کسب و کارمحبوب ترین ها

پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟ ( آموزش ساخت پادکست )

در چندین سال گذشته شاید اسم پادکست نیز به گوش شما خورده باشد یا شنیده باشید که خیلی ها در ماشین و یا در هنگام پیاده روی پادکست گوش میدهند. پادکست را به فایل های صوتی می گویند که از طریق پلتفرم های خاص قابل شنیدن است. حال که تا حدودی با پادکست آشنا شدید در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور دقیق و با جزئیات معنی پادکست به فارسی بپردازیم و نحوه ساخت آن را آموزش ببینیم.

پادکست چیست؟

اگر بخواهیم به سوال پادکست چیست به زبان ساده پاسخ دهیم باید بگوییم پادکست به مجموعه‌ای از محتواهای صوتی گفته می‌شود که توسط اشخاص مختلفی ضبط شده و در فضای اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. حال این پادکست می‌تواند در مورد هر موضوعی از ورزشی، علمی، اخبار، یا خواندن متن کتاب باشد. همچنین ممکن است توسط یک یا چند نفر ضبط شده باشد.

نکته مهم در مورد پادکست‌ها این است که این مجموعه فایل های صوتی ضبط شده معمولاً از طریق اپلیکیشن‌های خاصی در دسترس افراد قرار می‌گیرند و از نظر صوتی و محتوایی کیفیت بسیار بالایی دارند.

شما می‌توانید با سابسکرایب کردن در هر زمان به آن دسترسی داشته باشید، از منتشر شدن قسمت جدید خبردار بشوید و با گوینده پادکست نیز ارتباط برقرار کرده و نظر خود را در مورد پادکست او بیان کنید. همچنین گوینده پادکست نیز می‌تواند اطلاعات مختلفی ازجمله تعداد شنوندگان پادکست خود به دست بیاورد.

اگر قصد ایجاد پادکست داشته باشید باید از تجهیزات مختلفی برای تولید صدای باکیفیت استفاده کنید. که در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی هاست ویندوز حرفه ای ) بیشتر در مورد ای ن تجهیزات صحبت خواهیم کرد.

پادکست چیست

تفاوت پادکست با برنامه رادیویی

  • نداشتن محدودیت زمانی
  • پادکست مانند برنامه رادیویی پخش زنده ندارد
  • حق انتخاب برای گوش دادن به موضوعات مختلف

 

انواع پادکست

پادکست ها بر اساس نوع اجرا می توان دسته بندی کرد. انواع پادکست شامل موضوعات مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، پزشکی، روان شناسی و کتابخوانی می شوند. انواع سبک در اجرای پادکست شامل :

  • پادکست های تک نفره ( Solo Podcast )

در این پادکست یک گوینده وجود دارد که با توجه به موضوع پادکست توضیحاتی را ارائه می کند.

  • پادکست روایتی ( Storytelling Podcast )

در این نوع پادکست که باز هم عموما توسط یک نفر اجرا می شود و می تواند به صورت داستانی و غیر داستانی باشد. یک گوینده روایت یک داستان یا اتفاقی واقعیتی که برای شنوندگان جالب باشد را بیان میکند.

  • پادکست مصاحبه ای ( The Interview Podcast )

در این نوع پادکست که ممکن است شامل دو یا چند نفر باشد یک نفر مصاحبه کننده با افراد دیگر در مورد یک موضوع خاص مصاحبه می کنند. مشابه این نوع پادکست را در پادکست های آموزش زبان های خارجی احتمالا دیده اید. در این نوع پادکست دو نفر در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنند و به تبادل نظر با یکدیگر می پردازند.

  • پادکست مناظره ای یا میز گرد ( Round Table Podcast )

در این نوع پادکست چندین مهمان وجود دارند که با یکدیگر حول موضوعی خاص صحبت می‌کنند.

 

چگونه پادکست صوتی تولید کنیم؟

 اگر قصد دارید خودتان دست به کار شده و پادکست تولید کنید در ادامه نیز با ما همراه باشید تا نحوه ساخت پادکست را برای شما توضیح دهیم. برای ساخت پادکست به تجهیزاتی برای ضبط با کیفیت صدا دارید. اما نکته مهم در این کار پیدا کردن و تولید محتوای مفید برای پادکست و همچنین داشتن یک استراتژی تولید محتوا درست و مناسب است. برخی از افراد کتاب‌های مختلفی را انتخاب و فایل صوتی آن‌ها تولید می‌کنند. برخی دیگر نیز موضوعی را انتخاب و در مورد آن صحبت می‌کنند. محتوای موردنظر باید کامل و جامع باشد و اشتیاق شما برای تکمیل آن از دست نرود.

 

ساخت پادکست

آموزش ساخت پادکست به صورت حرفه‌ای

اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای به ساخت پادکست بپردازید، قضیه تا حدودی فرق دارد. افراد بسیاری هستند که در سراسر دنیا پادکست‌های مفید تولید کرده و از این طریق درآمدهای میلیونی دارند. در واقع می توان گفت ساخت پادکست یکی از راه های کسب درآمد اینترنتی است. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید: گروه در واتساپ

 

تولید محتوا برای ساخت پادکست

تولید محتوا مهم‌ترین مرحله برای ساخت پادکست است. اگر محتوای تولیدی شما جذاب و مفید باشد به سرعت محبوب شده و افراد زیادی آن را دنبال می‌کنند. قطعاً افراد به پادکست‌هایی گوش می‌دهند که محتوای مفید و آموزنده‌ای داشته باشند.

استفاده از تجهیزات برای ضبط پادکست

پادکست حرفه‌ای شما باید با تجهیزات حرفه‌ای هم ضبط گردد. برای این کار باید در یک فضای آرام و با استفاده از میکروفن‌های حرفه‌ای پادکست خود را ضبط کنید.

ویرایش پادکست

یکی دیگر از مراحل مهم ویرایش پادکست تولیدی است. پادکست خام جذابیت چندانی ندارد و می‌توانید با ویرایش آن و افزودن موارد مختلف آن را جذاب و هیجان انگیز کنید.

 

آپلود در سرویس میزبان

بهتر است پادکست خود را در ابتدا به عنوان مثال در کانال تلگرام یا ساند کلاود منتشر نکنید. پادکست تولیدی خود را در یک سرویس میزبان قرار دهید. اپلیکیشن‌های پخش پادکست نیز از طریق RSS به آن دسترسی خواهند داشت. از متداول ترین سرویس‌های میزبانی خارجی بلوبری، لیبسین، پادبین می توان نام برد.

اگر می خواهید پادکست را در سایت خود منتشر کنید و فید اختصاصی داشته باشید می توانید پس از ثبت دامین و خرید هاست و راه اندازی سایت، از پلاگین وردپرس PowePress استفاده کنید که آدرس فید اختصاصی با دامنه سایت خودتان را به شما می دهد.

 

تجهیزات ساخت پادکست

معرفی ۳ نمونه از بهترین اپلیکیشن ساختن پادکست با گوشی

۱)Spreaker Studio

با این نرم افزار ساخت پادکست به راحتی به صورت انلاین و حتی آفلاین اقدام به ساخت هر نوع پادکست نمایید. این نرم افزار این امکان را به شما می دهد که صدا ها را در هاست شخصی خود یا در هاستی که soundcload در اختیارتان می گذارد استفاده کنید.

این نرم افزار ساخت پادکست امکان پخش زنده صدای ضبط شده و همچنین ویرایش آن مانند سایر نرم افزارها دارد.

۲) Anchor، برنامه ساخت پادکست با گوشی

یکی از راه‌های بسیار ساده و آسان برای ساخت و انتشار پادکست استفاده از برنامه‌های مختلف موبایل است. برای این کار می‌توانید از نرم افزار ساخت پادکست Anchor استفاده کنید. کافی است این برنامه را نصب کرده، در آن ثبت نام کنید و پادکست موردنظر را ضبط کنید. همچنین می‌توانید صدای از قبل ضبط شده را در این برنامه بارگذاری کنید.

برای استفاده از این اپلیکیشن بهتر است از قبل با کمک تجهیزات، پادکست با کیفیتی را ضبط کنید و در این برنامه بارگذاری کنید. تمام مراحل آپلود و … توسط خود برنامه انجام می‌شود. آمار مختلف از گوش دادن به این پادکست در برنامه به طور کامل نمایش داده می‌شود. نرم افزار ساخت پادکست Anchor کاملاً رایگان است.

۳)Podbean

این نرم افزار یکی از محبوبترین اپلیکیشن های ساخت موبایل می باشد که توانسته امتیاز ۴.۷ از ۵ را کسب کند و هم قابل استفاده برای اندروید و هم ios می باشد.

این نرم افزار فضایی به اندازه ی ۵ ساعت  و حجم ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان به شما می دهد و البته با پرداخت هزینه ی بیشتر می توانید از امکانات بیشتری نیز استفاده نمایید.

 

 

مزیت گوش دادن به podcast چیست؟

گوش دادن به پادکست‌ها مزایای بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. اولین و مهم‌ترین مزیت گوش دادن به پادکست‌ها، استفاده مفید از وقت‌های مرده است. از آنجایی که تولید پادکست‌ در انواع مختلفی از موضوعات تولید می‌شوند می‌توانید در زمان‌های مختلف ازجمله ترافیک به آن‌ها گوش دهید. به این صورت نه تنها هر روز مطالب مفید و کتاب‌های موردعلاقه خود را مطالعه می‌کنید بلکه در این گونه زمان‌ها دچار ناراحتی و استرس نمی‌شوید و از وقت خود لذت می‌برید.

برخی از پادکست‌ها کتاب‌ها و مطالب طولانی را برای شما خلاصه می‌کنند و به این صورت می‌توانید نکات مثبت آن‌ها را در کمترین زمان ممکن آموزش ببینید.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم گوش دادن به پادکست، تقویت قدرت شنیداری و آموزش زبان‌های خارجی است. با گوش دادن به پادکست‌های مفید زبان‌های خارجی می‌توانید تأثیر آن را در یادگیری زبان مشاهده کنید.

 می‌توانید با استفاده از قابلیت استفاده از افلاین، بدون نیاز به دسترسی به اینترنت و در هر زمانی که اراده کنید به پادکست موردعلاقه خود گوش دهید.

 

 

بهترین اپلیکیشن‌ها برای گوش دادن به پادکست

پادکست‌ها از طریق مختلف منتشر شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرند. اما همان‌طور که می‌دانید بهترین راه برای گوش داده با آن‌ها از طریق اپلیکیشن‌های پخش پادکست است. در ادامه تعدادی از این اپلیکیشن‌ها معرفی شده تا به کمک آن‌ها اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود را گوش دهید.

۱) کست باکس Castbox

کست باکس چیست؟ یکی از بهترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های گوش دادن به پادکست، اپلیکیشن کست باکس است. این اپلیکیشن در تمام دنیا طرف‌داران زیادی داشته و بر روی سیستم عامل‌های اندروید و IOS در دسترس است. با استفاده از این برنامه می‌توانید به میلیون‌ها پادکست دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن می‌توانید نوتیفیکیشن پادکست موردنظر را فعال کرده تا در صورت بارگذاری قسمت جدید به شما اطلاع داده شود.

اپلیکیشن castbox

۲) گوگل پادکست چیست؟

گوگل نیز سرویسی ساده و آسان برای دسترسی به پادکست‌های مختلف راه‌اندازی کرده است. در این سرویس تمرکز بیشتر بر روی سادگی و دسترسی آسان به پادکست‌هاست. می‌توانید در گوگل پادکست موردنظر را سرچ کرده و به صفحه گوگل پادکست هدایت شوید. بدون نصب اپلیکیشن نیز می‌توانید پادکست‌های موردنظر را گوش دهید.

اپلیکیشن google podcast

۳) اپل پادکست

این اپلیکیشن نیز بر روی تمام دستگاه‌های دارای سیستم عامل IOS قابل نصب بوده و امکان دسترسی به پادکست‌های مختلف را از این طریق فراهم می‌کند.

اپلیکیشن apple podcast

۴) پادکست ادیکت (Podcast Addict)

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های بسیار حرفه‌ای برای گوش دادن به پادکست‌های مختلف، پادکست ادیکت است. این برنامه تنها بر روی سیستم عامل‌های اندرویدی قابل دسترسی است. این برنامه دارای میلیون‌های پادکست فارسی و انگلیسی است به همین دلیل اگر قصد گوش دادن پادکست‌های فارسی را دارید، بهتر است از ابتدا تیک برنامه را بر روی زبان فارسی قرار دهید.

اپلیکیشن podcast addict

 

تبلیغ پادکست

برای این که افراد با پادکست شما آشنا شده و به سمت گوش دادن آن هدایت شوند می‌توانید از طریق روش‌های تبلیغاتی مختلف به تبلیغ و معرفی آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا