عمومیکسب و کار

بازاریابی محتوا چیست؟ ( مزایای استفاده از بازاریابی محتوایی ✔ )

بازاریابی محتوا از مهم‌ترین زمینه‌ها در تمام کسب و کارهاست. برخی از افراد و صاحبان کسب و کارها، بازاریابی محتوایی را کاری ساده و کم اهمیت می‌دانند و توجه کمی به آن دارند. اما باید بدانید این نوع بازاریابی می‌تواند به ایجاد اعتماد در کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری ثابت تأثیر داشته باشد. حال باید ببینیم بازاریابی محتوا چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

بازاریابی محتوایی چیست؟

در بازاریابی محتوایی شما با اطلاعات و محتواها به صورت‌های مختلف سروکار دارید و به کمک آن‌ها کاربران را به سمت خود جذب می‌کنید. در واقع می‌توانید متناسب با نوع سایت خود مطالب آموزشی، سرگرم کننده، خبری و … را به صورت جذاب تولید کنید. در این روش بازاریابی شما افراد را مجبور به خرید نمی‌کنید، در واقع با دادن اطلاعات مهم به آن‌ها کمک می‌کنید بهترین و درست‌ترین تصمیم را اتخاذ کنند. در این میان هدف این است که مخاطب متوجه شود، بهترین تصمیم خرید از این مجموعه است.

در واقع در این نوع بازاریابی به جای ارائه محصولات یا خدمات به صورت مستقیم، محتوای واقعا ارزشمند تولید می‌کنید تا به مشتریان در حل مشکلاتشان کمک کنید. به این صورت خود به خود به سمت خرید و استفاده از خدمات هدایت می‌شوند. به تجربه گروه ایران هاست (ارائه دهنده ی فروش و خرید سرور مجازی ایران ) یکی از بهترین راه های تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده از بازاریابی محتوایی می باشد.

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک چیست

چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

بازاریابی محتوایی چیست

همان‌طور که می‌دانید روش‌های زیادی برای انجام بازاریابی در فضای آنلاین وجود دارد. به همین دلیل این سوال پیش می‌آید که چرا باید از بازاریابی محتوایی برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

بازاریابی محتوایی را می‌توان به عنوان پایه و مکمل تمام استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ دانست. در زمان انجام بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و یا استفاده از ایمیل مارکتینگ یا حتی وبلاگ‌های شرکتی به محتوا نیاز دارید.

در واقع با کمک محتوا می‌توانید به اهداف مختلفی دست یابید. به عنوان مثال آموزش به مردم که چگونه از محصولات یا خدمات شما برای حل مشکلاتشان استفاده کنند. توجه داشته باشید امروزه حجم بسیار زیادی از محتواها در فضای اینترنت وجود دارند که کاربر انتخاب می‌کند، کدام یک از آن‌ها را مطالعه کند. به همین دلیل اگر می‌خواهید برند شما به عنوان بهترین برند انتخاب شود، باید بهترین محتوا را ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: محتوا چیست؟

تفاوت کانتنت مارکتینگ با تبلیغات

یکی از سوالات اصلی که در این زمینه پیش می‌آید، این است که بازاریابی محتوایی چه تفاوتی با تبلیغات دارد. در تبلیغات هدف اصلی معرفی محصول، کالا یا هر نوع خدماتی است که توسط کسب و کار شما ارائه می‌شود. این تبلیغات در قابل بنرها، تبلیغات شبکه های اجتماعی یا اینترنتی، بیلبورد و … ارائه می‌شوند.

در بازاریابی محتوا، شما به کمک مطالب مفید، افراد را به کسب و کار خود جذب می‌کنید و زمینه را برای خرید محصول یا استفاده از خدمات فراهم می‌کنید. در بازاریابی محتوا به صورت مستقیم افراد را به خرید محصول یا استفاده از خدمات تشویق نمی‌کنیم. در واقع محتوا به صورتی نوشته می‌شود که کاربر بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. این بهترین تصمیم نیز خرید یا استفاده از خدمات و محصولات شما است.

چند تفاوت عمده کانتنت مارکتینگ با تبلیغات در ادامه ذکر شده‌اند:

نمونه بازاریابی محتوایی

۱) استراتژی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو استراتژی است. در بازاریابی محتوایی تلاش برای تولید محتواهای مفید و کاربردی صورت می‌گیرد تا پیوندی عمیق میان برند و مشتری ایجاد شود. در واقع تولید محتوا بر اساس نیاز کاربر صورت می‌گرد. شاید برای شما پیش آمده باشد که پس از خواندن محتوایی در یک وب سایت برای خرید یک محصول ترغیب شده باشید. در نمونه بازاریابی محتوا، صاحب کسب و کار بدون آنکه متوجه شوید، شما را برای خرید محصولات و خدمات خود راضی می‌کند.

این موضوع در تبلیغات به صورتی است که دقیقا کالا یا خدمات معرفی شده و تمرکز اصلی بر فروش کالا هاست. تمام مخاطبین متوجه این موضوع می‌شوند. تمام بنرها و بیلبوردهایی که در سطح شهر می‌بینید، آگهی‌های تلویزیونی، بنرها و ویدیوهایی که در فضای اینترنت مشاهده می‌کنید، به این صورت هستند.

۲) چرخه عمر

یکی از تفاوت‌های دیگر این دو چرخه عمر آن‌هاست، که مخصوصا در بازاریابی محتوایی بیشتر است. تبلیغات در مدت کمتری در معرض دید قرار داشته، اما محتوای تولید شده برای همیشه در سایت یا شبکه اجتماعی موجود هست و کاربر هر لحظه به آن دسترسی دارد.

۳) خطرپذیری

میزان ریسک و خطرپذیری تبلیغات همواره بیشتر از بازاریابی محتوایی است. زمانی که از تبلیغات استفاده می‌کنید، ممکن است برخلاف هزینه‌های بالا، هیچ بازدهی نداشته باشد و در واقع تضمینی برای جذب مشتری ارائه نمی‌شود. اما اگر محتوای تولید شده از هر نظر عالی و کاربردی باشد، موتورهای جستجو آن را در صفحات اول به کاربران نمایش داده و مشتریان زیادی به سمت شما هدایت می‌شوند.

۴) کاربرپسند بودن

یکی از تفاوت‌های بسیار مهم این دو این است که، در بازاریابی محتوا هیچ گونه مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی‌شود. در واقع کاربر بر اساس نیاز خود محتوا را دریافت می‌کند. اما تبلیغات در بسیاری از اوقات آزاردهنده هستند.

یکی از راه های کاربر پسند تر کردن محتوا در این روزها استفاده از پادکست در بین مقالات و محتواها می باشد که اجازه می دهد استفاده از محتوا برای کاربر ساده تر شود اگر نمی دانید نحوه ساختن پادکست با گوشی چگونه است در مقالات دیگر در این مورد صحبت کرده ایم.

بیشتر بخوانید: نقشه سفر مشتری

مزایای استفاده از بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا توسط برندهای پیشرو در دنیا استفاده می‌شود. بر اساس تحقیقات، بسیاری از بازاریابان از این روش استفاده می‌کنند. سازمان‌های بزرگی در دنیا مانند مایکروسافت، P&G، Cisco Systems و John Deere و همچنین بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ و فروشگاه‌های اینترنتی از این روش استفاده می‌کنند. حال باید ببینیم این روش بازاریابی چه مزایایی دارد. چهار دلیل و مزیت اصلی که شرکت‌ها از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند، به صورت زیر هستند:

• افزایش فروش
• صرفه جویی در هزینه
• جذب مشتری بهتر با وفاداری بیشتر
• استفاده از محتوا به عنوان مرکز سود دهی

۱) جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت

یکی از مزایای بازاریابی محتوا، جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت است. این که کاربران بتوانند در میان حجم عظیم اطلاعات موجود در فضای آنلاین، شرکت شما را پیدا کنند، چالش بسیار بزرگی محسوب می‌شود. محتوا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. تولید محتوای مفید به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا شما را به مخاطب نشان دهد. همچنین محتواهایی که در شبکه‌های اجتماعی ارائه شده و یا کمپین‌های ایمیلی باعث دسترسی افراد بیشتری به سایت شما می‌شوند. یکی از راه های افزایش ماندگاری کاربران بر روی سایت استفاده از گیمیفیکشن می باشد. که در مقالات دیگر به طور کامل توضیح داده شده است.

۲) ایجاد ارزش برای مخاطبان

محتوای ایجاد شده توسط شما محتوای مفید و کاربردی است و در زمان‌های مناسب می‌تواند پیام‌های ضروری را به افراد در زمان نیاز منتقل کند. اگر مطالب بسیار مفید و کاربردی به مخاطب ارائه دهید، به مرجع مهمی از آن موضوع تبدیل می‌شوید و این محتوا برای شما و مخاطبتان ارزش ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: موشن گرافی چیست

۳) درگیر شدن مخاطب با کسب و کار شما

زمانی که مطلب مفیدی را تولید و منتشر می‌کنید، مخاطب با شما درگیر شده و ممکن است مطلب را برای دوستان و اطرافیان خود نیز ارسال کند. این موضوع باعث افزایش مخاطبان شما نیز می‌شود. البته این تمام ماجرا نیست و افراد با ثبت نظر و واکنش دادن با محتوای شما تعامل خواهند داشت.

۴) ایجاد درک مثبت از برند

بازاریابی محتوایی به مخاطبان شما کمک می‌کند و این موضوع دقیقا در زمانی که آن‌ها نیاز دارند اتفاق می‌افتد. این کار باعث می‌شود با برند شما آشنا شده و آن را در ذهن خود داشته باشند. همچنین تمام فعالیت‌های تجاری خود را به جای شرکت‌های ناشناخته با شرکت شما انجام می‌دهند.

۵) ارائه اطلاعات درباره محصولات و خدمات

ارائه اطلاعات درباره محصولات و خدمات، یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوا است. با تولید محتوا می‌توانید اطلاعات کاملی از کسب و کار، محصولات و خدمات خود ارائه داده و به مخاطب بگویید این محصولات چگونه نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کنند.

۶) هدایت فروش به سطح بعدی

معمولا در هر کسب و کاری، فروش هدف اصلی است، حتی اگر اهداف دیگری هم وجود داشته باشد. بازاریابی محتوا می‌تواند به مخاطبان در تصمیم گیری نهایی کمک کرده و در تمام فرآیند خرید آن‌ها را هدایت کند.
وقتی از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنید، پوشش بیشتری را به دست می‌آورید، به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید و آنها را به بهترین شکل هدف قرار می‌دهید.

۷) کاهش هزینه جذب مشتری

هزینه جذب مشتری یا CAC معیاری است که هزینه صرف شده در حوزه بازاریابی و فروش، برای جذب هر مشتری جدید را نشان می‌دهد. بازاریابی محتوا می‌تواند CAC پایین‌تری داشته باشد زیرا یک قطعه محتوا می‌تواند توسط تعداد افراد زیادی استفاده شود. فراتر از کاهش CAC، محتوا ارزش بیشتری برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد و بدون نیاز به تلاش‌های تیم فروش به مشتریان شما کمک می‌کند.

۸) افزایش ارزش طول عمر مشتری

ارزش طول عمر، کل ارزشی است که مشتریان برای کسب و کار شما خرج می‌کنند. یعنی هرچه بیشتر خرید کنند یا بیشتر به عنوان مشتری شما بمانند، ارزش طول عمر آن‌ها بیشتر خواهد بود. اگر محتوای مرتبط و قابل استفاده را به مشتریان خود ارائه دهید، آن‌ها را برای مدت زمان بیشتری در وب سایت خود نگه خواهید داشت.

سخن آخر

هر فعالیت و کسب و کاری برای رونق گرفتن به مشتری احتیاج دارد. از گذشته تاکنون روش‌های بسیار متنوعی برای جذب مشتری و تشویق آن‌ها به استفاده از خدمات و خرید محصولات استفاده شده است. بازاریابی محتوایی یکی از روش‌های بازاریابی است که زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

 یکی از بهترین راه های افزایش فروش با کمترین هزینه استفاده از بازاریابی محتواست که در این روش به معرفی کامل این موضوع و اهمیت و مزایای آن اشاره شده است. شما تا به حال از این روش در کسب و کار خود استفاده کرده‌اید؟

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا