عمومی

AWStats چیست و نکات کلیدی در مورد آنالیز وب سایت با AWStats

در ابتدای مقاله به بررسی AWStats چیست می پردازیم به گونه ای که، بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی از طریق آنها اغلب نیازمند دریافت اطلاعات متمرکزی می باشد که بتوانید با استفاده از آنها، ترافیک بالایی را به سمت وب سایت و بازار کسب و کار آنلاین خود هدایت کنید.برای اینکه بدانید تلاشهای شما به ثمر خواهد رسید مهم ترین کار نظارت و پیگیری تحلیل ها و آمار وب سایت است. در صورتی که اینکار را انجام ندهید یک منبع آمار رایگان و پر ارزش در مورد بازاریابی و تبلیغات را از دست خواهید داد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

AWStats چیست ؟

برخی از شرکت های میزبانی وب یک سرویس عالی و رایگان به نام AWStats (Advanced Web Statistics) را در کنترل پنل کاربری های خود ارائه می کنند. AWStats یک نوع متفاوتی از تحلیل را ارائه می دهد و به جای دنبال کردن Hit ها در یک زمان مشخص در میان کدهای سایت شما، از فایل های لاگ وب سرور برای تولید گزارشهای آماری استفاده می کند.

تحلیلگر لاگ های AWStats گزارشی از تمام آمارهای وب شما که شامل بازدیدها، بازدیدکنندگان جدید، صفحات، Hit ها، ساعات پر ترافیک، موتورهای جستجو، کلمات کلیدی که برای پیدا کردن سایت شما استفاده شده است، ربات ها، لینک های شکسته، کد خطاها و اطلاعات دیگر را ارائه می کند.

در صورتی که معنای آمار موجود در AWStats را به درستی متوجه نشوید می تواند گمراه کننده باشد. در ادامه توضیحاتی در مورد قسمت های مختلف گزارشات AWStats داده می شود که ممکن است بینش بهتری را در مورد درک بهتر تحلیل های با ارزش موجود در گزارشهای مربوط به سایت شما برایتان به دنبال داشته باشد.حال که با AWStats چیست آشنا شدید در ادامه ی مقاله به بررسی بیشتر و جزئیات آن می پردازیم.

AWStats چیست

خلاصه ای از بخش های مختلف آنالیز وب سایت با AWStats

بازدیدکنندگان یکتا (Unique Visitors):

بازدید کننده یکتا یک فرد یا یک کامپیوتر (Host) است که حداقل یک Hit در یک صفحه از وب سایت شما در مدت زمانی که گزارش گرفته شده است زده باشد. اگر این کاربر در همین مدت چندین بازدید دیگر نیز داشته باشد فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد. بازدیدکنندگان از طریق IP ردیابی می شوند، بنابراین اگر چندین کاربر که از یک IP استفاده می کنند از وب سایت شما بازدید کنند ( مانند محل کار یا منزل)، همه آنها به عنوان یک بازدید کننده یکتا به حساب خواهند آمد.

تعداد بازدیدها(Number of Visits):

تعداد بازدیدها، مجموع تمام بازدیدهای کاربران در یک بازه زمانی است. اگر یک کاربر از سایت شما بازدید نماید و سپس ۶ بار دیگر نیز این کار را انجام دهد در آمار AWStats  یک بازدید یکتا و مجموعا ۷ بازدید خواهید داشت.

صفحات(Pages):

مجموع صفحات بازدید شده توسط کاربران را نشان می دهد. صفحات معمولا HTML، PHP، و یا ASP هستند، عکسها و فایلهایی مانند javascript یا css ها که در نتیجه بازکردن صفحات لود می شوند به عنوان صفحه محاسبه نخواهند شد.به شما پیشنهاد می شود مقاله ی ما با موضوع css چیست را مطالعه نمایید.

Hits:

به هر فایلی که از طرف یک بازدید کننده درخواست شود یک Hit گفته می شود که شامل صفحات و عکسهای آنها می باشد. اگر شما صفحه ای داشته باشید که شامل ۲ عکس و یک فایل جاوا اسکریپت باشید چهار Hit برای آن محاسبه خواهد شد. در حالی که این آمار اغلب یکی از کاربردی ترین مراجع برای کاربران است اما تقریبا بی معنی و بی استفاده بوده و در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به تعداد بازدیدها و بازدیدکنندگان یکتا مناسب تر می باشد.

پهنای باند(Bandwidth):

مجموع تعداد بایت های صفحات، عکس ها و فایلهای دانلود شده توسط جستجوگر است. اگر صفحه ای دارید که شامل ۵۰ کیلو بایت متن و دو عکس با حجم های ۲۴ و ۳۲ کیلوبایت است، هر بازدیدکننده مجموعا ۱۰۶ کیلوبایت پهنای باند مصرف می کند.

مجموع خلاصه وقایع ماهانه(Monthly History Summary Totals):

AWStats اطلاعاتی را در طول یک سال تا به امروز و نیز چشم اندازی از آمار ۳۰ روزه، ۷ روزه و حتی روزانه را ارائه می دهد.

کشورها(Countries):

این گزارش به ترتیب نشان می دهد که بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر از چه کشورهایی هستند.

Hosts:

این قسمت به صورت تفکیک شده کاربرانی را که بیشترین بازدید را از سایت شما داشته اند نشان می دهد.

حال که با این جزئیات مربوط به AWStats چیست و تنظیمات آن آشنا شدید در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر آن پرداخته

ربات های بازدیدکننده(Robots/Spider Visitors):

اطلاعات با ارزشی است که به شما نشان می دهد آخرین بازدید موتورهای جستجوی مورد علاقه شما چه زمانی بوده و این بازدید باعث شده است چه تعداد Hit در این زمان در سایت زده شود ( مجددا این آمار Hitها می تواند گمراه کننده باشد!)

مدت زمان بازدید(Visits Duration):

مدت زمان بازدید در AWStats چیست این گزارش بر این پایه است که بازدیدکنندگان سایت شما چه مدت زمانی را در سایت سپری کرده اند. اگر بازدیدکنندگان خیلی سریع سایت را ترک کرده باشند باید در مورد محتوای وب سایت و طراحی آن کمی تجدید نظر کنید.

فایلها ونوع آنها(Files/Type):

اطلاعاتی را در مورد فایلهایی که که بیشترین Hit ها را ایجاد کرده اند نشان می دهد.

صفحات-آدرس ها:

این گزارش صفحاتی را که بیشتر در سایت شما بازدید شده نشان می دهد.

سیستم عاملها(Operating Systems):

در این قسمت براساس نوع و تعداد سیستم عاملهای بازدیدکنندگان سایت گزارش نشان داده می شود.

جستجوگرها (Browsers):

همانند گزارش سیستم عاملها، این گزارش نشان می دهد که کاربران بیشتر از چه جستجوگری برای بازدید سایت شما استفاده کرده اند. اطمینان حاصل کنید که سایت شما در اغلب جستجوگرهای محبوب اینترنتی به درستی نمایش داده می شود.

اتصال به سایت

آدرس مستقیم (Direct Address/Bookmark):

آدرس مستقیم در AWStats چیست ؟

نشان دهنده دسترسی بازدیدکنندگانی است که نام وب سایت شما را می دانند و یا آن را در فهرست سایتهای مورد علاقه خود در جستجوگر اضافه نموده اند.

لینکهای موجود در موتورهای جستجو (Links from an Internet Search Engine):

این گزارش لیستی از بازدیدکنندگانی را که از طریق موتورهای جستجو و یا سایتهای Bookmark به سایت شما مراجعه نموده اند را نشان می دهد.

لینک از صفحات دیگر:

این گزارش نیز اطلاعات با ارزشی را در مورد لینک هایی که در سایتهای دیگر بجز موتورهای جستجو به سایت شما داده می شود را ارائه می دهد.

Search Keyphrases   و Search Keywords  لیستی از کلمات کلیدی را که برای پیدا کردن سایت شما استفاده شده است را نشان می دهد.

Miscellaneous and HTTP Error codes:

این گزارش اطلاعات متفرقه ای را در مورد کدهای HTTP و خطاهایی که از طرف وب سایت شما به بازدیدکنندگان نشان داده شده است را نشان می دهد، مانند خطای Page Not Found و یا خطای ۳۰۲ که جابجایی صفحه را نشان می دهد.

دانستن این که تجزیه تحلیل ها و آمار موجود چه چیزی را به شما می گوید موضوعی حیاتیست. گزارشات موجود در AWStats را به عنوان آماری کلیدی دست کم نگیرید. AWStatas قابلیت جمع آوری اطلاعات قابل توجه و مقادیر زیادی از داده های مرتبط با وب سایت شما را دارد که بوسیله آنها می توانید تدابیر مناسب تری را برای جذب بیشتر بازدیدکنندگان بیندیشید.در نهایت امیدواریم با مفهوم AWStats چیست آشنا شده باشید.

سوالات متداول

AWStats یک نوع متفاوتی از تحلیل را ارائه می دهد و به جای دنبال کردن Hit ها در یک زمان مشخص در میان کدهای سایت شما، از فایل های لاگ وب سرور برای تولید گزارشهای آماری استفاده می کند.
نشان دهنده دسترسی بازدیدکنندگانی است که نام وب سایت شما را می دانند و یا آن را در فهرست سایتهای مورد علاقه خود در جستجوگر اضافه نموده‌اند.
این گزارش اطلاعات متفرقه ای را در مورد کدهای HTTP و خطاهایی که از طرف وب سایت شما به بازدیدکنندگان نشان داده شده است را نشان می دهد، مانند خطای Page Not Found و یا خطای ۳۰۲ که جابجایی صفحه را نشان می دهد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا