید از امکانات حرفه ای آن نرم افزارها نیز استفاده کنید. این نرم افزارها به شما در یافتن خطاها کمک می کنند، با قابلیت Auto Complete به شما در نوشتن کدها یاری می رساند و پیشنهاد های مفیدی را در رابطه با انتخاب کدها به شما ارایه می دهند. بنابراین شناخته شدن نرم افزارهای Dreamweaver و Coda به عنوان بهترین نرم افزارهای طراحی یکپارچه محیط یا IDE (Integrated Development Environment) بی جهت نمی باشد و از مهمترین نکات برنامه نویسی است.

flutter چیست در مقالات دیگر در مورد این زبان برنامه نویسی صحبت کرده ایم.

از مهمترین نکات برنامه نویسی استفاده از ابزار حرفه ای

۷ – استفاده از بهترین تکنولوژی ها را در پایان مراحل یادگیری خود، آغاز نمایید.

هر یک از زبان های برنامه نویسی، دارای یک نسخه برتر می باشد. برای مثال نسخه برتر html، زبان HTML5 می باشد و این نسخه در زبان CSS ، مربوط به نسخه CSS 3 است. JavaScript دارای JQuery  می باشد و … تجربه ثابت کرده که بهترین حالت کار با این چنین تکنولوژی هایی، ابتدا یادگیری اصول اولیه آن زبان و سپس آغاز کار با نسخه برتر آن زبان می باشد. زیرا برای تسلط یافتن به نسخات برتر هر زبان، باید اصول اولیه آن را به صورت کامل فراگرفت. بنابراین شما در صورتیکه هنوز با اصول JavaScript آشنایی نداشته باشید، قادر نیستید تا اسلایدری را با استفاده از JQuery طراحی نمایید.

بیشتر بخوانید: زبان جاوا اسکریپت

 

۸ –یکی از مهمترین نکات یادگیری برنامه نویسی را می توان همگام بودن نام برد

اطلاع از آخرین تغییرات در عرصه مرتبط با کار شما همیشه باعث پیشرفتتان خواهد شد. شما می توانید با مطالعه وبلاگ های خبری حوزه تکنولوژی، دریافت خبرنامه های الکترونیکی، و یا حتی خواندن کتاب ها و ویدیو های آموزشی از اطلاعات روز بهره مند شوید. بنابراین همواره خود را بروز کنید و مطمئن شوید که جزو اولین نفراتی هستید که از تحولات عرصه خود مطلع می شوید. از آنجا که شرکت ها و سازمان ها و با آمدن تکنولوژی های جدید، علاقه به جایگزینی آن ها با تکنولوژی های قدیمی خود خواهند داشت، در این زمان شما می توانید فرد با ارزشی برای آن ها باشید.

از مهمترین نکات برنامه نویسی همگام بودن

۹ –  روند یادگیری خود را ادامه دهید.

بعنوان برنامه نویس زمانی که در یکی از زبان های برنامه نویسی به تسلط مورد نیاز رسیدید. کار خود را شروع کنید و به صورت موازی با آن به یادگیری زبانی دیگر بپردازید. زبان های برنامه نویسی بسیار زیادی وجود دارند که هریک از آن ها دارای مزیت ها و برتری هایی نسبت به دیگری می باشند. بنابراین با توجه به نیازهای کاری خود شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی دوم خود نمایید. موفق ترین افراد هیچ گاه از یادگیری دست نمی کشند و حتی با تسلط به چند زبان، باز هم آغاز به یادگیری زبانی دیگر می نمایند.

سوالات متداول

نکته بسیار مهم که رعایت آن می تواند به افراد تازه وارد به دنیای برنامه نویسی کمک شایانی نماید، یافتن مسیر درست یادگیری زبان می باشد. برای مثال در صورتی که قصد یادگیری HTML را دارید، باید کار خود را با مطالعه آخرین استاندارد های وب آغاز نمایید زیرا این کار نه تنها به افزایش سرعت زمان لود صفحات نوشته شده شما کمک می کند، بلکه یادگیری آن ها نیز بسیار آسان تر می باشد.
بد ترین حالت موجود برای یک طراح با سابقه این است که او مجبور باشد برای یافتن هر مشکلی در گوگل جستجو نماید، اما بهترین حالت ممکن این است که شما به عنوان یک طراح،عضو یک شبکه ارتباطی شامل برنامه نویسان و طراحان حرفه ای دیگر باشد و قادر باشد تا مشکلات خود را با آن ها در میان گذارد و از آن ها کمک بگیرد. یکی دیگر از مزایای عضویت در چنین شبکه هایی، به وجود آمدن با فرصت های شغلی مناسب و دریافت پیشنهاد های کاری بزرگ می باشد.
زیرا پرداختن به مسائل عمومی و یادگیری چند زبان بصورت همزمان می تواند سرعت شما را در یادگیری کاهش داده و باعث خستگی شما از این کار شود. همچنین در صورتی که سعی کنید فقط بر روی یکی از زبان ها تمرکز کنید و در آن خبره شوید، طبعا در کار خود موفق تر خواهید بود.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا