رایانش ابری

(DBaaS) دیتابیس ابری چیست؛ مزایا پایگاه داده ابری

پردازش ابری به سرعت در حال رشد است و بسیاری از شرکت ها به دنبال استفاده از سرویس های ابری و دست یابی به داده هایشان از این طریق هستند. پردازش ابری تطبیق پذیرترین تکنولوژی در دوران اخیر است و حال دیتابیس نیز وارد پردازش ابری شده است. در این مقاله ما به جزییات DBaaS به عنوان یک سرویس خواهیم پرداخت و دیتابیس ابری چیست و چه مزایایی دارد؟

DBaaS یا دیتابیس ابری چیست؟

دیتابیس ابری به عنون یک سرویس ارایه شده و DBaaS نامیده می شود. دیتابیس ابری برای محیط مجازی طراحی شده است. دیتابیس ابری با استفاده از پردازش ابری راه اندازی شده که به معنی بکارگیری منابع سخت افزاری و نرم افزاری پردازش ابری سرویس دهنده است. دیتابیس ابری مناسب ترین تکنولوژی برای ذخیره داده های بسیار حجیم است. داده های دیتابیس در مکان های مختلف توزیع شده و باید همیشه در دسترس باشد تا کاربر هر جا نیاز باشد بتواند به داده هایش دسترسی داشته باشد. مدیریت دیتابیس ابری باید راحت باشد و همچنین هزینه ها را نیز به همان صورت کاهش دهد.

در حال حاضر شرکت های مختلفی به پردازش ابری روی آورده اند و امروزه دیتابیس ابری بعد جدیدی با نام سرویس DBaas را معرفی کرده است. الگوی مورد استفاده در دیتابیس ابری براساس نیازهای کاربران ایجاد گردید و با پیشرفت فناوری به آنها افزوده شد. در آغاز کار دیتابیس ابری، فقط وسیله ای برای دسترسی کاربر به دیتابیس و خواندن داده ها بود و با تقاضای کاربران قابلیت نوشتن کوئری نیز به آن اضافه شد. اگرچه میزان درخواست های Read در دیتابیس هنوز بسیار بیشتر از write است.

شرکت ها ضمن استفاده از مزایای این نوع سرویس از دسترس پذیری ۲۴ ساعته داده های خود لذت می برند.

منظور از ساختار دیتابیس ابری DBaaS چیست؟

دیتابیس ابری داده ها را در دیتاسنترهای مختلف که در مکان های گوناگون قرار دارند نگهداری می کند. این کار باعث می شود ساختار دیتابیس ابری با سیستم مدیریت دیتابیس منطقی متفاوت باشد و این مطلب ساختار دیتابیس ابری را کمی پیچیده می کند. در دیتاسنترهایی که در مکان های جغرافیایی مختلف واقع شده اند گره های (node) چندگانه ای در سرتاسر یک دیتابیس ابری وجود دارد،که برای ارایه خدمات کوئری طراحی شده اند. روش های متفاوتی برای دست یابی به دیتابیس از طریق سرویس های ابری وجود دارد، کاربر می تواند با استفاده از کامپسوتر از طریق اینترنت به داده های دیتابیس دسترسی داشته باشد و یا از طریق تلفن همراه و سرویسهای همچون ۳G یا ۴G. برای درک ساختار دیتابیس یک اپلیکیشن تجاری را مثال میزنیم.

در اینجا فرض میکنیم که کاربری با کامپیوتر خود از طریق اینترنت به دیتابیس دسترسی دارد. اینترنت نقطه اتصال است، که به عنوان یک پل به دیتاسنترهای ابری و کاربری که به داده دسترسی پیدا کرده عمل می کند. این مطلب مهم است که فقط یک گره مجزا در دیتابیس ابری استفاده نمی شود، گره های مختلفی وجود دارند، که برای دیتابیس ابری استفاده می شوند. برای رسیدن به این هدف استفاده از اتصالات نظیر به نظیر مقدم تر هستند. هدف از انتخاب اتصال نظیر به نظیر این است که یک گره تنها می تواند هر نوعی از کوئری که توسط کاربر اجرا شده را هندل اداره کند. شاید این مطلب کمی پیچیده به نظر برسد اما برای این نوع از سیستم که هر گره در دیتابیس ابری نقشه ای برای هر داده ذخیره شده در هر گره دارد.

دیتابیس ابری DBaaS چیست

انواع سرویس دیتابیس ابری

بسیاری از ارایه کنندگان سرویس دیتابیس ابری این نوع سرویس را به سه گروه تقسیم کرده اند. این سه دسته عبارتند از:

  • دیتابیس منطقی
  • دیتابیس غیر منطقی
  • ماشین مجازی که یک نرم افزار دیتابیس بصورت محلی بر روی آن نصب شده است.

دیتابیس ابری DBaaS چیست

راهنمای انتخاب پایگاه داده ابری

هر سرویس دهنده ای بر اساس کیفیت و نوع سرویس از دیگری متفاوت است. پارامترهای معینی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید مناسب ترین سرویس دهنده را برای شرکت خود انتخاب کنید. این پارامترها کمک می کنند بهترین سرویس دهنده را بر اساس نیاز های سازمان تان انتخاب کنید.

۱. اندازه داده ها

هر سرویس دهنده DBaas ظرفیت متفاوتی برای مرتب سازی داده ها در دیتابیس دارد. مسئله حجم دیتابیس مسئله بسیار مهمی است لذا باید از میزان حجم داده ذخیره شده در دیتابیس اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال در Amazon به کاربر اجازه ذخیره ۱ ترابایت در دیتابیس داده می شود در صورتی که در SQl Azure تنها ۵۰ گیگابایت در اختیار کاربر قرار میگیرد.

۲.پشتیبان

باید بدانید سرویس دهنده ها به چه ترتیبی از داده ها پشتیبان تهیه می کنند و چه برنامه ای برای Disaster Recover دارند.

۳. قابلیت انتقال

دیتابیس باید قابل انتقال باشد. شاید سرویس دهنده به دلایلی از کسب و کار خود خارج شود و ممکن است داده ذخیره شده ممکن است از بین برود. باید سرویس دهنده هایی را انتخاب کنید که حتی در شرایط اورژانسی داده هایتان را به سرویس دیگری منتقل کنید چرا که در دسترس بودن داده ها بسیار مهم است.

۴. ظرفیت انجام تراکنش

ظرفیت های تراکنش مهم ترین قابلیت دیتابیس ابری است و برای کاربربسیار مهم است. کاربر باید بدان که آیا تراکنش با موفقیت به انجام رسیده یا خیر. شرکت های زیادی وجود دارند که تراکنش های مالی انجام می دهند، در این شرایط فرایند کامل READ و WRITE باید بدون نقض انجام شود.

۵. قابلیت پیکربندی

دیتابیس هایی وجود دارند که بیشتر پیکربندی های آن توسط سرویس دهنده انجام می شوند. بنابریان گزینه های کمتری برای مدیر دیتابیس باقی می ماند و به راحتی می تواند با کمترین تلاش دیتابیس را مدیریت کند.

۶. دسترس پذیری دیتابیس

از آنجایی که نوع دیتابیس ها متفاوت است ،مکانیزم دسترسی به دیتابیس نیز به همان صورت متفاوت است. اولین روش، روشی است که RDBMS آن را به واسطه استانداردهای درایور های صنعتی چون Java Database Connectivity ارایه کرده است. علت استفاده از این درایور این است که به اتصالات خارجی اجازه می دهد از طریق اتصالت استاندارد به داده ها دسترسی پیدا کنند. دومین روش دسترس پدیری استفاده از واسطه ها و یا پروتکل هایی چون SOAP است. این واسط از HTTTP و تعاریف جدیدی از API استفاده می کند.

۷. گواهی و اعتبار

بهتر است از سرویس دهندگانی استفاده کنید که دارای گواهی معتبر باشند. شرکت هایی که دارای گواهی نامه FISMA هستند در مقابل دیگر ارایه کنندگان سرویس DBaaS قابل اعتماد تر هستند.

۸. امنیت ، یکپاچگی و مکان ذخیره داده ها

امنیت مهم ترین تهدید برای داده های در ذخیره سازی ابری است. مسئله امنیت بستگی به روش های رمز گذاری که مورد استفاده قرار میگیرد و مکان های ذخیره داده دارد. داده در مکان های مختلف در دیتاسنترها ذخیره می شوند لذا اطمینان از مدیریت درست داده ها در مکان های مختلف فاکتور مهمی است.

بیشتر بخوانید: بیگ دیتا چیست؟

 

مزایای استفاده از دیتابیس ابری DBaaS

۱. پردازش ابری بعد جدیدی را به صنعت IT اضافه کرده است. مزایای بسیاری در استفاد ه از دیتابیس ابری وجود دارد که آن را تبدیل به بهترین گزینه برای شرکت ها و سازمان های بزرگ که حجم داده بسیار بالایی دارند می کند. استفاده از دیتابیس ابری مزایای بسیاری دارد که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود :

۲. در این سرویس ها به دلیل اینکه یک سرویس آماده به کار در اختیار کاربر قرار می گیرد برای استفاده از دیتابیس نیازی به نصب نرم افزار یتابیس بر روی سیستم های کارکنان خود ندارند و کاربران می تواننند در کمترین زمان ممکن به داده ها دسترسی پیدا کنند.
۳. صرفه جویی در هزینه. نیازی نیست که شرکت ها هزینه زیادی را صرف راه اندازی و مدیریت دیتاسنترهای مخصوص خودشان کنند. شرکت هایی که به دنبال تطبیق سرویس های ابری هستند به جای اینکه هزینه زیادی را صرف ساخت زیرساخت سیستم دیتابیس خود شان کنند می توانند از سرویس های ابری استفاده کنند.

۴. ارایه کنندگان سرویس DBaaS کاربر را از تنش های ایجاد تغییرات در دیتابیس دور نگه می دارند. من اینکه به دیتابیس قابلیت اندازه پذیری می دهند بدین صورت در زمان های اوج مصرف باعث جلوگیری از کاهش عملکرد آن می شود.
۵. پردازش ابری اجازه دسترسی به داده ها را از هر نقطه ای بدون در نظر گرفتن هیچگونه مرزی فراهم می کند.

دیتابیس ابری DBaaS چیست

 

معایب دیتابیس ابری DBaaS

از جمله معایب دیتابیس ابری این است که شما باید به ازای استفاده از دیتابیس هزینه پرداخت کنید. هر زمان که داده ای منتقل می شود، شرکت شما باید هزینه آن را پرداخت کند و لذا هزینه برآورد شده هنگامی که میزان ترافیک بالا برود شاید دور از انتظار باشد.
عیب دیگر این سرویس این است که زمانی اگر بخواهید سرویس دهنده خود را تغییر دهید، در اینصورت انتقال داده ها به سرویس دهنده متفاوت مشکلات زیادی را به همراه دارد، زیرا هر سرویس دهنده ای روش های مخصوص به خود را دارد، به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب سرویس دهنده مناسیب بسیار دقت کنید.

همانطور که مشاهده کردید این سرویس دارای مزایای و معایب گوناگونی است، با این حال انتخاب سرویس مناسب ثابت کرده است که مزایای استفاده از آن بیشتر از معایب آن است.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله سرور دیتابیس چیست را مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا