گوگل ادز و تبلیغات آنلاین

گوگل کیورد پلنر چیست ؟ آموزش Google Keyword Planner

اولین گام برای راه اندازی یک کمپین کلیکی موفق و افزایش ترافیک سایت از طریق روش‌های ارگانیک، استفاده از یک کیورد پلنر قدرتمند برای پیدا کردن کلیدواژه‌های هدف است.  البته این کار خیلی پیچیده نیست و شما می‌توانید با استفاده از گوگل کیورد پلنر  به راحتی عملیات keyword Research یا تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام دهید. حالا این سوال پیش می آید که گوگل کیورد پلنر چیست؟

در این مقاله سعی بر آن است علاوه بر پاسخ به این سوال، به آموزش Google Keyword Planner بپردازیم. با ما همرا باشید تا بعد از این مقاله بصورت حرفه ای Google Keyword Planner استفاده کنید.

 

گوگل کیورد پلنر یا Keyword Planner چیست؟

اگر از جستجوی کاربران هدف خود بی اطلاع باشید نمی‌توانید استراتژی درستی برای تبلیغات گوگل داشته باشید و بعد از مدتی ناامید خواهید شد. هرچند Google Keyword Planner تنهاابزارهای کیورد ریسرچ نیست اما با توجه به داشتن قابلیت‌هایی مهم مانند نمایش میزان سرچ کلیدواژه‌ها در گوگل و تفکیک حجم سرچ بر اساس موقعیت مکانی و زمانی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای سئوکاران محسوب می‌شود. برای ارزیابی کلمات کلیدی خود در صفحه پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی چگالی کلمات کلیدی را مطالعه نمایید.

پس تا به اینجا اگر کسی از شما بپرسد که گوگل کیورد پلنر چیست ؟ به راحتی می توانید در یک جمله پاسخ وی را بدهید:

ابزاری برای تحقیق و بررسی کلمات کلیدی 

ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر 

احتمالا از خود می پرسید آیا استفاده از گوگل پلنر رایگان است؟ در ابتدا باید گفت که برای استفاده از دیتای دقیق کیورد پلنر باید حساب گوگل ادز شما فعال باشد. برای فعال کردن این حساب می توانید از خدمات تبلیغ در گوگل یا گوگل ادز ایران هاست استفاده کنید.

از ورژن رایگان این ابزار برای بدست اوردن حدودی میزان سرچ کلمات می توان استفاده کرد. برای استفاده از کیورد پلنر باید اقدام به ایجاد اکانت google keyword planner نمایید. برای این کار باید حساب جیمیل داشته باشید که در مقاله ساخت ایمیل رایگان در گوگل در مورد ساخت حساب جیمیل به صورت کامل توضیح داده ایم. در صورت داشتن اکانت می‌توانید با کلیک بر روی عبارت Use my current email address instead مشخصات اکانت خود را وارد کنید.

بعد از ساخت اکانت به آدرس ads.google.com رفته و بر روی New Google Ads Account کلیک کنید.( با توجه به تحریم کشور ایران از برنامه‌‌های تغییر IP استفاده کنید)

New Google Ads Account

در صفحه جدید هدف شما از تبلیغات پرسیده می‌شود که با توجه به عدم اجرای کمپین تبلیغاتی شما باید بر روی قسمت مشخص شده  (Switch to Expert Mode) مانند تصویر زیر کلیک کنید:

تعیین هدف استفاده گوگل کیورد پلنر

بعد از ورود به صفحه ای مشابه تصویر زیر بر روی Create an account without a campaign کلیک کنید.

بر روی گزینه Create an account without a campaign کلیک کنید

در بخش بعد بر روی Submit کلیک کنید.

دکمه submit را بزنید

اکانت شما با موفقیت ساخته شد! با کلیک بر روی Explore Your Account به اکانت گوگل ادز خود وارد شوید.

با کلیک بر روی Explore Your Account به اکانت گوگل ادز خود وارد شوید

در بالای صفحه با کلیک بر روی آیکون آچار  یا Tools & Setting مانند تصویر از تب planning بر روی Keyword planner کلیک کنید.

با کلیک بر روی آیکون آچار  یا Tools & Setting مانند تصویر از تب planning بر روی Keyword planner کلیک کنید

در ادامه مقاله به آموزش کیورد پلنر می پردازیم و شما را با قسمت های مختلف آن اشنا می کنیم.

آموزش کیورد پلنر

تا به اینجای مقاله با ابزار گوگل کیورد پلنر  آشنا شدید و توانستید اکانت keyword planner خود را راه اندازی کنید.

قدم اول در آموزش کیورد پلنر ورود به صفحه کیورد پلنر است که با گزینه‌های زیر مواجه خواهید شد:

آموزش google keyword planner : ورود به صفحه کیورد پلنر

Discover new keywords یا کشف کلیدواژه‌های جدید

با رفتن به این بخش می توانید کلمات کلیدی جدید و مشابه با کلیدواژه مورد نظر را کشف کنید. در صورتی که می‌خواهید یک کمپین کلیکی تبلیغات در گوگل راه‌اندازی کنید و به کلیدواژه‌های مناسب نیاز دارید از این قسمت استفاده کنید.

Get Search Volume and Forecasts یا میزان سرچ کلیدواژه

اگر مقدار سرچ در گوگل و میزان تقریبی هزینه کلیک کلیدواژه‌ها برای شما مهم است می توانید با رفتن به این بخش این اطلاعات را دریافت کنید.

روش استفاده از Google Keyword Planner برای پیدا کردن کلیدواژه های جدید

همانطور که در آموزش گوگل کیورد پلنر در بالا گفته شد با ورود به بخش Discover new keywords به دو شکل می‌توانیم کلیدواژه‌های جدید را پیدا کنیم.

۱- تب START WITH KEYWORDS

در این بخش مانند تصویر، کلیدواژه‌های موردنظر خود را در فیلد مربوطه وارد کرده و زبان مورد نظر را بر روی Persian قرار دهید.همچنین می‌توانید برای هدفمندی بیشتر از دامنه یک رقیب تجاری معتبر استفاده کرده تا هدفمندی جستجو بیشتر شود. البته بهتر است در این قسمت چیزی وارد نکنید. درنهایت بر روی GET RESULTS کلیک کنید.

نکته:  با توجه به تحریم ایران توسط گوگل، امکان انتخاب ایران وجود ندارد و می‌توانید مکان مورد نظر را بر روی All locations قرار دهید.

در تب تب START WITH KEYWORDS کلیدواژه‌های موردنظر خود را در فیلد مربوطه وارد کنید

در صفحه جدید گوگل کلیدواژه‌هایی مشابه کلیدواژه‌های واردشده به شما پیشنهاد می‌کند که می توانید با انتخاب کلمات موردنظر و کلیک بر روی  Add Keywords آنها را به اکانت خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی گزینه DOWNLOAD KEYWORD IDEAS تمامی کلیدواژه‌های پیشنهادی را در قالب یک فایل اکسل دانلود کنید.

نمایش کلید واژه های مشابه کلید واژه شما

۲- تب START WITH A WEBSITE

در این بخش می‌توانید مانند عکس زیر با وارد کردن دامنه و یا یکی از صفحات سایت موردنظر کلیدواژه های پیشنهادی گوگل را دریافت کنید.

با قرار دادن دکمه رادیویی بر روی گزینه Use the enter site تمامی صفحات سایت بررسی می‌شود. اما در صورت استفاده از گزینه Use only this page تنها صفحه وارد شده بررسی و کلیدواژه‌های مرتبط با آن صفحه پیشنهاد می‌شود.

دریفت کلمات کلیدی در تب START WITH A WEBSITE با وارد کردن دامنه یا یکی از صفحات سایت

 

قیمت و میزان سرچ پیشنهادی توسط گوگل کیورد پلنر

اگر قصد راه اندازی یک کمپین کلیکی گوگل ادز را داشته باشید و یا بخواهید از میزان حجم جستجوی کلیدواژه توسط کاربران مطلع شوید، می‌توانید از ویژگی Get search volume and forecasts گوگل کیورد پلنر استفاده کنید.

برای این کار با وارد کردن کلیدواژه‌های خود در فیلد مشخص شده و کلیک بر روی دکمه GET STARTED به نتایج دست خواهید یافت.

همچنین با آپلود فایل کلیدواژه‌ها می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید.

راه اندازی یک کمپین کلیکی گوگل ادز یا اطلاع از میزان حجم جستجوی کلیدواژه توسط کاربران

در صفحه جدید مانند تصویر زیر اطلاعاتی از کلیدواژه مانند سقف هزینه کلیک، میزان کلیک، نمایش، میانگین هزینه و نرخ کلیک قابل مشاهده است. با رفتن به تب HISTORICAL METRICS نیز، میانگین سرچ کلیدواژه در ماه و هزینه کلیک کلیدواژه برای جایگاه‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

نکته: برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و با توجه به تحریم ایران Locations را بر روی All locations و Language را بر روی Persian قرار دهید.

نمایش اطلاعاتی نظیر سقف هزینه کلیک، میزان کلیک، نمایش، میانگین هزینه و نرخ کلیک

در نهایت با رفتن به تب Plan overview از سایدبار سمت چپ (در تصویر مشخص است) می‌توانید به اطلاعات بیشتری مانند دیوایس کاربران، نمودار رشد سرچ، درصد جستجوی کلیدواژه با توجه مناطق جغرافیایی دست پیدا کنید.

تب Plan overview

نمودار دستگاه استفاده شده توسط کاربران.

نمودار دیوایس استفاده شده توسط کاربراننمودار رشد سرچ

نمایش نمودار رشد سریع

نمودار درصد جستجوی کلیدواژه با توجه مناطق جغرافیایی

نمودار درصد جستجوی کلیدواژه با توجه مناطق جغرافیایی

حرف آخر

google keyword planner یکی از ابزارهایی است که می‌تواند با استفاده از ویژگی های قدرتمند و منحصر به فرد خود، کمک بسیار زیادی به شما در زمینه یافتن کلیدواژه های جدید و اطلاع از میزان سرچ آنها نماید. شاید مهمترین دلیل آن استفاده از منابع دقیق گوگل باشد اما در مجموع ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید با یک جستجوی ساده به آنها دست پیدا کنید. و باید به این نکته اشاره کنیم که همه آموزش گوگل کیورد پلنر به این مقاله گنجانده نشده است و دنیای کیورد پلنر بسیار وسیع تر از حوصله این مقاله است.

‫۲ دیدگاه ها

  1. همون طور که میدونید پس از جستجوی کلمات کلیدی در Google Keyword Planner ، می تونیم نتایج رو به صورت فایل CSV دانلود کنیم. من می خواهم بتوانم این فرایند رو از خارج فعال کنم.
    آیا راهی برایش وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا