عمومی

همگام سازی چیست؛ آشنایی با همگام سازی در موبایل و مرورگر و ایمیل

هنگامی که از چند دستگاه مختلف مانند کاپیوتر و لپ تاپ و موبایل استفاده می کنید، بهتر است این دستگاه ها با هم سینک باشند تا بتوانید به اطلاعات مورد نظر خود در هر ۳ این دستگاه ها دسترسی داشته باشید. همگام سازی در گوشی موبایل، ایمیل، سیستم عامل و مرورگرها استفاده می شود و در این مقاله می گوییم همگام سازی چیست و توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

 sync یا همگام سازی چیست؟

سینک شدن (synchronization) یا همگام سازی، هماهنگ سازی دقیق رویدادها و داده ها در چندین منبع مختلف است. اگر داده ها در هر منبعی دچار تغییر شده باشند با همگام سازی، این اطلاعات در تمام منابع به روز می شود. معمولا همگام سازی در زمانی کوتاه انجام می شود. در برخی مواقع همگام سازی به صورت خودکار اتفاق می افتد و نیار به نگرانی برای بروز نبودن اطلاعات و داده ها در منابع مختلف وجود ندارد. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی پرسرعت ترین سرور vps ) بیشتر در مورد همگام سازی موبایل و ایمیل و کاربردهای آن توضیح خواهیم داد.

 همگام سازی ایمیل چیست؟

بطور نمونه زمانی که بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که همگام سازی ایمیل یعنی چی؟ به تنظیمات وب میل با نرم افزارهای کلاینتی نظیر نرم افزار outlook اشاره خواهیم کرد. در مقاله ای مفصل در رابطه با اینکه outlook چیست صحبت بسیار کرده ایم. برای اینکه بدانید چگونه ایمیل خود را همگام سازی کنیم، ابتدا فرض کنید برنامه ی Outlook  را در محل کار خود دارید و یک برنامه ی ایمیل دیگر در منزل دارید و یک  smartphone نیز همراه خود دارید. به صورت ایده آل همه دستگاه های شما با همگام سازی ایمیل خواهند توانست با یکدیگر ارتباط داشته باشند. زمانی پیامی را پاسخ می دهید بایستی در سایر دستگاهها نیز پاسخ داده شده مارک بگیرد. یک راه ساده استفاده از پروتکل Imap است که باعث می شود ارتبط بین حساب ایمیل و کامپیوتر شما به روز باشد و در واقع همگام سازی ایمیل انجام شده و تغییرات در هر دو مشاهده شود.

در این حالت هر زمانی ایمیل جدید وارد شود نرم افزار outlook نیز به روز شده و آن را دریافت می کند و سایر فلدرهای موجود با فلدرهای وب میل قرینه و همگام می شوند. مشابه چنین کاری را می توان در مورد وب میل با ابزارهای دیجیتال مختلف انجام داد.

بیشتر بخوانید: پست الکترونیکی چیست

syncهمگام سازی گوشی

در اینجا سوالی پیش می آید که منظور از همگام سازی در گوشی چیست؟ در کل معنی sync در گوشی و کاربرد گزینه همگام سازی این است که اطلاعات حساب کاربری که به گوشی خود متصل کرده اید با سرور سینک می شود.

چرا همگام سازی گوشی روشن میشود؟ به طور مثال اگر در گوشی های اندروید حساب گوگل را وارد گوشی کنید، تمام اطلاعات حساب شما از مخاطبان تا ایمیل ها در گوشی شما وارد و همگام سازی می شود و این اطلاعات در هر دوجا موجود هستند.

همگام سازی خودکار داده ها را روشن کنید تا اطلاعات شما با هر تغییری در حساب های متصل به گوشی سینک شود.

در مرورگرها منظور از همگام سازی چیست؟

با گسترش دنیای دیجیتالی و دسترسی از نقاط مختلف به کامپیوتر، موبایل و … به اینترنت باعث شده است بحث همگام سازی ( Sync ) اطلاعات در مرورگرها از اهمیت بیشتری برخوردار شود. امروزه مرورگرها نقش بسیار مهمی را در وب دارند و حاوی اطلاعاتی مهم از قبیل تاریخچه، رمزهای عبور، بوک مارک ها و … هستند. در واقع هر اطلاعاتی که در یک مرورگر متصل به حساب کاربری ذخیره کنید، در سیستم و دستگاهی دیگر متصل به همان حساب نیز قابل دسترس است.

چند سال پیش وب سایتی با نام foxmark با قابلیت همگام سازی بوک مارک ها در فایرفاکس کار خود را شروع کرد. البته این یک ایده جدید نبود، چراکه تا پیش از آن نیز سرویس هایی در این زمینه وجود داشتند. اما ارائه سرویس رایگان با کیفیت مناسب این وب سایت و استقبال خوب آن باعث شد اقدامات بیشتری در این زمینه در وب انجام شود.

اما این اهمیت باعث شد مرورگر اپرا که در ارائه امکانات روی خود مرورگر سابقه خوبی دارد آنرا در مرورگر خود به صورت پیش فرض قرار دهد. قابلیت Opera Link به شما این امکان را می دهد تا اطلاعاتی همچون بوک مارک ها، تاریخچه، جستجو های انجام شده و … را بر روی وب ذخیره کرده و بین چندین مرورگر اپرا آنها را همگام‌سازی کنید. نکته قوت این قابلیت این می باشد که شما می توانید این اطلاعات را با Opera mini هم به اشتراک بگذارید ( نسخه موبایل مرورگر اپرا ). برای دسترسی به این اطلاعات نسخه وبی هم درست شده است که می توانید در  همه جا به اطلاعات خود حتی بدون مرورگر اپرا دسترسی داشته باشید.

گوگل نیز چندی پیش با ارائه این قابلیت بر روی مرورگر خود پس از اپرا دومین مرورگری بود که این قابلیت به صورت پیش فرض روی آن قرار داشت. در هنگام سازی کروم، گوگل در ابتدا با همگام سازی بوک مارک ها شروع و سپس قابلیت همگام سازی اکستنشن ها را نیز به آن افزوده  نمود. هم اکنون مرورگر گوگل اطلاعاتی همچون تنظیمات، بوک مارک و پوسته ها را Sync می کند.

بیشتر بخوانید: ssd چیست

 

 

همگام سازی خودکار در دیتابیس

مثالی دیگر در مورد همگام سازی، در مورد دیتابیس ( همگام سازی خودکار داده ) است . مثلا  یه SDK برای Sync کردن اطلاعات دیتابیس های مختلف وجود دارد .
شما یک DataBase روی PC دارید و DataBase دیگری روی موبایل و می خواهید  اطلاعاتشان را  با هم Sync کنید. اگر این فریم ورک وجود نداشته باشد باید تک تک رکوردها و فیلدها را خوانده و مقایسه کنید و اگر تغییر کرده بودند تغییر رو اعمال کنید و غیره ولی این فریم ورک خیلی از این کارها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

حتی Log خیلی از تغییرات علاوه بر تاریخ و ساعت تغییرات و … را نیز ذخیره می نماید. در واقع بعد از استفاده از آن یک سری Table ها و فیلدها به جدولتان اضافه شده  و یک سری توابع و متد برای عمل Sync دیتا های دو DataBase در اختیارتان قرار داده می شود.

در دیتابیس منظور از همگام سازی چیست

Synchronization log چیست؟

 یک فایل مخفی است که در یک درایو محافظت شده قرار داردکه با انجام هر عمل همگام سازی  این فایل به روز آوری می شود. می توانید میزان فضای اشغالی توسط فایل log را تتظیم نمایید و از تاریخ و زمان همگام‌سازی و اتفاقاتی که در حین این عملیات رخ داده نیز مطلع شوید.

Transfer log :

از این فایل برای ذخیره ی تغییرات انجام شده تا زمانیکه آنها در سرور نوشته شوند استفاده می شود. میزان فضای اشغالی توسط این فایل قابل تغییر می باشد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام خواهش میکنم کمکم کنید واقعا خسته شدم از این جیمیلم من با یه گوشی دیگه استفاده میکردم بعد یه گوشی دیگه خریدم اون گوشی دادم مادرم مادرم با جیمیل من وارد مجازی شد منم جیمیل خودمو وارد گوشی جدیدم کردم وارد مجازی شدم بدون مشکلی تازه گی مشکل حافظه گیر افتادیم اول گوشی منو حذف کارخانه زدم بد گوشیه مادرم کارخانه کردم با گوشی مادرم جیمیلم زدم وارد شد گوشی خودم زدم اما نمیتونم وارد فروشگاه بشم یااینستاگرام حساب اصلی من شد گوشی مادرم هر کاری کردم نتونستم.تعقییر حساب کنم برگرده حساب اصلی من خواهش میکنم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا