طراحی وب سایتوردپرس (wordpress)

آموزش ساخت منو در وردپرس ( ساخت مگامنو + منو کشویی در وردپرس )

وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که امروزه افراد زیادی از آن برای مدیریت و ساخت وب‌سایت استفاده می‌کنند. همچنین امروزه بیش از ۶۰ میلیون سایت با وردپرس در حال فعالیت هستند و این موضوع نشان می‌دهد که وردپرس سهم زیادی در بازار سیستم‌های مدیریت محتوا دارد.

یکی از مزیت‌هایی که سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس دارند این است که شما امکان طراحی و ساخت سایت بدون کدنویسی را در آن دارید. به عبارت دیگر، شما می‎توانید مواردی از سایت مانند صفحه اصلی، صفحات دسته‌بندی و غیره را در آن طراحی کنید. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سایت منوی آن است، در این مقاله قصد داریم تا نحوه ساخت منو در وردپرس را برای شما شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش ساخت منو در وردپرس

بعد از خرید دامین مناسب و به یاد ماندنی، یک هاست پرسرعت و طراحی زیبا و مناسب نیاز مخاطب یکی دیگر از ارکان اصلی هر وب‌سایت که به دسترسی بیشتر مخاطبان به صفحات مهم سایت کمک می کند منو است. داشتن یک منوی خوب برای سایت‌ها باعث می‌شود تا سردرگمی مخاطبان کاهش یابد و زمان بیشتری در سایت شما صرف کنند.

در نتیجه اگر سایت شما فروشگاهی یا تبلیغاتی باشد، این موضوع می‌تواند باعث شود تا شما از فروش و درآمد زیادی برخوردار شوید.

برای ساخت منو در وردپرس و در اولین مرحله باید ابتدا به پیشخوان وردپرس وارد شده و سپس از بخش نمایش در منوی سمت راست، گزینه فهرست‌ها را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه فهرست‌ها توسط شما، یک صفحه در وردپرس برای شما باز می‌شود که می‌توانید در آن‌ فهرست‎‌های سایت خود را مدیریت کنید.

جالب است بدانید که یکی از مزایای بخش فهرست‌ها در پیشخوان وردپرس این است که شما می‌توانید در آن، چندین فهرست یا منوی جداگانه بسازید و در هر زمانی که خواستید، آن‌ها در کسری از ثانیه با منوی فعلی سایت‌تان جایگزین کنید. همچنین شما با استفاده از وردپرس این امکان را خواهید داشت تا بدون دانش کدنویسی، منوهای آبشاری و کشویی را در زمان کمی بسازید که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

 

مدیریت جایگاه فهرست‌ها

همانطور که گفته شد، شما می‌توانید با استفاده از وردپرس در سایت خود، چندین منو بسازید و همچنین ممکن است که همزمان در سایت چند منو داشته باشید. یک منوی مناسب و کار آمد یکی از مهم ترین نکات طراحی سایت می باشد. در این صورت نیاز دارید تا پس از وارد شدن به صفحه فهرست‌ها در پیشخوان وردپرس روی گزینه «مدیریت جایگاه» کلیک کنید و جایگاه منوهای خود را شخصی‌سازی کنید.

در اینجا بخشی به نام جایگاه در پوسته به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید منوهای فعال خود در سایت را مشاهده کنید و با کلیک بر روی دکمه «ویرایش» که کنار منو قرار دارد، جایگاه آن را تعریف کنید. همچنین شما می‌توانید با انتخاب گزینه «استفاده از فهرست تازه» فهرست جدیدی را در جایگاه مورد نظر خود در سایت، جایگزین فهرست اصلی و فعال در سایت کنید.

در آخر حتما توجه داشته باشید که پس از اعمال تغییرات خود در این بخش، حتما روی گزینه «ذخیره تغییرات» کلیک کنید تا تغییرات شما با موفقیت روی سایت ثبت شوند.

شروع به ساخت منو در وردپرس

معمولا تمامی قالب‌های وردپرسی، یک منوی پیش‌فرض در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید با ویرایش آن، منوی مورد نظر خود را در سایت داشته باشید؛ اما شاید در برخی مواقع لازم باشد تا خودتان از نو یک منو در وردپرس بسازید اینکار بسیار ساده است همانطور که از بخش نمایش می توانید ساخت هدر در وردپرس را انجام دهید گزینه‌ی دیگری در همان بخش ساخت منو را برای شما انجام می‌دهد. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

پیشخوان وردپرس < فهرست‌ها < ساخت فهرست

آموزش ساخت منو در وردپرس

در این بخش یک منوی جدید برای شما ساخته می‌شود و شما می‌توانید بر اساس بخش‌های مختلفی که این منو دارد، آن را ویرایش کنید.

پس از ساخت فهرست، در سمت چپ یک قسمت به نام برگه‌ها وجود دارد که می‌توانید برگه‌ها، صفحات یا همان آدرس‌های مورد نظر سایت خود را به منو اضافه کنید و برای هر یک اسم دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

همچنین در بخش فهرست‌ها، پنجره دیگری به نام نوشته‌ها وجود دارد که می‌توانید در آن، نوشته‌ها و مقالاتی که انتخاب کردید را به منوی خود اضافه کنید. البته این موضوع مستلزم این است که شما در سایت خود نوشته داشته باشید و برای این کار می‌توانید از بخش نوشته‌ها در پیشخوان وردپرس، مقالات خود را منتشر کنید.

همچنین شاید بخواهید تا در منوی خود یک لینک از صفحه سایت دیگر یا سایت خود را اضافه کنید و علاقه نداشته باشید تا از بخش برگه‌ها این کار را انجام دهید. در این صورت می‌توانید روی گزینه «پیوند دلخواه» کلیک کرده و لینک و نام دلخواه خود را وارد کنید تا به منوی سایت شما اضافه شود.

لازم به ذکر است که اگر شما دسته‌بندی‌های خاصی نیز در سایت خود دارید و دوست دارید تا این دسته‌بندی‌ها به سایت شما اضافه شوند، بخشی به نام دسته‌بندی در فهرست وجود دارد که شما می‌توانیدد دسته‌بندی‌های دلخواه خود را به منو اضافه کنید.

در آخر نیز حتما به این موضوع توجه داشته باشید که می‌توانید جایگاه هر بخش از منو در سایت‌تان را با کشیدنِ آن‌ها به سمت بالا یا پایین مشخص کنید. توجه داشته باشید که اکثر قالب‌های فارسی‌سازی شده دارای منوی از سمت راست به چپ هستند و هر چه در پیشخوان وردپرس، بخشی بالا ببرید، در سایت به سمت راست می‌رود.

در مرحله آخر، حتما توجه داشته باشید که روی گزینه «ذخیره تغییرات» کلیک کنید تا منوی شما با موفقیت ذخیره شود. اگر مایلید تا برای سایت خود فرم ثبت نام قرار دهید می توانید در مقاله آموزش ساخت فرم ثبت نام در وردپرس بیشتر در این مورد بخوانید.

 

بیشتر بخوانید: تبدیل ویس به متن

 

– ساخت منوی کشویی در وردپرس

یکی دیگر از مزیت‌های ساخت منو با وردپرس این است که شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ دانش فنی برای منوهای خود زیر منو تعریف کنید یا به عبارت دیگر، منوی آبشاری بسازید. توجه داشته باشید که ساخت یک منوی آبشاری می‌تواند محتواهای سایت شما را به‌‌صورت منظم دسته‌بندی کند. این موضوع باعث می‌شود که مخاطبان سایت شما به راحتی به بخش‌هایی مختلف سایت وارد شوند و در زمان کمی بخش دلخواه خود را پیدا کنند.

همچنین بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که برای انتخاب اسم در بخش‌های مختلف منوی آبشاری، از کلمات کلیدی مهمی استفاده کنید که دارای تعداد جستجوی زیادی توسط کاربران هستند؛ زیرا منوی اصلی و منوی آبشاری جزء مهم‌ترین لینک‌های داخلی سایت شما هستند و به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که چه صفحاتی در سایت شما با چه کلمات کلیدی مهم هستند.

برای اینکه بتوانید به هر بخش اصلی از منو یک زیر منو اضافه کنید، برگه یا صفحه دلخواه خود را به منو اضافه کنید و سپس آن را زیرِ بخش اصلی قرار دهید. در آخر نیاز دارید تا کمی آن را به سمت چپ بکشید تا نوشته «زیرمجموعه» روی آن ظاهر شود.

– ساخت مگا منو در وردپرس

ساخت مگا منو در وردپرس

برای ساخت مگامنو در وردپرس، ابتدا نیاز دارید تا افزونه Max Mega Menu را از مخزن وردپرس به‌صورت رایگان دانلود کنید. پس از این کار، در پیشخوان وردپرس و در منوی کناری، بخشی به نام مگا منو به شما نمایش داده می‌شود که باید روی آن کلیک کنید.

در اینجا می‌توانید با مشخص کردن مکان مگا منو و تنظیماتی مانند استایل و پوسته مورد نظر برای قرار دادنِ مگا منو، یک مگا منو برای سایت خود طراحی کنید. اگر مگامنو را برای سایت فروشگاهی استفاده می کنید استفاده از پاپ اپ یک گزینه مناسب برای شما است آموزش ساخت پاپ آپ در وردپرس را در مقالات دیگر ما بخوانید.

یکی از راه های ساخت مگامنو در قالب وودمارت استفاده از بلوک های html می باشد یک بلوک html با المنتور طراحی کنید و سپس از طریق منوی ساده ای که ایجاد کرده اید و بخش طراحی منو قسمت تمام عرض را انتخاب کنید. سپس در کادر بعدی که ایجاد می شود بلوک مورد نظر خود را وارد نمایید.

نکته‌ای درباره ساخت منو در وردپرس

اگر شما سایت خود را به تازگی ساخته‌اید، نیاز دارید تا مواردی مانند صفحه اصلی و منو را در سایت طراحی کرده و بسازید و در این صورت ظاهر سایت شما تا مدتی متغیر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا در هنگام طراحی مثل منوی سایت، از افزونه‌هایی استفاده کنید که سایت را برای کاربران بیرونی از دسترس خارج می‌کند.

در آخر می‌توانید هنگامی که سایت خود را به طور کامل طراحی کردید، آن را در دسترس عموم قرار دهید.

سخن آخر

در این مقاله با بررسی نحوه ساخت منو در سایت همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که امروزه وردپرس طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل، داشتن اطلاعات زیاد درباره آن، جزء یکی از ملزومات فعالیت در زمینه وب است. از همین جهت، اگر شما نیز قصد دارید تا یک وب‌سایت برای خود راه‌اندازی کرده و یا در این زمینه فعالیت کنید، پیشنهاد می‌شود تا بیشتر درباره وردپرس و تکنیک‌های مختلف آن مطالعه داشته باشید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا