سئو

بررسی سئو سایت ( بررسی وضعیت سئو سایت با ابزارهای آنلاین )

به لطف رقابت روز افزون فضای بازرایابی دیجیتال،همه به دنبال برنده شدن در این رقابت هستند. مبحث سئو مهم ترین شاخص موفقیت سایت است و نمیتوان از آن صرف نظر کرد. بررسی سایت از نظر سئو به شما کمک می کند تا مشکلاتی که باعث می شود ربات های گوگل به سراغ سایت شما نیایند پیدا شود. ارزیابی سئو سایت به صورت دوره ای مشکلات سئو سایت شما را پیدا می کند. چک کردن سئو سایت از ۳ جنبه مختلف انجام می شود که ما در این مقاله در مورد آن صحبت می کنیم. هر آنچه باید در مورد نحوه بررسی سئو سایت بدانید در این مقاله آمده است.

 

سه مرحله اصلی بررسی سئو سایت

روند بررسی سئو سایت به چه صورت است؟ در ابتدا، فرایند بررسی سایت از نظر سئو به بررسی سه فاکتور مهم تقسیم می‌کنیم. این سه فاکتور، تاثیر مهمی ‌بر بهبود رتبه سایت در گوگل دارند.

  1. بررسی سئو داخلی On-page SEO
  2. بررسی سئو خارجی Off-page SEO
  3. آنالیز سایت از نظر سئو تکنیکال

که در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید اکانت گوگل ادز به همراه شارژ اکانت ادز ) به بررسی این سه مورد و تاثیرات آن بر سئوی سایت می پردازیم.

روند بررسی سئو سایت

چک کردن سئو سایت بخش on-page

بهینه سازی محتوای صفحات سایت را سئو داخلی می‌نامند. هدف ما هم این است که موتورهای جستجو، به راحتی بتوانند محتوای موجود در صفحه را درک کنند. به عبارت دیگر، این استراتژی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی محتوای صفحات سایت شما را ایندکس کرده و آن‌ها را طبقه بندی کنند. سئو داخلی به محتوای سایت و ساختار فعلی آن می پردازد.

 

بیشتر بخوانید : kpi چیست

 

– وجود تایتل سئو و متا دسکریپشن در صفحات

تگ تایتل و توضیحات متا برای گوگل بسیار مهم است و در نتایج جستجو دیده می‌شود. این توضیحات اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه مورد نظر ارائه می‌کند. به توضیحات متا، مانند یک فرصت تبلیغاتی برای کاربران در نظر بگیرید. این توضیحات باید به شکلی باشد که آنها را تشویق به ورود به سایت شما کند. همه صفحات باید دارای این دو تگ باشند. در مقاله توضیحات متا چیست بیشتر در این مورد بخوانید.

– بررسی کلمات کلیدی هر صفحه

کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش متن سایت هستند و بررسی آن‌ها فاکتور اصلی فرایند چک کردن سئو سایت است. استفاده از کلمات کلیدی اصلی، در پاراگراف اول، در همان ابتدا موضوع و جهت متن را مشخص می‌کند.

موتورهای جستجو به دنبال کلمات کلیدی و عباراتی هستند که توضیحاتی در مورد محتوای شما و نوع اطلاعاتی که قرار است ارائه کنند. در بررسی کلمه کلیدی هر صفحه مطمئن شوید هر صفحه دارای مجموعه ای از کلمات کلیدی هم اینتنت می‌باشد. اگر در بررسی سئو سایت با صفحتی مواجه شدید که با صفحات دیگر کنیبال دارند باید فورا به آنها رسیدگی نمایید.

– بررسی عنوان و زیر عنوان

قدم بعدی در بررسی وضعیت سئو سایت، بررسی وجود عناوین و مرتب سازی زیر عنوان هاست. تگ های H1 و H2 توجه ربات‌های جستجو را به عناوین سایت و سلسه مراتبی که ایجاد کرده اید جلب می‌کنند. استفاده از آن‌ها باعث می‌شود، ساختار سلسله مراتبی متن شفاف شود.

دقت کنید که هر صفحه شما دارای تنها یک H1 باشد. از کلمات کلیدی در این تگ ها استفاده نمایید این باعث می‌شود سیگنال مناسبی برای ربات های گوگل فراهم شود تا به خوبی کلمات کلیدی درج شده را در محتوا را درک کنند. البته به توزیع دقیق کیوردها دقت کنید تا دچار کیورد استافینگ نشوید.

– لینکسازی داخلی را تحلیل سئو سایت فراموش نکنید

لینک سازی داخلی، همان ایجاد لینک به صفحات داخلی وب سایت خودتان است. اگر در خصوص موضوعی صحبت می‌کنید که در مورد آن مطالب دیگری بر روی سایت خود دارید، ایجاد لینک به آن صفحات باعث می‌شود بازدیدکنندگان بیشتر با سایت شما درگیر شوند. علاوه بر این، لینک های داخلی اطلاعات مهمی را در خصوص ساختار سایت به گوگل ارائه می‌کنند.

در تحلیل سئو سایت باید دقت کنید که همه صفحات سایت شما با لینکسازی داخلی به هم متصل شده باشند. مقاله ما در مورد لینک داخلی چیست می تواند در این زمینه به شما کمک کند. در ساخت لینک داخلی انتخاب نوع انکرتکست بسیار مهم است سعی کنید انکر تکست لینک داخلی را بین کیوردهای اصلی و فرعی توزیع نمایید.

– بهینه سازی آدرس URL

در تحلیل سئو سایت باید بررسی کنید که آدرس یا همان url صفحات، حاوی کلمات کلیدی آن صفحه باشند. دقیت کنید که آدرس صفحات شما کوتاه بوده و دارای حروف اضافه نباشند. البته فراموش نکنید که به هیچ عنوان صفحه‌ای url صفحه‌ای که ایندکس شده را نباید تعویض نمایید مگر در شرایط خاص و استثنایی که نیاز به تغییر است.

موارد گفته شده تنها چند نمونه از موارد مهمی است که باید در سئو داخلی سایت بررسی شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله آموزش بهبود سئوی داخلی سایت را مطالعه کنید.

– داده‌های ساختار یافته در آنالیز سئو سایت

نکته‌ی مهمی که در آنالیز سئو سایت بسیار تاثیر گذار است استفاده از اسکیماهای مختلف می‌باشد. استفاده از اسکیما یا داده‌های ساختار یافته به ربات های گوگل کمک می کند تا محتوای صفحه را بیشتر درک کنند. به همین علت وجود آن بسیار ضروری است.

– بهینه سازی عکس‌ها

در بررسی سایت از نظر سئو باید به بهینه بودن تصاویر نیز توجه نمایید. بهینه سازی تصاویر شامل چهار بخش می‌شود. بهینه سازی حجم تصاویر، بهینه سازی فرمت تصاویر و استفاده از alt تصاویر همچنین نامگذاری صحیح تصاویر. حجم تصاویر را تا جایی که امکانپذیر است کاهش دهید بهتر است حجم یک تصویر زیر ۱۰۰ کیلو بایت باشد.  از فرمت webp برای تصاویر استفاده نمایید این فرمت هم به کم حجم شدن تصاویر نیز کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: سئو سایت فروشگاهی

بررسی سئو خارجی در تحلیل سئو سایت

همانطور که می دانید سئو خارجی شامل تمام مواردی می شود که در بیرون از سایت برای بهبود شرایط آن انجام می شود. لینکسازی خارجی یا link building، قلب اصلی سئو خارجی است. در ارزیابی سئو سایت باید حتما به لینک های خارجی دقت ویژه‌ای شود.

۱- در قدم اول با ابزارهایی مانند ahrefs یا moz پروفایل لینکسازی خود را بررسی کنید. دقت کنید که لینک‌های اسپم نداشته باشید. بک لینک های مضر را حتما disavow نمایید تا از آسیب سایت جلوگیری کنید.

بررسی لینکسازی خارجی

۲- لینک‌های بازگشتی رقبا را نیز بررسی کنید. با بررسی بک لینک‌های سایت‌های رقیب، می‌توانید قدرت لینک‌های خود را ارزیابی کنید. در مورد بک لینک می‌توانید از مقاله انواع بک لینک اطلاعات بیشتری بدست آورید.

۳- موقعیت سایت را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید. شبکه های اجتماعی محیط خوبی برای به اشتراک گذاری محتوا هستند. اگر قصد دارید استراتژی سئو خارجی را به درستی دنبال کنید باید زمان بیشتری در شبکه های اجتماعی صرف کنید. بررسی سایت از نظر سئو خارجی مبحثی گسترده است که برای اطلاع از آن بهتر است مقاله سئو خارجی را بخوانید.

بررسی وضعیت سئو سایت از نظر تکنیکال

بهینه سازی سایت از نظر فنی که باعث بررسی بهتر سایت توسط خزنده های گوگل می شود را سئو تکنیکال می گویند. سئو تکنیکال شامل مواردی چون سرور میزبانی سایت، ایندکس سایت و سرعت بارگذاری، درستی لینک های داخلی، عدم وجود صفحات mixed content و عدم وجود صفحات با ریدایرکت و ارور ۴XX  است. در ادامه مراحل بررسی سایت از نظر سئو، به سراغ بخش مهم دیگری می‌رویم و سئو سایت را از لحاظ فنی بررسی می‌کنیم.

  1. در اولین مرحله از بررسی فنی سایت، بررسی وضعیت ایندکس سایت در موتورهای جستجو است. برای این کار می‌توانید از سرچ کنسول کمک بگیرید. مقاله آموزش سرچ کنسول گوگل می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  2. وجود SiteMap برای هر سایتی ضروری است. این فایل ساختار سایت شما را مشخص می‌کند و به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا صفحات سایت شما را بهتر بشناسند. مطمئن شوید SiteMap را دقیق طراحی کرده‌اید، همیشه آن را به روز نگه دارید و در کنسول گوگل نیز آن را تعریف کنید. اگر سایت شما سایت مپ ندارد می توانید از مقاله sitemap چیست را بخوانید.
  3. سرعت سایت را بررسی کنید. سرعت بارگذاری سایت عامل بسیار مهمی‌است، چرا که بازدیدکنندگان تمایلی ندارند برای بارگذاری سایت منتظر بمانند. در بررسی سئو تکنیکال سایت می توانید از ابزار page speed insight  و  lighthouse کمک بگیرید. ( می توانید مقاله بررسی سرعت سایت را نیز مطالعه کنید)
  4. دقت کنید آدرس سایت تحت HTTPS بارگذاری شود. ۷۰ درصد نتایج گوگل مربوط به سایت هایی می‌شود که تحت https بارگذاری می‌شوند. اگر سایت شما در حال حاضر دارای گواهی SSL هست، بررسی کنید مشکلات رایج و خطاهای مربوط به HTTPS بر روی سایت شما وجود نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید : چک لیست سئو

 

چک کردن سئو سایت با بهترین ابزار سئو به صورت آنلاین :

امروزه ابزار‌های زیادی برای ارزیابی سئو سایت، به وجود آمده است. ابزار سئو سایت در دنیای اینترنت را شرکت گوگل، ارائه داده‌است. سرویس گوگل آنالیتیک، یکی از بهترین و کامل‌ترین ابزارهای رایگان سئو سایت است که در دنیای وب و اینترنت، وجود دارد. در مقاله معرفی  ابزارهای سئو  می توانید با این ابزارها و نحوه کار آنها آشنا شوید.

از جمله ابزارهایی که می توان برای بررسی سئو و بررسی بهینه بودن سایت از آنها استفاده کرد می توان از موارد زیر نام برد:

  • سرچ کنسول گوگل
  • ابزار ahrefs
  • ابزار semrush
  • ابزار screaming frog
  • و …

 

بهترین سایت های بررسی سئو وب سایت کدامند؟

در تحلیل سئو یک سایت لازم میدانیم برخی از بهترین سایت ها که مخصوص تحلیل و بررسی این معقوله است را به شما معرفی کنیم.

بررسی سئو سایت و تاثیر سئو بر سایت

    • Google Mobile-Friendly Test: سایتی برای بررسی وضعیت سایت‌ها در دستگاه تلفن همراه و تبلت‌ها، است. با توجه به رشد چشمگیر این دستگاه‌ها در بین کاربران، گوگل اهمیت زیادی به این مورد می‌دهد که سایت‌ها در موبایل‌ها و تبلت‌ها به درستی و خوبی نمایش داده شوند.
  • Google Page Speed Insights: ابزاری برای بررسی سئو سایت و سرعت بارگذاری سایت است. شما با استفاده از Google Page Speed Insights می‌توانید، سرعت بارگذاری سایت خود را اندازه گیری نمایید و روش مناسب بررسی سئو سایت را برای بهینه سازی سایت خود، انتخاب کنید.
  • GTMetrix: یکی از سایت رایگان است که به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری سایت‌ها در بخش‌های مختلف را، بررسی کنید. هرچه بررسی seo سایت شما بهتر باشد و سایت شما از لحاظ سرعت لود و عکس‌ها بهینه‌تر باشد، امتیاز بالاتری دریافت می‌کنید.

GTMetrix یکی از بهترین سایت های سئو

وبینار بررسی سئو سایت رقبا

در این وبینار ۳ سایت از بین خود شرکت کنندگان انتخاب و وضعیت سئو آنها بررسی گردید. تمامی مراحل و فرآیند بررسی توسط مدرس توضیح داده شد و در ویدئو می‌توانید آنها را، مشاهده کنید.

این مراحل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بررسی وضعیت تگ‌های اصلی سئو (تگ‌هایH، Title، img، Canonical و …)
  • آنالیز سایت با ابزار Screaming Frog
  • آنالیز سرعت سایت و مقایسه با رقبا
  • بررسی بک لینک و سئو خارجی سایت کاربر و رقبا
  • بررسی وضعیت سئو محتواهای اصلی (بر اساس کلمات کلیدی پر اهمیت)
  • بررسی محتواهای رقبا و پیشنهاد تولید محتواهای سئو شده
  • چک ریسپانسیو بودن سایت
  • آنالیز SEO Friendly بودن سایت
  • پیدا کردن صفحات ۴۰۴

 

بیشتر بخوانید : نحوه برگزاری وبینار

 

نتیجه گیری

هدف سئوی وب سایت نیز این است که، به سایت‌ها کمک کند تا سریع‌تر و در رتبه‌های بهتر، نمایش داده شوند. در دنیای دیجیتال امروز، میلیون‌ها کاربر اینترنت برای پیدا کردن محتوای مورد نیاز، آن را در موتور‌های جستجو سرچ می‌کنند. بنابراین اگر سایت شما به صورت حرفه‌ای بهینه شده باشد، کاربران بیشتری به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند.

معمولا کاربران به یکی از نتایج نشان داده شده در بین ۵ رتبه اول در رتبه بندی گوگل، اکتفا می‌کنند. به همین دلیل، هرچه سئو سایت شما بهینه‌تر باشد، تعداد کاربران بیشتری از طریق موتور‌های جستجو، وارد سایت شما می‌شوند. این مورد به معنی اهمیت سئو در جذب مخاطب بیشتر و بهبود کسب و کار است.

سوالات متداول

برای اینکه بتوانید با استفاده از ابزار‌های گوگل سایت خود را آنالیز نمایید، باید با روش آنالیز وب‌سایت در گوگل، آشنا باشید. برای اینکار، ابتدا باید سایت خود را به گوگل معرفی کنید. برای استفاده از سرویس‌های گوگل مثل “گوگل آنالیتیک” باید از کد‌های مخصوص گوگل که به صورت انحصاری برای سایت شما توسط خود گوگل تولید می‌شوند، استفاده کنید. با استفاده از این کد، گوگل می‌تواند انواع روش برسی سئو سایت را در وب‌سایت شما انجام دهد و اطلاعات مورد نیاز در سرویس‌های مختلف خود را، در اختیار شما قرار دهد.
ابزاری برای انتخاب کلمات مناسب در خصوص انجام تبلیغات اینترنتی است. یکی از بهترین ابزار‌های گوگل که به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی که کاربران در جستجو به کار می‌برند را، به راحتی شناسایی و از آنها برای کمپین‌های تبلیغاتی خود، استفاده کنید.
ابزاری برای بررسی سئو سایت و سرعت بارگذاری سایت است. شما با استفاده از Google Page Speed Insights می‌توانید، سرعت بارگذاری سایت خود را اندازه گیری نمایید و روش مناسب بررسی سئو سایت را برای بهینه سازی سایت خود، انتخاب کنید.
هدف سئوی سایت این است که، به سایت‌ها کمک کند تا سریع‌تر و در رتبه‌های بهتر، نمایش داده شوند. در دنیای دیجیتال امروز، میلیون‌ها کاربر اینترنت برای پیدا کردن محتوای مورد نیاز، آن را در موتور‌های جستجو سرچ می‌کنند. بنابراین اگر سایت شما به صورت حرفه‌ای بهینه شده باشد، کاربران بیشتری به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند.

امیر بیژنی

مدیر سرور در ایران هاست | کارشناس ارشد مدیریت فناری اطلاعات | کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات | برنامه نویس php، پایتون | تسلط بر مفاهیم سرور، شبکه | علاقه مند به امنیت، IOT، مطالعه، ورزش، گیتار و نقاشی

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر
    من حدود ۱ سالی هست روی ۲ تا سایت که با برنامه ASP.NET نوشته شده کار می کنم.
    من روی سایت bfc کار زیادی انجام دادم و بیشتر متن ها و عکس ها را درست کردم. دسترسی من فقط به متن گذاری و عکس گذاری هست و هیچ نوع تغییری نمی تونم انجام دهم چون دسترسی منو بسته اند. ( حتی نمی تونم نام محصولات تغییر بدم چون url تغییر نمی کنه و پشتیبان این قسمت را بسته تا تغییری ایجاد نشه ) تازه گی ها برایم لینک گذاری فعال کردن که باز یک سری مشکلاتی در آن هست. در بلاگ هم نمی تونم مطلبی را بگذارم چون مشکل دارد.
    در کل من تو این سایت کار کردم ولی دیدم سایت افت شدیدی روی رنکینگ الکسا داره.
    همچنین در یکی از سایت ها تغییر زیادی انجام ندادم و رنکینگ اون زیاد تغییری ایجاد نمی شه. همچنین با هر تغییر کوچک روی متن ها رنکینک کمی افت می کند.
    این بررسی را به صورت روزانه چند ماه انجام دادم. هر راهی را رفتم تا بتونم رنکینگ بالا ببرم ولی موفق نشدم.
    می خوام علت اصلی افت سایت چیست. من می خوام مشکل سایت ها بدونم که چرا همچین اتفاقی دارد می افتد.

  2. سلام سایتم الان ۶ ماهی هست که راه اندازی شده و تو سرچ کنسول هم ثبت شده و کار های روتین سئو رو انجام دادم الان وقتش هست که بک لینک بگیرم؟ با ابزاری که معرفی کردید چک کردم بعضی سایت ها هستن که اصلا نمیشناسم ولی به سایت من لینک دادن ، چطور میشه بک لینک ها رو از سایت هایی که Domain Authority پایینی دارند حذف کنم؟ چون رتبه سایتم رو میاره پایین

  3. برای بهینه سازی url، من سایت جدیدی رو دست گرفتم که url هاش فارسی بوده، خیلی طولانی و بی مفهوم. حالا می خوام ببینم عقلانی هست همه آدرس هارو تغییر بدم و به انگلیسی بنویسم؟ حدود ۲۳۸ صفحه داره سایت
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا