رایانش ابری

چه چیزی تبدیل به رایانش ابری را سخت می کند؟

تبدیل خدمات یک مفهوم جدید نمی باشد؛ این مفهوم مدت زیادی قبل از خدمات رایانش ابری و اطلاعات حجیم وجود داشته است. تبدیل همیشه یک اصطلاح نامفهوم بوده اما به طور کلی به اختراع مجدد، تغییر بنیادی و اساسی و یا طراحی مجدد یک کسب و کار اشاره دارد.

از دیدگاه یک سازمان گسترده این تبدیل به خدمات جدید معمولا به معنای باز تعریف بازارهای هدف، محصولات و خدمات نو،ایجاد کانال ارتباطی متفاوت با کاربر یا بازنگری در فرآیندهای ساختارهای سازمانی می باشد.
این امر می تواند یک گام اساسی جهت بهبود و تغییر در عملکرد، در رشد و یا سودآوری – که همیشه در تحول کسب و کار لازم است – باشد. برای ایجاد تغییر فناوری هم ممکن است دخیل باشد یا اصلا نباشد، اگرچه که اغلب یک شتاب دهنده مناسب است. در برخی از مواقع “محور”، تحول نسخه سازمانی است، طراحی مجدد بنیادی و یا تعریف مجدد یک یا چند جزء از کسب و کار و یا روشهای ارائه کالا یا خدمات.

خدمات رایانش ابری به طور فزاینده ای به عنوان مبنایی برای پیش بردن کسب و کار، تحول کاربردی و تحولات دنیای IT استفاده می شود. در حالی که مفهوم تبدیل جدید نیست، عوامل متعددی وجود دارد که تبدیل رایانش ابری را در شرکت ها منحصر به فرد کرده و آنها را به چالش می کشد. در اینجا به برخی از مسائل خاص که اخیراً با تلاش های چند شرکت در تبدیل به رایانش ابری دیده ایم اشاره می کنیم:

  • حامی مالی اجرایی و خطر: ایجاد دگرگونی در هر کسب و کار موفقی یا هر تلاشی برای ایجاد تغییر در بخش فن آوری اطلاعات احتیاج به حامی مالی و اجرایی دارد. موضوعی که در مورد رایانش ابری متفاوت است مشخصات و طبیعت خطر اجرای آن می باشد. تبدیل به رایانش ابری اغلب نیاز به درایت مدیران حرفه ای در ارائه دادن خدمات رایانش ابری و توانایی آنها جهت در اختیار گذاشتن این خدمات را دارد. در شرکت های محافظه کار که در آن استفاده از رایانش ابری هنوز هم بسیار مخاطره آمیز و نا امن تلقی می شود، تنها حامیان و مدیران اجرایی معدودی هستند که چنین کاری را انجام می دهند.

 

  • هم ترازی خط مقدم: مهمترین تلاش های تغییر در شرکت ها از دید تاریخ همه ناشی از برنامه ریزی استراتژیک متمرکز شده بوده که توسط کارمندان سطوح مختلف انجام می شده است. تلاش ها در راستای تبدیل به رایانش ابری منحصر به فرد هستند و برای اجرای انها مشوق هایی برای کارکنان خط مقدم مورد نیاز می باشد.
    برای مثال تغییرات در برنامه های توسعه و گسترش نرم افزار را در نظر بگیرید. در دنیای قدیم یک مجموعه استاندارد از سیستم عامل ها، خدمات و ابزارها توسط بخش فناوری شرکت های بزرگ مشخص می شد و توسعه دهندگان هم چاره ای جز قبول انها نداشتند. امروزه اگر برنامه های توسعه و گسترش درست نباشد، توسعه دهندگان به راحتی از برنامه های خود که با آنها آشنا هستند استفاده کرده و به راحتی نرم افزارهای خود را به Amazon یا Rackspace منتقل کنند.

 

به همین علت انگیزه و ارائه برنامه های مناسب حیاتی می باشد زیرا این امکان وجود دارد تا کارمندان خط مقدم از قوانین شخصی خود تبعیت کرده و دست به تبدیل بزنند.

 

  • زمان و سرعت: تجارت هایی که بر پایه ی رایانش ابری بنا گذارده می شوند معمولا بر اساس سرعت عمل و آمادگی سریع جهت ارائه سرویس های خود در بازار متمایز می شوند. تبدیل به رایانش ابری نه تنها نیازمند تفکر مجدد در پیاده سازی عملیات های یک تجارت می باشد بلکه نیازمند توانایی های کلیدی و تخصص های مربوطه نیز می باشد. خدمات رایانش ابری زمان مشاهده، برنامه ریزی و تصمیم گیری شرکت ها را فشرده کرده اند و به همین علت شرکت ها می بایست خود را با این تغییرات در زمان بندی برنامه ریزی و اجرا وفق دهند. با توجه به اینکه این فشرده سازی شرکت ها را زیر فشار مضاعف قرار می دهد، با این سبک تجارت آشنا نبوده و بعضا راحت نیستند. اما با توجه به رشد رایانش ابری این شرکت ها می بایست خود را با آن وفق دهند در غیر این صورت فرصت های تجاری خود را به رقیبان که از سرعت و زمان رایانش ابری بهره برده اند واگذار خواهند نمود.

 

  • کمبود مهارت: این یک موضوع پیش پا افتاده است که هیچ کس هنوز هم واقعاً علاقه ای به بحث در مورد آن ندارد، اما فقدان در مهارت های استفاده از رایانش ابری یک مسئله مهم است که باعث توقف استفاده سازمان ها از رایانش ابری می شود. این قضیه برای ارائه دهندگان خدمات هم کاملا روشن شده، و همین دلیل است که شما چیزهایی مانند Rackspace`s Open Cloud Academy و Amazon’s AWS Training and Certification را مشاهده می کنید. این تنها یک مسئله عملیاتی و پشتیبانی نمی باشد. بدون استعداد نیز ارزیابی فرصت ها و توسعه یک برنامه دشوار می شود، چه رسد به تعیین نحوه پیشبرد تبدیل گسترده به خدمات رایانش ابری.
[irp posts=”۱۳۶۹۵″ name=”کلان داده یا big data چیست | کاربرد بیگ دیتا و اهمیت آن”]
  • سرعت نوآوری: همگام بودن با فعل و انفعالات در حال وقوع رایانش ابری و منبع باز بودن آن حتی برای اولین شرکت های پیوسته به این تکنولوژی نیز دشوار است. این مقوله قطعاً در لایه های IaaS و PaaS حس شده و درست می باشد، و ممکن است در نهایت در SaaS هم به خوبی رخ دهد. در حالی که اتکا به رایانش ابری به عنوان پایه و اساس تحول است، به رسمیت شناختن سرمایه گذاری در استعداد و مهارت های مورد نیاز جهت بهره برداری هرچه بیشتر از رایانش ابری یک امری جدا و مستقل می باشد. همراه با ضعف در مهارت که در بالا ذکر شد، سرعت نوآوری برای کسانی که تصمیم تبدیل به رایانش ابری را گرفته اند یک مقوله ی دردسر ساز به شماره می رود.

در حالی که ممکن است برای تعدادی باعث شگفت زدگی شده باشد، عوامل حیاتی برای موفقیت در پیشبرد تبدیل به رایانش ابری کار زیادی با تکنولوژی ندارد. مردم، مهارت ها و انگیزه ها در حال تبدیل شدن به موضوعات و مشکلات اصلی در تبدیل به رایانش ابری می باشند.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات درباره رایانش ابری چیست؟ مطالعه نمایید.

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا