سئو

دیسکریپشن چیست؛ چطور meta description بنویسیم؟

یکی از مواردی که باعث جلب نظر کاربران در نتیجه های بدست آمده از جستجوی خود در گوگل برای کلیک کردن روی سایت می شود، توضیحات کوتاهی است که در زیر لینک نتایج بصورت یک الی دو خطی نمایش داده می شود. به این متن در سئو Meta Description یا توضیحات متا گفته می شود. در این مقاله می گوییم متا دیسکریپشن چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه نوشتن توضیحات متا چگونه است؟

مخاطبان این مقاله به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. گروهی از افراد که با مفهوم Meta Description آشنایی ندارند و نمیدانند کاربرد آن چیست.
  2. افرادی که به عنوان سئو کار (متخصص سئو) کار می کنند و به دنبال راهی هستند تا از بازنویسی گوگل در متا دیسکریپشن جلوگیری کنند.

در این مقاله که توسط گروه تحریریه‌ی ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی هاست وردپرس پرسرعت ) تولید شده است بیشتر در مورد دیسکریپشن به هر دوی این افراد توضیح خواهیم داد.

دیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا یا Meta Description، متنی چکیده‌‌ از صفحه مورد نظر است. این گزیده متن، توضیح کاملی درباره محتوای صفحه است که معمولاً در زیر لینک‌های قابل کلیک آبی رنگ در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر می‌شود.

 

متادسکریپشن چیست

چرا متا دیسکریپشن مهم است؟

توضیحات متا حاوی اطلاعات تکمیلی در مورد جزئیات صفحه است که کاربران با مشاهده آن تمایل بیشتری به کلیک بر روی یک سایت پیدا خواهند کرد. به همبن دلیل یک فاکتور غیر مستقیم برای بالا بردن رتبه و برای افزایش نرخ کلیک در نتایج موتورهای جستجو به شمار می‌‌‌رود. متخصصات سئو تاکید بسیاری بر یونیک بودن و جامع بودن Meta Description ها دارند.

 

چرا گوگل در برخی مواقع دسکریپشن را بازنویسی می کند؟

این سوالی است که جان مولر عضو ارشد تیم گوگل به آن پاسخ می‌‌‌‌‌دهد. جان مولر با اشاره به این موضوع که گوگل همیشه از توضیحات پیش فرض سایت‌ها استفاده نمی‌‌‌کند، دلایل این کار را اینگونه توضیح داد:

 

۱- استفاده از توضیحات نامناسب و ضعیف

اگر توضیحات متا در راستای جلب اعتماد کاربران باشد و اطلاعات چندانی درباره کلیات صفحه ارائه ندهد، احتمال تغییر آن توسط گوگل وجود دارد. مثلا به کار بردن کلمات کلیدی متعدد در متا دیسکریپشن، احتمال تغییر را افزایش خواهد داد. اما مهم‌ترین دلیل برای تغییر توضیحات متا از نظر گوگل، مفید نبودن توضیحات برای کاربران است.

۲- یکسان بودن توضیحات متا در صفحات مختلف

اگر توضیحات متای صفحات مختلف در سایت یکسان باشد گوگل به طور خودکار توضیحاتی را برای نمایش در نتایج انتخاب خواهد کرد.

جان مولر نیز با تایید این مطلب به این نکته اشاره می‌‌‌‌کند که:

“گوگل با توجه به محتوای صفحه، به بازنویسی متادیسکریپشن اقدام می‌‌‌کند و اگر بخش توضیحات دارای ارتباط و جذابیت کافی نباشد آن را تغییر خواهد داد.”

 

۳- عدم تطابق meta description با عبارت جستجو شده

اگر کلیدواژه جستجو شده توسط کاربر در توضیحات درج نشده باشد ممکن است متن آن توسط گوگل تغییر پیدا کند. به عنوان مثال ما دو کلیدواژه ایران‌هاست و Iranhost را در گوگل جستجو کردیم.

در کلیدواژه فارسی که در تصویر مشخص است متای توضیحات مطابق تنظیمات پیش فرض نمایش داده می‌‌شود.

متا دیسکریپشن ایران هاست

اما در کلیدواژه انگلیسی Iranhost ، گوگل متن توضیحات را برای نزدیک شدن به کلیدواژه جستجو شده توسط کاربر تغییر داده است.

متا دیسکریپشن Iranhost

نکته: در صورتی که عبارت جستجو شده با یک قطعه از محتوای صفحه مطابقت داشته باشد امکان جایگزینی آن متن با متای توضیحات وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: ریدایرکت ۳۰۱ چیست

 

نحوه نوشتن توضیحات متا اصولی

در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی هایی که یک متا دیسکریپشن باید آنرا شامل شود و نحوه نوشتن توضیحات متا اشاره خواهیم کرد.

استفاده از حداکثر ۱۷۰ کاراکتر در توضیحات

استاندارد خاصی در تعداد کاراکترها وجود ندارد اما پیشنهاد گوگل برای تعداد کاراکترهای به کار رفته در متای توضیحات بین حداقل ۱۵۵ و حداکثر ۱۷۰ کاراکتر است. این تعداد بسته به نوع پیامی که می‌خواهید منتقل کنید متفاوت خواهد بود.

تعداد کاراکتر های عنوان شده امکان دارد در زبان های مختلف بسته به اندازه ی حروف متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر در زبان فارسی در جمله از حروف ک و گ زیاد در جمله استفاده شده باشد، امکان دارد تعداد کاراکتر های نشان داده شده در توضیحات متا کمتر باشد.

توضیحات متا در وردپرس را باید در پلاگین هایی مانند yoast و rankmath نوشت. این پلاگین ها حد مجاز نوشتن متادسکریپشن را به شما نشان میدهند.

به کار بردن کلیدواژه در متای توضیحات

اگر کلیدواژه اصلی صفحه، در توضیحات وجود داشته باشد گوگل با برجسته کردن آن در نتایج، کاربران را تشویق به کلیک بر روی سایت شما خواهد کرد.

نمایش مشخصات در صورت امکان

اگر صفحه شما درباره یک محصول است که کاربران از قبل با آن محصول آشنایی دارند می‌‌‌توانید از مشخصاتی مانند قیمت، سازنده، گارانتی و مواردی از این دست صحبت کنید.

مطابقت با محتوای صفحه

اطمینان حاصل کنید که توضیحات نوشته شده، با محتوای صفحه مرتبط باشد. چون در صورت عدم ارتباط صفحه با توضیحات ممکن است گوگل این کار را فریب کاربران درنظر گرفته و شما را مجازات کند.

همچنین توضیحات نامرتبط، می تواند بانس ریت یا نرخ پرش سایت را به شدت افزایش دهد.

استفاده از توضیحات منحصربه فرد

توضیحات متا هر صفحه باید یونیک و یکتا باشد، یعنی هر صفحه باید متا دیسکریپشن مختص به خود داشته باشد . به جای ایجاد توضیحات متا تکراری ، بهتر است آن را خالی بگذارید. گوگل یک بخش از صفحه که حاوی کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر است را انتخاب کرده و در نتایج نشان می‌‌‌دهد.

در صورتی که متا دیسکریپشن صفحات سایت شما بهینه نباشد الگوریتم Google توضیحات متا را بر اساس عبارت جستجوشده توسط کاربر و محتوای صفحه بازنویسی می‌‌‌‌کند. بنابراین اگر متادیسکریپشن صفحات شما ضعیف و یا هدفمند نیست آن‌ها را مجددا بررسی کرده و مشکل را رفع کنید.

اگر شما هم در این زمینه دارای تجربه خاصی هستید، لطفا با مطرح کردن آن در بخش نظرات به ارتقای این مطلب کمک کنید.

‫۳ دیدگاه ها

    1. سلام آمیرزا

      باید بدونی درسته که به صورت مستقیم توی رتبه تاثیر نداره ولی به تو فرصت میده کلمات کلیدی و لانگ تیل هات رو توش بزاری و تلاش بیشتری برای جذب مخاطب بکنی. گوگل همیشه بهترین و مناسب ترین قسمت رو نشون نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا