شبکه های اجتماعیکسب و کار

نحوه آنالیز پیج اینستاگرام + ابزار تحلیل پیج اینستاگرام

بیش از ۱ میلیارد نفر در جهان از اینستاگرام استفاده می‌کنند که متوسط زمان حضور آن‌ها در این جامعه دیجیتالی حدود ۲۸ دقیقه است. این یعنی یک فرصت بسیار عالی برای دیده شدن در اختیار شماست تا برند خود را به مخاطبان معرفی کنید و محصول یا خدماتتان را به آن‌ها بفروشید. اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما تحلیل درستی از وضعیت پیج خود داشته باشید.

بدون آنالیز پیچ اینستاگرام به شکل دقیق تلاش‌های شما برای رساندن پیغامتان به مخاطب در زیر میلیون‌ها پیج دیگر دفن شده و به هدر خواهد رفت. در این مقاله ما به شما نحوه آنالیز پیج اینستاگرام را می‌آموزیم و شرح می‌دهیم که آنالیز پیج اینستاگرام با چه معیار و ابزارهایی صورت می‌گیرد؟ سپس در ادامه به چند مورد از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام و بهترین سایت آنالیز پیج اینستاگرام اشاره خواهیم کرد.

 

منظور از آنالیز پیج اینستاگرام چیست؟

بررسی فاکتورهای موجود در اینستاگرام مانند لایک، فالو، اینگیجمنت و … برای بدست آوردن آمار درست و بازدهی یک پیج را آنالیز پیج اینستاگرام می گویند. در ادامه این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات خرید هاست سی پنل ) در مورد معیارها و سایت هایی که برای سنجش و آنالیز پیج اینستاگرام نیاز دارید را بررسی می کنیم.

 

معیار آنالیز پیج اینستاگرام

متر یا معیارهایی که به کمک آن‌ها می‌توان یک پیج اینستاگرامی را آنالیز کرد شامل تعداد فالوورها، لایک‌ها، کامنت‌ها، ویوی استوری‌ها، اشتراک گذاری‌ها و ذخیره کردن‌ها می‌شود. البته به این شاخص‌‌ها معیارهای سطح یک گفته می‌شود که همه چیز را فقط از نظر ظاهری و با یک سری عدد ساده نشان می‌دهد.ما برای آنالیز پیج اینستاگرام به معیارهای دقیق‌تری نیاز داریم که به آن‌ها معیارهای سطح دوم گفته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ریلز چیست

 

آنالیز پیج اینستاگرام با معیارهای سطح دوم

اگر بخواهید وضعیت پیج خود را با اینفلوئنسرهای معروف مقایسه کنید، حتماً از دیدن نتیجه نا امید خواهید شد. ضمن آن که این مقایسه هیچ کمکی به بهبود وضعیت پیج شما نخواهد کرد. آنچه شما برای بررسی دقیق وضعیت پیج خود باید آن را در نظر بگیرید شامل موارد زیر می‌شود که همگی قابل محاسبه هستند :

۱- وضعیت رشد پیج

رشد پیج به معنی افزایش تعداد دنبال کنندگان واقعی صفحه شماست. این یکی از اصلی‌ترین معیارهایی است که برای آنالیز پیج خود به آن نیاز دارید. فرمول بررسی وضعیت رشد پیج به شکل زیر است :

فرمول محاسبه رشد پیج

به طور مثال اگر مهر ۱۴۰۰ تعداد فالوورهای شما ۹۵۰ نفر بوده باشد و در آبان ماه ۷۱۰ نفر به فالوورهای شما اضافه شده باشد، نرخ رشد پیج شما ۳۳.۸ درصد خواهد بود.

همین فرمول را می‌توان روی سایر متریک‌ها مانند تعداد لایک‌ پست‌ها، کامنت‌ها، ذخیره سازی‌های پست و … اعمال و درصد آن را محاسبه کرد.

آنالیز اینستاگرام

 

۲- نرخ تعامل یا Engagement rate

نرخ تعامل درصدی از فالوورهای شماست که با پست، استوری یا IGTV به اشتراک گذاشته شده توسط شما تعامل داشته اند.

اگر بخواهید اینگیجمنت ریت یک پست یا IGTV را اندازه گیری کنید تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و به اشتراک گذاری‌های آن را باید محاسبه کنید. در خصوص استوری تعداد ریپلای‌ها و به اشتراک گذاری‌ها به عنوان نرخ تعامل درنظر گرفته می‌شود.

فرمول محاسبه نرخ تعامل لایک‌ها یا هر متریک دیگری در پیج شما به شکل زیر خواهد بود:

فرمول اینگیجمنت ریت اینستاگرام

به طور مثال اگر شما ۹۵۰ نفر فالوور دارید و در زمان انتشار پستی ۱۷۵ کامنت دریافت کرده‌اید، نرخ تعامل کامنت‌های شما ۱۸.۴% است.

در خصوص استوری‌ها، به ویژه استوری‌های دنباله دار برای محاسبه نرخ تعامل باید به شیوه زیر عمل کرد:

فرمول نرخ تعامل استوری

بنابراین اگر ۹۳ نفر استوری اول را مشاهده کرده‌اند و ۵۹ نفر تماشای استوری‌های شما را به پایان رسانده‌اند نرخ تعامل استوری شما ۶۳ درصد خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:  سایز استوری اینستاگرام

 

۳- میانگین یا Average

برای بررسی عملکرد کلی پست‌های خود می‌توانید از این معیار استفاده کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید تعداد لایک‌های پست‌های خود را اندازه بگیرید کافی است پست‌های خود را در ماه گذشته در نظر بگیرید تا به طور متوسط نرخ میانگین لایک‌ها محاسبه شود.

فرمول محاسبه میانگین به صورت زیر است:

محاسبه نرخ میانگین در اینستاگرام

به طور مثال اگر شما در مهرماه ۱۲ پست به اشتراک گذاشته‌اید و در مجموع ۷۱۵ لایک دریافت کرده‌اید، میانگین لایک‌های شما برای هر پست ۵۹ عدد خواهد بود.

از این معیار برای آنالیز استوری اینستاگرام نیز می‌توانید استفاده کنید. به این ترتیب که میانگین بینندگان استوری‌های خود را در روزهای مختلف هفته محاسبه کنید تا مشخص کنید که چه روزی برای گذاشتن استوری‌ها مناسب است. همچنین برای انتخاب بهترین روز برای برگزاری لایو نیز می‌توانید این محاسبات را انجام دهید تا ببیند مخاطبان شما در چه روزهایی از هفته و چه ساعاتی بیشترین حضور را در لایوها دارند.

از این معیار برای آنالیز استوری اینستاگرام نیز می‌توانید استفاده کنید. به این ترتیب که میانگین بینندگان استوری‌های خود را در روزهای مختلف هفته محاسبه کنید تا مشخص کنید که چه روزی برای گذاشتن استوری‌ها مناسب است. همچنین برای انتخاب بهترین روز برای برگزاری لایو نیز می‌توانید این محاسبات را انجام دهید تا ببیند مخاطبان شما در چه روزهایی از هفته و چه ساعاتی بیشترین حضور را در لایوها دارند.

حالا اگر هیچ علاقه‌ای به انجام محاسبات ریاضی ندارید و ترجیح می‌دهید که با ابزارهای رایگان آنالیز در اینستاگرام به آنالیز پیج اینستاگرام خود بپردازید یا حتی حاضرید برای این کار پول بپردازید و کارهای دیگری هم مانند آنالیز رقبا در اینستاگرام را به راحتی انجام دهید، با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نرم افزار آنالیز اینستاگرام و چندین سایت را در این حوزه به شما معرفی کنیم.

 

 

تحلیل پیج اینستاگرام با Insights

اینستاگرام اینسایت نخستین ابزاری است که می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام و آنالیز فالوور های اینستاگرام خود استفاده کنید. این ابزار بسیار کاربردی داده‌های مختلفی را از پیج به شما ارائه می‌کند. از تعداد دنبال کنندگانی که از هفته گذشته به لیست فالوورهای شما اضافه شده‌اند تا نمایش ساعت‌هایی که معمولاً در آن‌ها آنلاین هستند.

البته اگر بخواهید از این ابزار استفاده کنید باید پروفایل خود را به حالت بیزینسی در بیاورید که انجام دادن این کار اصلاً دشوار نیست. شاید تنها اشکالی که بتوان به ابزار Insights وارد کرد این باشد که آمار ارائه شده توسط این بخش یک آمار مقایسه ای بین هفته‌ای که در آن قرار دارید با هفته گذشته است. به هر حال همین امکان نیز به شما روند پیشرفتتان را نشان می‌دهد و امکانی است که خود اینستاگرام به صورت رایگان در اختیار پیج‌های بیزینسی قرار داده است. اگر شروع به سئو در اینستاگرام کرده اید بهتر است بخش اینسایت را بررسی کرده تا تاثیر سئو اینستاگرام را ببینید.

 

نحوه مشاهده Insights در اینستاگرام

۱- روی عکس خود در قسمت سمت راست پایین پیج اینستاگرام ضربه بزنید.

 

 

۲- وقتی وارد پیج خود شدید، در گوشه سمت راست بالا روی منوی همبرگری کلیک کنید

 

insight اینستاگرام

 

۳- از منوی باز شده گزینه Insights را انتخاب کنید

 

اینسایت اینستاگرام کجاست

حالا می‌توانید تحلیل‌های اولیه‌ای را در مورد پیج خود در این قسمت مشاهده کنید. Activity, Content , Audience سه سربرگی هستند که در این قسمت قرار دارند.

 

سربرگ Activity :

در این سربرگ می‌بینید که پست اخیر شما به چند نفر نمایش داده شده است و این پست توانسته نظر یا عکس العمل چند نفر از دنبال کنندگان شما را به خود جلب کند. این سربرگ دو زیر مجموعه دارد. Interactions و Discovery.

Interactions: نشان می‌دهد که چند نفر اخیراً پروفایل شما را بازدید کرده‌اند یا اگر در بایوی خود لینکی قرار داده‌اید چند نفر روی آن کلیک کرده‌اند.

Discovery: یک آمار کلی از تمام کارهایی که در این هفته انجام داده‌اید به شما ارائه می‌کند.

تحلیل پیج اینستاگرام با اینسایت

سربرگ Content :

در این سربرگ اطلاعات جامعی در خصوص تمام انواع محتوایی که در پیج خود منتشر کرده‌اید نمایش داده می‌شود. این محتوا شامل پست‌ها، استوری‌ها و تبلیغات می‌شود.

سربرگ Audience :

این سربرگ اطلاعات بسیار خوبی در خصوص فالوورهای شما ارائه می‌کند. این که آن‌ها چه جنسیتی دارند؟ بیشتر در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنند؟ در چه محدوده سنی هستند؟ در چه روزها و ساعاتی بیشتر در اینستاگرام حضور دارند؟ و در هفته اخیر چند نفر به تعداد دنبال کنندگان شما اضافه شده است؟

دیدن این اطلاعات به شما کمک می‌کند روی محتوایی که قرار است در پیج خود نشر دهید و ساعات و روزهایی که قرار است این کار را انجام دهید مدیریت داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید.

فاکتورهای اینسایت اینستاگرام

 

بهترین سایت های آنالیز پیج اینستاگرام

۱- Falcon
۲- Brand24
۳- Iconosquare
۴- HypeAuditor
۵- Analisa
۶- Klear
۷- Sylo
۸- SocialBook
۹- Pixlee
۱۰- Socialbakers
۱۱- Union Metrics
۱۲- Squarelovin

از لیست ۱۲ تایی فوق می‌توان به عنوان بهترین سایت آنالیز پیج اینستاگرام نام برد. این‌ها ابزارهایی هستند که شما هر چیزی اعم از آنالیز رقبا در اینستاگرام تا آنالیز فالوور فیک اینستاگرام را می‌توانید با آن‌ها انجام دهید. حتی بسیاری از این ابزارها امکان ارائه تقویم محتوایی را نیز دارند. ضمن آن که بسیاری از آن ها نه تنها اینستاگرام که سایر سوشال مدیای شما را نیز تحلیل می‌کنند.

البته این ابزارها جزو بهترین‌ها هستند و کار کردن با آنها تقریباً روند یکسانی دارد. اما به خاطر داشته باشید که هیچ کدام از آن‌ها کاملاً رایگان
نیستند. به این معنی که برخی از آن ها نسخه‌های موقتی رایگان ۲ هفته ای دارند و برخی دیگر فقط در امکانات خاصی رایگان هستند. اما اگر شغل شما ارتباط مستقیمی با پیچ اینستاگرامتان دارد و لازم است که همیشه آن را تحلیل کنید، پس شاید بد نباشد یکی از آن ها را امتحان کرده، سپس نسخه پولی آن را خریداری کنید.

تحلیل پیج اینستاگرام

آنچه در این مطلب مطالعه کردید در ابتدا نحوه آنالیز پیج اینستاگرام بود که با محاسبات ریاضی و بدون نیاز به ابزار خاصی انجام می‌شد. اما اگر این شیوه کار مناسب شما نیست، می‌توانید از سایت آنالیز پیج اینستاگرام استفاده کنید که هم انواع پولی با امکانات بسیار زیاد آن وجود دارد و هم نمونه‌های رایگان که قطعاً استفاده از آن‌ها مزایای خاص خود را دارد. اگر حساب شما به هر دلیلی غیرفعال شده است پیشنهاد می کنیم مقاله بازیابی پیج اینستاگرام را بخوانید.

اگر هنوز به پرسش‌های شما در خصوص آنالیز پیج اینستاگرام پاسخ داده نشده است، مواردی را که برایتان مبهم است را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ داده شود.

‫۴ دیدگاه ها

  1. روز بخیر،
    من برای مدت سه سال اینستاگرامم را دی اکتیو کرده بودم. حدود دو ماه پیش تصمیم به فعالسازی مجدد آن گرفتم. اینستاگرامم مجددا اکتیو شد ولی متاسفانه عکسها و اطلاعت ان پاک شده بود. لذا درخواست بکاپ آنرا انجام دادم و بکاپی از کل عکسها و مطالب را به شکل فایل زیپ و نیز فرمت jason (جیسون) دریافت کردم. در واقع من انتظار داشتم که این اطلاعات در جای سابق خود و با تاریخ های آپلود خودشان قرار بگیرند و نه در حافظه گوشی و یا هارد کامپیوتر من ذخیره شوند.
    آیا راهی برای ریستور کردن این بکاپ در داخل آپ اینستاگرام و یا راهی برای برگرداندن عکسها در جای سابق وجود دارد؟

    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا