وردپرس (wordpress)طراحی و توسعه وب سایت

آموزش تغییر قالب وردپرسی ( راهنمای انجام کارهای پیش + پس از تغییر قالب )

قالب وردپرس می‌تواند بدون نیاز به مهارت کد‌نویسی و در زمان کمی، به سایت شما ظاهری زیبا ببخشد. گاهی پیش می‌آید که پس از نصب یک قالب وردپرسی روی سایت، آن قالب با مشکلاتی مانند سرعت پایین، ریسپانسیو نبودن و عدم علاقه کاربران به ظاهر سایت مواجه می‌شود و شما به فکر تغییر قالب وردپرسی خود می‌افتید.

در صورتی که سایت شما دارای اطلاعات زیادی باشد، نیازمندید تا مجموعه‌ای از نکات را برای تغییر قالب سایت‌تان رعایت کنید تا سایت شما با مشکل مواجه نشود. در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده انواع سرور اختصاصی ایران و خارج ) با آموزش تغییر قالب وردپرس و کارهایی که باید قبل و بعد از آن انجام دهید، همراه شما هستیم.

 

کارهایی که قبل از تغییر قالب وردپرس باید انجام دهید

به طور کلی، برای تغییر قالب وردپرس به روش اصولی، نیازمندید تا مجموعه‌ای از کارها را قبل از این عمل انجام دهید تا سایت شما با مشکل مواجه نشود. در این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از تغییر قالب وردپرس انجام دهید، می‌پردازیم.

– بررسی سرعت لود سایت

 

 

پیشنهاد می‌شود تا قبل از تغییر قالب وردپرس سایت خود، سرعت لود سایت را اندازه بگیرید تا پس از تغییر قالب، بتوانید افزایش یا کاهش سرعت سایت خود را مشاهده کنید.

سرعت سایت یکی از شاخص‌های اصلی برای افزایش ترافیک، بازدید و رتبه صفحات سایت شما در گوگل است؛ زیرا سرعت بالای سایت منجر می‌شود تا کاربران رضایت بیشتری از سایت داشته باشند و افزایش تجربه کاربری، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه دادن به سایت‌ شما در نظر می‌گیرد.

برای اندازه‌گیری سرعت لود سایت خود، می‌توانید از ابزارهای رایگانی که در اینترنت وجود دارند، استفاده کنید. یکی از معروف‌ترینِ این ابزارها GTmetrix است که با وارد کردن آدرس سایت خود در آن، گزارش کاملی از سرعت لود سایت به شما ارائه می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: chatgpt چیست؟

 

– بک‌آپ گرفتن از سایت

 

 

بک‌آپ گرفتن از سایت باعث می‌شود تا تمامی اطلاعات سایت شما ذخیره شوند و شما با انجام این کار می‌توانید اطلاعات سایت خود را در صورت از دست رفتن آن‌ها، بازیابی کنید.

به همین دلیل، بهتر است تا قبل از تغییر قالب وردپرس سایت، حتما از سایت خود، یک بک‌آپ تهیه کنید. شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌های مختلف یا ارتباط با سرویس میزبانی سایت‌تان، عملیات بک‌آپ گرفتن از سایت را انجام دهید.

البته بک‌آپ گرفتن از سایت، کاری نیست که تنها در هنگام تغییر قالب وردپرس انجام شود؛ بلکه ما باید این کار را به صورت دوره‌ای و در جهت ایمن نگه داشتن اطلاعات سایت انجام دهیم.

 

بیشتر بخوانید: پاپ آپ وردپرس

 

– ذخیره کدهای آمارگیری سایت

می‌دانید که برای استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، نیازمندیم تا کدهای پیگیری آن‌ها را در بخش هدرِ سایت خودمان وارد کنیم تا داده‌های سایت ما قابل پیگیری باشند.

برخی از قالب‌های وردپرسی به افراد این امکان را می‌دهند تا کدهای پیگیری ابزارهای مختلف تحلیل سایت را در تنظیمات این قالب و به صورت مستقیم وارد کنند؛ به همین دلیل، اگر از این نوع قالب‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است تا قبل از تغییر آن، کدهای پیگیری ابزارهای تحلیل سایت را در جایی ذخیره کرده تا بعدا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: اپدیت php وردپرس

 

– فعال کردن حالت تعمیر و نگهداری در وردپرس

برای اینکه کاربران سایت خود را هنگام تعویض قالب وردپرس از دست ندهید، بهتر است تا حالت تعمیر و نگهداری را در وردپرس فعال کنید.

با فعال کردن این گزینه، کاربر هنگام ورود به سایت شما با صفحه‌ای در مورد از دسترس خارج شدن موقت سایت مواجه خواهد شد و به خاطر می‌سپارد تا زمانی دیگر به سایت شما بازگردد. شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌های مختلفی در وردپرس حالت تعمیر و نگهداری را در سایت خود فعال کنید. اگر قصد چند زبانه کردن سایت وردپرس را دارید بهتر است در این مرحله تمام تنظیمات آن را انجام دهید.

– ذخیره محتوای سایدبار

ساید بار یا نوار ابزار کناری سایت، می‌تواند امکانات زیادی را به شما بدهد. برای مثال، شما می‌توانید در سایدبارِ سایت، تبلیغات منتشر کنید، اطلاعات تماس خود را نمایش دهید یا مطالب جدیدتان را به کاربران معرفی کنید.

برای اینکه بتوانید سایدبار فعلی سایت‌تان را در قالب بعدی وردپرس نیز داشته باشید، نیازمندید تا کدهای سفارشی سایدبار را ذخیره کنید و هنگام نصب قالب جدید، مجددا از آن‌ها استفاده کنید.

 نحوه تغییر قالب وردپرس

برای تغییر قالب وردپرس، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش به بررسی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که افراد برای نصب و تغییر قالب وردپرس برای سایت خودشان استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.

برای تغییر قالب وردپرس، ابتدا نیاز است تا بهترین قالب وردپرس برای خود را دانلود کرده و در وردپرس بارگذاری کنید. سپس از منوی سمت راست که در پیشخوان وردپرس وجود دارد، روی گزینه نمایش کلیک کنید و وارد بخش “پوسته‌ها” شوید. در انتها، روی گزینه “فعال‌سازی” کلیک کنید تا قالب جدید برای سایت شما فعال شود.

در مورد دیگر می توانید وارد پنل هاست خود شوید وارد پوشه  wp-content  شوید و گزینه thems را انتخاب کنید سپس از بخش upload فایل زیپ قالب خود را بر روی آن اپلود کنید به این شکل پوسته جدید بر روی سایت بارگذاری خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: فلاتر چیست

 

کارهایی که پس از تغییر قالب باید انجام دهید

پس از تغییر قالب وردپرس در سایت، ممکن است با تغییرات و مشکلاتی مواجه شوید که لازم است برای رفع آن‌ها، اقدامات خاصی را انجام دهید. در این بخش به بررسی اقدامات لازم پس از تغییر قالب وردپرس، می‌پردازیم.

– طراحی صفحه اصلی سایت

 

 

اولین کاری که باید پس از تغییر قالب وردپرس سایت انجام دهید، طراحی صفحه اصلی سایت است؛ زیرا صفحه اصلی اولین چیزی است که کاربر با آن مواجه می‌شود.

تمامی قالب‌های وردپرسی دارای یک یا چند صفحه‌ساز مانند المنتور یا بیکری هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، صفحات سایت را ویرایش یا از نو طراحی کنید. همچنن در بخش شخصی سازی قالب وردپرس می توانید نماد سایت و شخصی سازی های لازم برای وردپرس را انجام دهید.

– بررسی سازگاری سایت با مرورگرهای مختلف

 

 

تمام مرورگرهای موجود در جهان، دارای قالب مختص به خودشان هستند و ممکن است برخی از آیکون‌های سایت را متفاوت از همدیگر نشان دهند. به همین دلیل بهتر است پس از نصب قالب جدید بر روی سایت خود، آن را روی مرورگرهای مختلف باز کنید تا در صورت وجود مشکل، آن را برطرف سازید. دقت کنید که منو سایت در مرورگرهای مختلف و دستگاه های مختلف دست نمایش داده شود. اگر منو با مشکل مواجه است در مقاله‌ی دیگری اموزش ساخت منو در وردپرس را توضیح داده ایم.

 

 

– بررسی تعداد بازدیدهای سایت

بهتر است تا پس از گذشت یک یا چند ماه از تعویض قالب سایت، تعداد بازدیدهای آن را بررسی و با زمان قبل از تعویض قالب سایت مقایسه کنید. به این دلیل که ممکن است ظاهر سایت شما، تجربه کاربری خوبی ایجاد نکند و بهتر است تا هر چه زودتر متوجه این موضوع شوید.

– اندازه‌گیری سرعت لود سایت

بررسی سرعت لود سایت باید یک بار قبل از تعویض قالب و یک بار بعد از آن انجام شود تا از کاهش یا افزایش سرعت سایت مطلع شویم.
همانطور که گفته شد، سرعت لود سایت در سئو اهمیت ویژه‌ای دارد و یکی از فاکتورهای اصلی رتبه دادن موتورهای جستجو به صفحات سایت شما است. گاهی سرد لود پایین سایت به دلیل استفاده از هاست های ارزان می باشد با توجه هب اهمیت لود سایت حتما خرید هاست وردپرس خود را از مرجع معتبر انجام دهید.

سخن آخر

اگر سایت شما مدت زیادی فعالیت کرده باشد، تعویض قالب آن می‌تواند کمی دشوار باشد و شما باید دقت زیادی را صرف این‌ کار کنید. بهتر است تا برای تعویض قالب وردپرس، درمورد قالب‌های مختلف تحقیق کنید و نظرات استفاده‌کنندگان از قالب‌ها را بپرسید تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا