شبکهکسب و کار

voip چیست و چگونه کار می کند؟

VoIP برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که از طریق دستگاه‌های مختلف الکترونیکی از جمله رایانه، تلفن‌های هوشمند، تلفن‌های مخصوص VoIP و مرورگرهای مخصوص تماس صوتی برقرار کنند. همچنین یک فناوری مفید هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل است، زیرا معمولاً دارای ویژگی‌های خاصی است که در سرویس‌های تلفن رایج یافت نمی‌شوند. اگر اتصال اینترنتی با کیفیت معقولی دارید، می‌توانید خدمات تلفنی را از طریق اتصال اینترنتی خود به جای تلفن محلی خود دریافت کنید. در این مقاله می گوییم voip چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

ویپ چیست؟

Voip مخفف چیست؟ ویپ که مخفف عبارت (voice over Internet Protocol) است، به معنای انتقال دادن محتوای صوتی و محتوای چند رسانه‌ای از طریق اینترنت است. نحوه استفاده از این فرآیند کاملا مشابه تلفن معمولی است، اما تفاوت ان این است که به جای سیم کشی و استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن از اتصال اینترنت استفاده می‌شود.

راه‌اندازی VoIP با استفاده از فناوری‌ها و روش‌های مختلف صورت می‌گیرد تا ارتباطات صوتی از طریق اینترنت یعنی شبکه‌های محلی یا گسترده برقرار شود. voip دارای ویژگی های مختلفی از جمله ضبط تماس برقرار شده، ایجاد شناسه تماس گیرنده به صورت سفارشی یا پست صوتی به ایمیل است. همچنین برای سازمان‌ها راهی مفید برای یکسان سازی ارتباطات است. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده بهترین و پرسرعت ترین هاست پایتون ایران ) بیشتر در مورد این تکنولوژی صحبت می کنیم.

 

بیشتر بخوانید: پیدا کردن مک آدرس گوشی

 

voip چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار یک سرویس ویپ به این صورت است که صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی تبدیل به داده‌های دیجیتال می‌کند و در مرحله بعد همین داده‌های دیجیتال از طریق اینترنت ارسال می‌شوند. اگر کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال قبل از اینکه به آن کاربر برسد، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می‌شود. از جمله قابلیت‌های آن این است که مسیریابی تماس‌های ورودی و خروجی را به کمک شبکه‌های تلفن موجود انجام می‌دهد. با این حال، برخی از خدمات ویپ تنها از طریق رایانه یا تلفن ویپ در دسترس هستند.

ویپ چیست و چگونه کار می کند

برای استفاده از ویپ روشی برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ تلفن به سیگنال‌های دیجیتالی قابل ارسال از طریق اینترنت مورد نیاز است. این عملکرد را می‌توان در خود تلفن قرار داد یا در یک جعبه جداگانه مانند ATA.

  • VOIP با استفاده از ATA: تلفن معمولی، ATA، اترنت، روتر، اینترنت، ارائه دهنده خدمات VOIP
  • VOIP با استفاده از تلفن IP: تلفن IP، اترنت، روتر، اینترنت، ارائه دهنده خدمات VOIP

 

بیشتر بخوانید: روتینگ چیست

 

انواع voip

دو نوع اصلی تلفن‌های ویپ وجود دارد که مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار هستند.

یک تلفن VoIP مبتنی بر سخت‌افزار شبیه یک تلفن بی‌سیم یا سخت‌افزاری سنتی است و دارای ویژگی‌های مشابهی مانند بلندگو یا میکروفون، پد لمسی و نمایشگر شناسه تماس‌گیرنده است. تلفن‌های ویپ همچنین می‌توانند پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را ارائه دهند.

تلفن‌های مبتنی بر نرم افزار، که به آن‌ها تلفن‌های نرم افزاری نیز گفته می‌شود، کاربران نرم افزاری هستند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما نصب می‌شوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری بسیار شبیه به یک گوشی تلفن همراه است که یک صفحه لمسی داشته و نمایشگر شناسه تماس گیرنده نیز در آن قرار گرفته است.

انواع ویپ

در این تکنولوژی از یک هدست که مجهز به میکروفون است برای ایجاد تماس به رایانه دیگر یا دستگاه تلفن همراه استفاده می‌شود. کاربران همچنین در صورت داشتن میکروفون و بلندگو می‌توانند به کمک رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند.

 

بیشتر بخوانید: ثبت آدرس در گوگل مپ

 

مهم‌ترین مزایای VoIP کدامند؟

کسب و کارهای مدرن از خدمات تلفن ویپ بر روی خطوط تلفن سنتی استفاده می‌کنند، زیرا ارزش بسیار بیشتری نسبت به بهبود ارتباطات شرکتی دارد. در زیر چند نمونه از مهم‌ترین مزایای Voip برای کسب‌وکارها آورده شده است.

صرفه جویی در هزینه

VoIP یک راه مقرون به صرفه برای راه اندازی یک سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات ویپ بر اساس اتصال IP مستقیم به شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن است، علاوه بر آن می‌تواند به سادگی بر اساس اتصال به اینترنت موجود یا ترکیبی از هر دو روش باشد. بنابراین، هزینه تماس‌های داخلی در سازمان شما را کاهش می‌دهد، هزینه‌های تماس‌های تجاری خارجی و بین‌المللی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و مقدار قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری در خرید خطوط تلفن سنتی، نصب و نگهداری مداوم صرفه‌جویی می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: آی پی گوشی چیست

 

نصب آسان

در مقایسه با سیستم‌های تلفن سنتی، نصب و پیکربندی سیستم‌های ویپ بسیار آسان است. در سیستم تلفن‌های سنتی برای ایجاد ارتباط و برقراری تماس باید خطوط از طریق روش‌های فیزیکی متصل شوند. سیستم‌های تلفن ویپ نیاز به نصب خطوط تلفن فیزیکی را برطرف می‌کند. برای استفاده از این سیستم کافی است تلفن‌های IP خود را به کمک اینترنت به شبکه مورد نظر متصل کنید. این سیستم برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ‌هایی که فاقد تخصص فنی یا منابع هستند نیز مفید خواهد بود.

کیفیت خوب صدا در ویپ

کیفیت صدای خوب

هنگامی که Voice over IP برای اولین بار معرفی شد، کیفیت تماس آن رضایت بخش نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت‌های بسیار عالی این سیستم دارای کیفیت صدای بسیار بالایی است. تا زمانی که اتصال اینترنت شما سریع و پایدار باشد، کیفیت صدای دریافتی نیز عالی خواهد بود. این میزان کیفیت به خوبی یا حتی بهتر از تماس‌های مبتنی بر تلفن ثابت است و نمی‌توانید تفاوت آن دو را متوجه شوید.

تحرک و انعطاف پذیری جغرافیایی

VoIP برای کسب و کارهای مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا سیستمهای ارتباطی خود را به شعبه‌های مختلف شرکت خود در مکان‌های مختلف گسترش دهند. برای کارکنان از راه دور، تا زمانی که اتصال به اینترنت در دسترس باشد، وجود دارد و محل قرارگیری تأثیری در آن نخواهد داشت.

استفاده از یک سیستم VoIP چند سایتی به راحتی می‌تواند تمام شعبه‌های یک شرکت را که به صورت پراکنده در محیط‌های درو از هم قرار گرفته‌اند به هم متصل می‌کند. به این ترتیب هزینه‌ تماس‌های بین اداری نیز کاهش می‌‌یابد. علاوه بر این، استفاده از سیستم‌های تلفن ابری ارتباط دفاتر مختلف را در محیط‌های جغرافیایی مختلف در یک سیستم تلفنی آسان می‌کنند و سرپرست فناوری اطلاعات به راحتی آن‌ها را مدیریت می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: مایکروسافت اکسس چیست

 

مقیاس پذیری

ویپ یک راه حل کاملا مقیاس پذیر است که با کسب‌وکار شما به راحتی رشد می‌کند، مخصوصا زمانی که از سرویس‌های مبتنی بر ابر آن استفاده کنید، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می‌شوید. افزایش و کاهش افزونه‌های تلفن می‌تواند به راحتی و در کمترین زمان انجام شود و کسب‌وکارها، بدون خرید هرگونه تجهیزات سخت‌افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید از ویپ استفاده می‌کنند.

معایب voip

علیرغم مزایای گفته شده، خدمات VoIP ممکن است هنوز با معایبی همراه باشد. این معایب عبارتند از:

  • ممکن است همه این خدمات مستقیماً به خدمات اضطراری متصل نشوند.
  • VoIP نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت دارد. برای استفاده از آن حداقل به ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه (۰.۱ مگابیت در ثانیه) در هر خط تلفن نیاز دارید.
  • خدمات در هنگام قطع برق کار نخواهند کرد.

آنچه در این مقاله خواندید در خصوص Voip، انواع و مزایای آن بود. چنانچه هنوز هم در خصوص این فناوری پرسش‌هایی دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است، آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا