سئو

چگالی کلمات کلیدی چیست و مقدار ایده آل آن چقدر است؟

اگر به دنبال داشتن وب سایت با رتبه مطلوب گوگل هستید، به چگالی کلمات کلیدی خود اهمیت دهید. حالا سوال اینجاست که Keyword Density یا چگالی کلمات کلیدی چیست ؟ مقدار ایده آل تراکم کلمات کلیدی چقدر است ؟ در این مقاله قرار است پاسخی مفصل از این سوالات دریافت کنید. با ما همراه باشید.

Keyword Density یا چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی و به اصطلاح انگلیسی آن Keyword Density، درصدِ استفاده از یک کلمه کلیدی (پیش از این درباره اینکه کلمه کلیدی چیست صحبت کرده ایم) یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است.

بهترین تراکم کلمه کلیدی وجود ندارد! باید طبیعی بنویسید و از تکرار کلیدواژه‌ها در دفعات بالا اجتناب کنید.

جان مولر عضو ارشد تیم گوگل به این سوال اینگونه پاسخ می دهد:

به طور کلی Keyword Density چیزی است که من به آن توجه نمی‌کنم. موتورهای جستجو از این مرحله عبور کرده اند!

 

نکته قابل توجه این است که هیچ فردی تا به حال به تاثیر مثبت استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، بر روی رتبه بندی نتایج در موتورهای جستجو اشاره نکرده است.اما در نقطه مقابل، وب سایت‌‌‌‌‌هایی وجود دارند که به علت استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌‌ها، از سوی گوگل مجازات شده‌‌‌‌اند.

ما می دانیم که گوگل دارای ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی است اما ادعایی که مطرح می‌‌‌‌شود این است که چگالی کلمه کلیدی از اهمیت ویژه‌‌‌‌ای برخوردار است.

چگالی کلمه کلیدی یا Keyword Density را چگونه محاسبه کنیم؟

تراکم کلمه کلیدی یا Keyword Density را چگونه محاسبه کنیم؟

برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی در صفحه می‌‌‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

Density = ( Nkr / ( Tkn -( Nkr x ( Nwp-1 ) ) ) ) x 100

  • Density : تراکم کلمه کلیدی شما
  • Nkr : تعداد تکرار کلیدواژه در متن
  • Nwp : تعداد کلمات در عبارت اصلی شما
  • Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه

چرا تراکم کلمات کلیدی مهم است؟

آگاهی درباره تعداد دفعاتی که از یک کلمه یا عبارت کلیدی در صفحه استفاده کرده‌‌‌‌اید می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. دلیل آن جلوگیری از اشباع کلمه کلیدی در صفحه یا به اصطلاح keyword stuffing است.

نکته: اگر در استفاده از کلیدواژه‌های اصلی زیاده‌روی کنید ممکن است با مجازات گوگل مواجه شوید!

Keyword Stuffing چیست ؟

این روش در گذشته یکی از تکنیک‌‌‌‌‌‌های کاربردی برای کسب رتبه سایت‌‌‌ها در صفحه اول موتورهای جستجو به حساب می آمد. به این صورت که تعداد بالایی از کلیدواژه ها را در صفحه قرار می‌‌‌‌دادند و موتورهای جستجو به دلیل ارتباط آن صفحه با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربران رتبه ویژه‌ای برای آن صفحه در نظر می‌گرفتند.

Keyword Stuffing چیست

اما با هوشمند شدن موتورهای جستجو این روش کاملا منسوخ و گوگل با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار به صورت جدی به مقابله با وب سایت‌های متخلف پرداخت. از نظر گوگل این کار یک روش اسپم برای عرضه محتوای بی کیفیت بوده و به وضوح توصیه می کند که از انجام آن خودداری کنید.

نکته: ممکن است نتایج این کار در کوتاه مدت مثبت باشد اما این تاکتیکی نیست که بتواند به شما در بازه زمانی بلند مدت کمک کند و گوگل از طریق سیگنال‌‌‌های کاربران وب سایت شما را جریمه خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: ریدایرکت ۳۰۱ چیست

 

چگالی کلمات کلیدی در صفحه باید چقدر باشد؟

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم تعداد دفعات تکرار کلمات کلیدی باید کاملا طبیعی و همسان با محتوای صفحه باشد و  نمی توان از یک عدد استاندارد و یا قانون واحد برای تمامی صفحات پیروی کرد.

اما تجربه نشان می دهد که بهترین چگالی کلمات کلیدی در صفحه بین ۱ تا ۳ درصد است. همچنین برای بهبود تجربه کاربری می‌‌‌‌‌‌توان از مشتقات کلمه کلیدی در عناوین و سایر بخش های صفحه استفاده کرد. به عنوان مثال اگر کلیدواژه اصلی شما طراحی سایت است می‌‌‌‌توانید از عبارت‌‌‌‌هایی مانند طراحی سایت ارزان، آموزش طراحی سایت، طراحی سایت در تهران و … استفاده کنید که به آن کلمات lsi می گویند

نکته: استفاده مکرر از کلیدواژه‌‌‌‌‌‌های خاص و یکسان علاوه بر مجازات سایت توسط گوگل باعث ایجاد یک تجربه کاربری بد برای بازدیدکنندگان صفحه خواهد شد.

درج کلیدواژه در چه بخش هایی از صفحه اهمیت دارد؟

به طور کلی برجسته بودن کلیدواژه اصلی در بخش‌‌‌‌های زیر می‌‌‌‌تواند تاثیرگذار باشد:

  • قرار گرفتن عبارت کلیدی در عنوان
  • درج کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف ابتدایی
  • عبارت اصلی در alt تصویر
  • کلمه کلیدی در URL صفحه
  • توضیحات متا  یا Meta Descrption

در سئو هیچ جادوی خاصی برای نحوه قرارگرفتن کلمات کلیدی وجود ندارد اما معمولا گرایش گوگل به سمت رتبه بندی صفحات خاص بر اساس کیفیت و اعتبار محتوا و شهرت وب سایت است.

گوگل بیشتر به سیگنال‌‌‌‌‌های رضایت کاربر علاقه‌‌مند است . یعنی اگر کاربران به صفحات شما علاقه مند باشند گوگل هم آن‌‌‌‌ها را دوست دارد و این موضوع فراتر از تراکم کلیدواژه در صفحه خواهد بود.

نتیجه گیری

شاید چگالی کلمات کلیدی مانند گذشته اهمیت نداشته باشد اما همچنان یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. اگر در استفاده از فرمول بالا برای محاسبه‌ی درصد تراکم کلمات کلیدی با مشکل مواجه هستید پیشنهاد می‌کنیم از افزونه‌‌هایی مانند Yoast یا Rank Math برای این کار استفاده کنید. این افزونه‌‌‌ها به طور خودکار Keyword Density صفحه را محاسبه و نمایش می‌‌‌دهند.

در پایان، لطفا نظرات خود درباره این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی و به اصطلاح انگلیسی آن Keyword Density درصدِ استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است.
برای محاسبه چگالی یا تراکم کلمه کلیدی در صفحه می‌‌‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
Density = ( Nkr / ( Tkn -( Nkr x ( Nwp-1 ) ) ) ) x 100
Density : تراکم کلمه کلیدی شما
Nkr : تعداد تکرار کلیدواژه در متن
Nwp : تعداد کلمات در عبارت اصلی شما
Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه
آگاهی درباره تعداد دفعاتی که از یک کلمه یا عبارت کلیدی در صفحه استفاده کرده‌‌‌‌اید می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. دلیل آن جلوگیری از اشباع کلمه کلیدی در صفحه یا به اصطلاح keyword stuffing است.
این روش در گذشته یکی از تکنیک‌‌‌‌‌‌های کاربردی برای کسب رتبه سایت‌‌‌ها در صفحه اول موتورهای جستجو به حساب می آمد. به این صورت که تعداد بالایی از کلیدواژه ها را در صفحه قرار می‌‌‌‌دادند و موتورهای جستجو به دلیل ارتباط آن صفحه با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربران رتبه ویژه‌ای برای آن صفحه در نظر می‌گرفتند.
اما با هوشمند شدن موتورهای جستجو این روش کاملا منسوخ و گوگل با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار به صورت جدی به مقابله با وب سایت‌های متخلف پرداخت.
از نظر گوگل این کار یک روش اسپم برای عرضه محتوای بی کیفیت بوده و به وضوح توصیه می کند که از انجام آن خودداری کنید.
تجربه نشان می دهد که بهترین چگالی کلمات کلیدی در صفحه بین ۱ تا ۳ درصد است. همچنین برای بهبود تجربه کاربری می‌‌‌‌‌‌توان از مشتقات کلمه کلیدی در عناوین و سایر بخش های صفحه استفاده کرد.
به طور کلی برجسته بودن کلیدواژه اصلی در بخش‌‌‌‌های زیر می‌‌‌‌تواند تاثیرگذار باشد:
قرار گرفتن عبارت کلیدی در عنوان
درج کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف ابتدایی
عبارت اصلی در alt تصویر
کلمه کلیدی در URL صفحه
توضیحات متا یا Meta Descrption

‫۶ دیدگاه ها

  1. مرسی از مقاله، من محتوای سایتم رو خودم مینویسم و چگالی رو سعی میکنم رعایت کنم و سوالم اینه که وقتی از هم معنی های کلمه استفاده میکنم باید اونها رو هم توی چگالی در نظر بگیرم یا نه؟

  2. یکی از مواردی که میگن تو چگالی کلمات کلیدی مهمه و حتی افزونه یواست یا مث رنک هم بهش گیر میدن اینه که کلمه در URL صفحه بیاد. حالا اگه URL ها بصورت قرار دادی قرار باشه که به انگلیسی باشه، اونوقت چطوری این مورد رو لحاظ کنیم و امتیازش رو بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا