سئو

آموزش صفرتا صد کار با ابزار اسکریمینگ فراگ ( + معرفی بخش های مختلف )

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند به رشد فروش شما از طریق وب‌سایتتان کمک کند، سئو کردن و قرار گرفتن صفحات سایت در صفحه اول موتورهای جستجو است.

اگر فرایند سئو را به درستی روی سایت خود انجام دهید، در نتایج اولیه موتور جستجویی مانند گوگل قرار خواهد گرفت و به این ترتیب، ورودی‌های سایت‌تان افزایش پیدا می‌کند. یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که کارشناسان سئو از آن استفاده می‌کنند، نرم‌افزار Screaming Frog یا همان غورباغه جیغ‌جیغو است.

ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا به سراغ معرفی نرم‌افزار اسکریمینگ فراگ برویم و بعد از آن به معرفی کاربردهای این برنامه و بخش‌های مختلف آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

 

اسکریمینگ فراگ چیست؟

اسکریمینگ فراگ، برنامه‌ای توسعه داده شده برای دسکتاپ است که می‌توانید از آن برای بررسی و تحلیل دقیق وب‌سایت‌ها و جمع‌آوری داده‌های مربوط‌به آن‌ها استفاده کنید.

اصلا فرقی ندارد که کامپیوتر شما دارای سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس یا حتی مک باشد؛ اسکریمینگ فراگ برای تمام پلتفرم‌ها توسعه داده شده است و می‌توانید با خیالی راحت روی استفاده از آن حساب کنید. این برنامه در دو نسخه پولی و رایگان منتشر شده است که نسخه رایگان آن به شما این اجازه را می‌دهد که تنها تا ۵۰۰ آدرس مختلف را از برنامه دریافت کنید.

کاربردهای برنامه اسکریمینگ فراگ به تحلیل و بررسی سئو محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از آن برای انجام کارهای دیگری مانند تجزیه و تحلیل رقبا هم استفاده کنید.

اگر به روش سنتی قصد داشته باشید که سئو سایت خود را بررسی کنید، احتمالا بسیاری از مواردی که باید به آن‌‌‌ها توجه داشته باشید، مانند ریدایرکت‌ها، محتوای تکراری و غیره را از دست خواهید داد. برای اسکریمینگ فراگ اصلا فرقی ندارد که وب‌سایت شما بزرگ است یا کوچک، این برنامه با سرعتی بسیار بالا و عالی در تمامی وب‌سایت‌هایی که برای آن مشخص کرده‌اید می‌گردد و بهترین نتیجه را به شما نشان خواهد داد.

اسکریمینگ فراگ به شما این امکان را می‌دهد که عناصر ضروری سئو که در هر صفحه باید وجود داشته باشد، مانند URL، عنوان صفحه، توضیحات متا، تیترها و غیره را با سرعت زیادی بررسی کنید. همچنین، شما می‌توانید از این اطلاعات به‌عنوان پایه‌ای برای توصیه‌های مربوط‌به سئو بهره ببرید.

 

بیشتر بخوانید: robots.txt چیست

 

کاربردهای اسکریمینگ فراگ چیست؟

> پیدا کردن لینک‌های ناقص یا خراب شده

تقریبا در سال ۲۰۱۶ بود که شرکت گوگل با تغییر الگوریتم سئو و رده‌بندی سایت‌ها در موتور جستجو خود، اعلام کرد که از این به بعد لینک‌ها یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای این موضوع هستند.

لینک‌های ناقص یا حتی خراب شده می‌توانند تاثیر بدی روی زمان حضور کاربران در صفحه وب‌سایت، نرخ پرش و ارزش ویژه هر لینک (PLE) بگذارد و در این بین، اسکریمینگ فراگ اطلاعات و توصیه‌های مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از این موضوع جلوگیری کنید.

این ابزار حتی می‌تواند لینک‌هایی که طولشان بزرگ‌تر از حد مجاز است، یعنی ۴ یا ۵ کلمه، را پیدا کند و به شما نمایش دهد.

 

> پیدا کردن محتوای تکراری

اسکریمینگ فراگ می‌تواند با تحلیل و بررسی بسیار دقیق وب‌سایت شما، اعلام کند که آیا در وب‌ساییتان محتوای تکراری وجود دارد یا خیر. در واقع، وجود محتوای تکراری در سایت می‌تواند بر تجربه کاربری تاثیری به‌شدت منفی بگذارد.

به شما پیشنهاد می‌دهیم که پس از انجام بررسی‌های مورد نیاز توسط اسکریمینگ فراگ و تشخیص وجود محتوای تکراری، سریعا به حذف کردن آن و ریدایرکت صفحه مورد نظر به صفحه محتوای اصلی اقدام کنید.

 

> پیدا کردن تگ‌های مربوط‌به عناوین

تگ‌های مربوط‌به عناوین یا همان Title Tags به کاربران کمک خواهد کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، محتوایی که احتمالا در هر صفحه پیدا می‌کنند را شناسایی نمایند. اگر تگ‌های مربوط‌به عناوین در وب‌سایت شما وجود نداشته باشد، می‌تواند تاثیر منفی شدیدی روی رتبه‌بندی وب‌سایتتان در موتورهای جستجو و همچنین نرخ کلیک از صفحات مربوط به این موتورها بگذارد.

Title Tagهای مهم را ما در ادامه بررسی کرده‌ایم و می‌توانید از بخش بعدی آن‌ها را مطالعه کنید.

 

> ایجاد نقشه‌ سایت (XML)

 

 

داشتن نقشه‌های وب‌سایت، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید؛ چرا که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت شما را پیدا کنند، کراول‌های لازم را انجام دهند و در نهایت به درک کاملی از ساختار وب‌سایتتان برسند. اگر نمی دانید سایت مپ چیست در مقالات دیگر در این باره بخوانید.

 

> بررسی تمام کد‌های وضعیت سایت شما

کد‌های وضعیت را ما بیشتر با نام Response Codes می‌شناسیم. این کدها در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که ما بیشتر با خانواده کد‌های سری ۳، ۴ و ۵ کار داریم. از اصلی‌ترین کدهای وضعیتی که ما در اینترنت با آن‌ها برخورد می‌کنیم، می‌توان به کد‌های ۳۰۱ برای ریدایرکت دائمی سایت، ۳۰۲ برای ریدایرکت موقت سایت، ۴۰۴ برای پیدا نکردن یک صفحه، ۵۰۰ برای خطای مربوط به سرور و ۵۰۳ مربوط به خطای غیرقابل دسترسی اشاره کرد.

اسکریمینگ فراگ در کمترین زمان ممکن می‌توانید این صفحات را برای شما پیدا کند. برای مثال، اگر اسکریمینگ فراگ تشخیص بدهد که یک URL به صفحه‌ای خالی اشاره دارد که کد ۴۰۴ را نمایش می‌دهد، آن را اعلام خواهد کرد و در نهایت امکان ریدایرکت آن با استفاده از کد وضعیت ۳۰۱ را خواهید داشت.

برای آشنایی حدودی شما با این کدهای وضعیت باید بگوییم که کد‌های سری ۴ مربوط به سمت کاربران و خطاهای مربوط‌به دستگاه‌های آن‌ها و خطاهای خانواده سری ۵ مربوط‌به سرور است

کدهای وضعیت مهم را ما در ادامه بررسی کرده‌ایم و می‌توانید از بخش بعدی آن‌ها را مطالعه کنید.

 

 

> پیدا کردن ساختار سایت شما

ساختار سایت، به روشی می‌گویند که شما مطالب را در سایت خود دسته‌بندی می‌کنید و بین آن‌ها لینک‌هایی را قرار می‌دهید. تقریبا تمام متخصصان سئو، اهمیت این موضوع را می‌دانند همیشه در تلاشند تا با استفاده از ابزارهای مربوط‌به این موضوع، سلامت وب‌سایت را بررسی کنند.

داشتن یک ساختار مورد تایید سئو، به هدایت کاربران به سمت محتوای شما کمک می‌کند، آن چیزی که دوست دارند را پیدا خواهند کرد و در نهایت گوگل می‌تواند آن را در موتور جستجوی خود نمایش دهد.

 

> امکان تجزیه و تحلیل عناوین سئو و داده‌های متا را در اختیار شما قرار می‌دهد

به‌صورت کلی، عناوین سئو و توضیحات متا به کاربران کمک می‌کند تا بدانند از صفحه شما باید چه انتظاری داشته باشند و چه چیزهایی در آن وجود دارد. توضیحات متا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدانند صفحه شما حاوی چه چیزهایی است و در نهایت نرخ کلیک از طریق جستجوی ارگانیک و همچنین تجربه ورود به گوگل دیسکاور هم افزایش می‌یابد.

برنامه اسکریمینگ فراگ با انجام یک تجزیه و تحلیل ساده، می‌تواند مشکلاتی که به شما در بهینه‌سازی عناوین و توضیحات متا کمک می‌کند را پیدا و نمایش دهد. امکان برقراری ارتباط با گوگل آنالیتیکس، کنسول جستجو گوگل و پیج‌ اسپید اینسایت را فراهم می‌آورد

کراول صفحاتی که با سرعت پایین باز می‌شوند، با سرعت کند پیش می‌رود و به این ترتیب موتورهای جستجو هم مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا سایت شما را بررسی کنند. پس هرچقدر که وب‌سایت کندتری داشته باشید، تجربه کاربری هم به همان میزان کاهش می‌یابد.

برای برطرف شدن این مشکلات، پلتفرم پیج‌اسپید اینسایت برای اولین‌بار شکل گرفت. این پلتفرم گوگل، داده‌های مربوط به سرعت را دراختیار شما قرار می‌دهد.

 

> تصاویر

 

 

همان‌طور که می‌دانید، اگر در صفحات وب‌سایت خود از عکس‌هایی استفاده کنید که حجم بالایی دارند، در نهایت سرعت نمایش سایت شما کاهش خواهد یافت. به شما پیشنهاد می‌دهیم که باتوجه‌به افزایش سرعت اینترنت، عکس‌هایی با حجم بیشتر از ۱۰۰ کیلوبایت را در صفحات خود قرار ندهید.

اگر در وب‌سایتتان عکس‌هایی با حجم بیشتر از ۱۰۰ کیلوبایت بگذارید، احتمال عدم نمایش عکس بالا می‌رود؛ پس باید برای جلوگیری از کم شدن نمره سئو سایت خود، حتما ALT تصویر را مشخص کنید. ابزار اسکریمینگ فراگ با بررسی سایت شما، اعلام خواهد کرد که چه عکس‌هایی حجم زیادی دارند یا اینکه برای چه عکس‌هایی ALT مشخص نکرده‌اید.

 

> بررسی نحوه اجرای کدهای جاوا اسکریپت

براساس الگوریتم جدید سئوی گوگل، ربات‌های این شرکت وارد سایت‌ها می‌شوند و کد‌های جاوا اسکریپت را می‌خوانند. ابزار اسکریمینگ فراگ این امکان را در اختیار شما قرا می‌دهد تا این کدها را بررسی و در صورت وجود خطا، آن را اصلاح کنید.

 

بیشتر بخوانید: نصب گوگل آنالیتیکس

 

بخش‌های مختلف برنامه اسکریمینگ فراگ

— بخش Internal

 

بخش Internal، تمام داده‌های استخراج‌شده از اکثر تب‌های دیگر را برای شما ترکیب می‌کند. البته، باید این موضوع را درنظر بگیرید که داده‌های مربوط‌به تب External، hreflag و داده‌های ساختاری در آن وجود ندارد. پس، می‌توانیم با استفاده از این تب، داده‌ها را به‌صورتی جامع مشاهده کنیم و خروجی‌های لازم را برای تجزیه و تحلیل‌های بیشتر بگیریم.

 

— بخش External

بخش External شامل داده‌های مربوط به URLهای خارجی است. در این بخش ستون‌های مختلفی وجود دارد که شامل URLها، محتوا، کد وضعیت، عمق کراول انجام شده و Inlinkها است.

 

— بخش Security

بخش Security، داده‌های مربوط‌به امنیت URLهای داخلی را در یک‌بار کراول کردن نشان می‌دهد. این بخش دارای ستون‌های مختلفی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به URLها، محتوا، کد وضعیت، وضعیت، Indexability، وضعیت Indexability و مواردی از این دست، است.

 

در این قسمت، فیلترهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با بهره بردن از آن‌ها، به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کنید. از مهم‌ترین فیلترهای بخش Security می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

HTTP URLs : این فیلتر می‌تواند تمامی URLهای ناامن یا همان HTTP را به شما نشان دهد. برای آن دست از افرادی که درباره این موضوع اطلاعاتی ندارند، باید بگوییم که تمام وب‌سایت‌هایی که امروزه در دنیای اینترنت قرار گرفته‌اند، باید از طریق HTTPS ایمن باشند. HTTPS نه تنها برای امنیت مهم است، بلکه کاربران اینترنتی هم امروزه انتظار دارند که در تمامی سایت‌ها مشاهده‌اش کنند.

HTTPS URLs : تمامی URLهای امروزی باید از نوع HTTPS باشند. اگر نمی دانید فرق http  و https چیست در مقالات دیگری در این باره توضیح داده ایم.

Mixed Content : این فیلتر به شما تمام صفحه‌های HTML را نشان می‌دهد که از طریق یک اتصال HTTPS ایمن بارگیری شده‌اند و در آن‌ها تصاویر، کدهای جاوا اسکریپت یا CSS وجود دارد. نکته مهم برای این فیلتر، دانلود شدن تمام این محتواها از طریق یک اتصال ناایمن HTTP است که آسیب‌پذیری وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.

Form URL Insecure : این فیلتر به ما URLهایی را نشان می‌دهد که در آن‌ها فرم‌هایی وجود دارند که برای وارد کردن اطلاعات ایمن نیستند؛ چرا که بااستفاده از HTTP نمایش داده شده‌اند و در زمان انتقال اطلاعات می‌توان محتوای آن‌ها را مشاهده کرد.

 

بخش کدهای وضیعت

 

 

این بخش، کد‌های وضعیت HTTP و Response Codeها را از URLهای داخلی و خارجی و تنها با یک‌بار کراول کردن نمایش می‌دهد. این بخش هم دارای فیلترهایی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۲XX : با استفاده از این فیلتر، می‌توانید تمام URLهایی که با موفقیت دریافت، تحلیل، پذیرفته و با موفقیت پردازش شده‌اند را مشاهده کنید.

۳XX یا همان ریدایرکت : اگر در یک صفحه از ریدایرکت ۳۰۱ ( ریدایرکت ۳۰۱ چیست )  یا انواع دیگر ریدایرکت ها استفاده کرد باشید می توانید در این قسمت تمامی آنها را ببینید.

۴XX یا خطاها سمت کاربر : این خانواده از خطاها، نشان‌‌دهنده خطاهایی هستند که در سمت کاربر رخ داده‌اند.

۵XX یا خطاهای سمت سرور : این خطا به ما نشان می‌دهد که سرور سایت نتوانسته تا درخواست ما را پردازش کند. یکی از علت های آن می تواند هاست نامناسب باشد. برای خرید هاست وردپرس، انواع هاست ویندوز و غیره می توانید از خدمات ایران هاست استفاده نمایید.

 

Page Titles

این بخش شامل صفحه داده‌های مربوط به عناصر عنوان صفحه URLهای داخلی در هر بار کراول کردن است. این فیلترها، مشکلات رایج مربوط‌به Page Titleها را به ما نشان می‌دهد. از مهم‌ترین فیلترهایی که در این قسمت وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Missing : در هر صفحه‌ای که این فیلتر نشان دهد، یا محتوا خالی است یا یک فضای خالی را به ما نشان می‌دهد.

Duplicate : این فیلتر، تمام صفحه‌هایی را به ما نشان خواهد داد که عناوینی تکراری دارند. داشتن عناوین صفحه متمایز و منحصربه‌فرد برای هر صفحه واقعا مهم است.

Same as h1 : هر عنوانی در صفحه که دقیقا با h1 در صفحه مطابقت داشته باشد را به ما نشان می‌دهد.

 

Meta description

 

 

این بخش شامل داده‌های مربوط‌به توضیحات متا URLهای داخلی در هر بار کراول کردن است. فیلترهای این بخش، مشکلات رایج کشف شده برای توضیحات متا را به ما نشان می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Missing : هر صفحه‌ای که این فیلتر به ما نشان می‌دهد، یا دارای محتوایی خالی یا فضایی خالی است.

Duplicate : این فیلتر، تمام صفحه‌هایی که دارای توضیحات متای تکراری هستند را به ما نشان می‌دهد.

H1

 

 

این بخش داده‌های مربوط به تگ H1 یک صفحه را به ما نشان می‌دهد و از طرفی دیگر هم فیلترهای تعبیه شده برای این قسمت، وظیفه دارند تا مشکلات رایج کشف شده برای آن را نشان دهند. از مهم‌ترین فیلترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Missing : هر صفحه‌ای که این فیلتر به ما نشان می‌دهد، یا دارای محتوایی خالی یا فضایی خالی است.

Duplicate : این فیلتر، تمام صفحه‌هایی که دارای تگ h1 تکراری هستند را به ما نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات سرور ابری خارجی ) سراغ معرفی برنامه اسکریمینگ فراگ رفتیم و به شما گفتیم که در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد. آموزش اسکریمینگ فراگ از حوصله این مقاله خارج بود، اما به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید به‌صورتی جدی تبدیل‌به یک سئوکار شوید، استفاده از این ابزار را یاد بگیرید.
البته، همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، استفاده از این ابزار تنها به سئو محدود نمی‌شود و می‌تواند در زمینه‌های گسترده‌ای به شما کمک کند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا