کسب و کارشبکه های اجتماعی

کپشن چیست؟ در نوشتن کپشن برای اینستاگرام به چه نکاتی توجه کنیم؟

موفقیت در اینستاگرام و دریافت فالوورهای بالا به نوع استفاده شما از این پلتفرم اجتماعی مرتبط است. نوع پست‌ها، استوری‌ها، نحوه استفاده از امکانات اینستاگرام و … در این مسئله اهمیت دارد. کپشن نویسی یکی از فعالیت‌های بسیار مهم در اینستاگرام است که تأثیر بسیار زیادی در خواندن و بالا آمدن پست‌های شما دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات بسیار مهمی در زمینه نوشتن کپشن اینستاگرام بیان کنیم.

کپشن چیست؟

کپشن‌ها توضیحات مهمی هستند که در مورد پست‌های درج شده در اینستاگرام نوشته می‌شوند تا اطلاعات کاملی در مورد پست به مخاطب ارائه دهند. تمام پیج‌های اینستاگرام باید با توجه به محتوای پیج و نوع ارتباطشان با کاربران اقدام به نوشتن کپشن‌های مناسب کنند.

کپشن‌ها شامل موارد مختلفی ازجمله متن، ایموجی‌های مختلف، منشن، هشتگ و … هستند. در واقع به کمک کپشن نویسی شما می‌توانید ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کرده و یک پست کامل ارائه دهید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که کپشن در اینستا کجاست؟ کپشن در زیر عکس ها نوشته می شود. در حالت ریلز کپشن را هم در زیر پست و هم در زمان پخش آن بر روی خود ویدئو می توان دید.

 

تعداد کاراکتر مجاز در کپشن اینستاگرام

در کپشن اینستاگرام مجاز به استفاده از ۲۲۰۰ کاراکتر هستید. البته این بدین معنی نیست که باید همه ی این ۲۲۰۰ کاراکتر را در کپشن پست خود استفاده کنید. که در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات تبلیغات گوگل ادوردز ) به اصول نوشتن کپشن اینستاگرام می پردازیم.

کپشن اینستاگرام کجاست

اهمیت کپشن اینستاگرام چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب برای دیده شدن کافی است و نیازی به استفاده از کپشن‌های کوتاه و بلند برای پست‌ها وجود ندارد. اما نکته مهم این است که یک پست برای دیده شدن و تأثیر بیشتر بر ببینده‌ها نیاز به کپشن حرفه‌ای دارد.

نوشتن متن‌های زیبا باعث ایجاد ارتباط قوی‌تری میان نویسنده با مخاطبان پیج می‌شود. در واقع متن تأثیرگذار می‌تواند اثرگذاری تصویر یا ویدیویی که در پیج خود قرار داده‌‌ای را بیشتر کند. علاوه بر آن در بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی که در زمینه فروش محصولات یا خدمات مختلف فعالیت می‌کنند، استفاده درست و اصولی از کپشن با اطلاعات دقیق لازم و ضروری است. زمانی که متن و کپشن شما جذاب و اثرگذار باشد قطعا مخاطبان بیشتری با شما ارتباط برقرار کرده و نظر خود را برای شما ثبت می‌کنند.

اینستاگرام با دقت بسیار بالایی رفتار کاربران را نسبت به پست‌ها رصد می‌کند و هر روز الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند. زمانی که کاربران زمان زیادی را به بررسی پست‌های شما اختصاص می‌دهند و واکنش بیشتری نسبت به آن نشان می‌دهند، آن پست را به افراد بیشتری نمایش می‌دهد. این کار باعث افزایش میزان بازدید پیج و افزایش دنبال کنندگان می‌شود. به همین دلیل نباید اهمیت کپشن نویسی را نادیده بگیرید و به کمک رعایت اصول کپشن نویسی حرفه‌ای به بالا آمدن پیج خود کمک کنید.

 

آموزش نوشتن کپشن برای اینستاگرام

حال که با اهمیت کپشن نویسی آشنا شدیم باید ببینیم برای نوشتن یک کپشن درست و اصولی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در ابتدا باید بدانید که یک کپشن مناسب از چه اجزایی تشکیل شده است. ۳ عضو مهم در نوشتن یک کپشن مناسب برای اینستاگرام وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید تا بتوانید به خوبی در متن مورد نظر از آنها استفاده نمایید :

مقدمه نویسی : یکی از مهم ترین مسائل در که به خوانده شدن کپشن شما کمک می کند مقدمه آن می باشد. بسیار مهم است که با یک کلمه یا جمله هیجان انگیز و جذاب متن خود را آغاز کنید. سعی کنید مقدمه را در بین دو ایموجی قرار دهید یا به نوعی توجه مخاطب را به آن جلب کنید.

متن اصلی : بعد از مقدمه مخاطب به سراغ متن اصلی می رود متن اصلی نباید بیش از حوصله کاربر ادامه یابد در نوشتن متن اصلی توجه کنید که مخاطب اینستاگرام عموما کم حوصله می باشد بنابراین نوشتن متن های طولانی و اطلاعات زیاد برای او جذابیتی ندارد.

call to action : حتما در انتهای متن به نوعی مخاطب را دعوت به گذاشتن کامنت، دیدن استوری، لایک و سیو پست کنید تا هم طبق الگوریتم های گوگل پست شما بازدید بیشتر دریافت کند.

— شناخت مخاطب

اولین و مهم‌ترین نکته در کپشن نویسی، شناخت مخاطب است. پیج‌های مختلف با توجه به نوع محتوا، نوع ارتباط مختلفی اب کاربران خود دارند. به همین دلیل هرکدام با توجه به این مسئله اقدام به انتشار پست‌ها و استوری‌ها با محتواهای مختلف می‌نمایند.

— از جمله اول نهایت استفاده را ببرید

اینستاگرام کپشن شما را بعد از سه تا چهار خط کوتاه می‌کند، بنابراین جزئیات مهم را در ابتدای کپشن قرار دهید. فقط اولین جمله شما در فید کاربر دیده می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که شروع متن شما به صورتی است که کاربر برای خواندن بقیه آن قانع شود. می‌توانید سوال بپرسید، خبر مهمی بیان کنید و یا عبارتی که برای کاربر جذاب باشد قرار دهید.

اولین جمله کپشن را جذاب بنویسید

— کپشن قوی و هیجان انگیز بنویسید

نکته در کپشن نویسی قوی بودن، مفید بودن و هیجان انگیز بودن است. معمولا بسیاری از کاربران حوصله و وقت خواندن کپشن‌های طولانی را ندارند. به همین دلیل باید به نحوی کپشن‌های هیجان انگیز بنویسید تا مخاطب برای خواندن آن جذب شود.

 

— موضوع پست را بیان کنید

با خواننده صادق باشید و به طور دقیق در مورد عکس یا ویدیوی قرار داده شده صحبت کنید. با لحن و بیانی شیرین و جذاب دلیل پست گذاشتن خود را بیان کرده تا مخاطب به شما حس مثبتی داشته و ارتباط قوی میان شما ایجاد شود.

 

— استفاده از کال تو اکشن در کپشن

نکته مهم این است که از ابتدا بدانید با قرار دادن این پست از کاربران خود چه چیزی می‌خواهید؟

• وارد شدن به وب سایت؟
• خرید محصول؟
• اشتراک گذاری پست؟
• ورود به مسابقه؟
• و …

نکته کلیدی تشویق کاربران برای شرکت در این فعالیت و ایجاد حس گفتگو در آن‌هاست. به عنوان مثال کال تو اکشن می تواند در خواست کامنت، لایک کردن و یا عضویت در سایت و یا تگ کردن افرادی باشد که این پست برای آنها مفید است. استفاده درست از call to action می تواند باعث ارتباط بیشتر مخاطبان با پست شما شود. در مورد آنکه کال تو اکشن چیست در مقاله ی دیگری بیشتر بخوانید.

 

استفاده از cta در کپشن اینستاگرام

— در نوشتن کپشن ها از لحن و بیان مشابه استفاده کنید

سعی کنید در هنگام نوشتن کپشن در صفحه اینستاگرام خود، لحن یک دستی داشته باشید. لحن و بیانی که برای خود شماست و مخاطب را تنها به یاد شما می اندازد. با این کار به نحوی پرسونال برند خود را نیز در ذهن مخاطب می سازید.

اگر پیج شما بیزینسی است لحن نشان دهنده شخصیت برند شماست. لحن کپشن اینستاگرام در پیج بیزینسی شما باید مشابه دیگر کانال های مارکتینگ شما باشد. اگر کپشن شما طولانی است می توانید با مواردی مثل ایموجی یا تغییر فونت فارسی اینستاگرام، کال تو اکشن را بیشتر در چشم مخاطب برجسته کنید.

— ربات نباشید

بهتر است تمام محتواها و کپشن‌های خود را به صورتی بنویسید که حس مثبتی میان شما و خواننده آن‌ها ایجاد شود. کپشن‌ها به همان شکلی نوشته شوند که با مخاطبان خود صحبت می‌کنید. در کنار نوشتن کپشن اصولی و تأثیرگذار از نوشتن کپشن‌هایی خشک پرهیز کنید تا مخاطب تصور نکند با یک ربات در ارتباط است.

— توضیح محصول در پیج‌های فروشگاهی

بسیاری از پیج‌های فعال در اینستاگرام مشغول فروش محصولات مختلف هستند. نحوه کپشن نویسی برای این نوع پیج‌ها مطابق با نوع محصول شامل جزئیات دقیق و کامل محصول است. فرقی ندارد چه محصولی را می‌فروشید، نوع نوشتن کپشن در جذب مشتری بسیار تأثیرگذار است. باید اطلاعات کاملی از محصول را به همراه قیمت، نحوه ارسال و … در کپشن ذکر کنید.

 

 

— از هشتگ‌ها استفاده کنید

هشتگ‌های اینستاگرام یک راه کلیدی برای جستجوپذیر کردن پست‌های شما هستند، بنابراین باید به درستی از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها مانند کلمات کلیدی عمل می‌کنند، زیرا دارای قابلیت ردیابی و جستجو هستند. در مقاله نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام بیشتر در این مورد صحبت کرده ایم.

استفاده از هشتگ در کپشن اینستاگرام

— نوشتن کپشن‌های مرتب

اگر به هر دلیلی کپشن‌های طولانی می‌نویسید، بهتر است آن‌ها را کاملا مرتب و به صورت دسته بندی بنویسید. به این صورت مخاطب به راحتی می‌توانید متن کپشن را بخواند و جزئیات موردنظر را از آن استخراج کند. مرتب نوشتن کپشن در اینستاگرام باعث می‌شود خوانایی کپشن بسیار بالا برود. به عنوان مثال برای این کار می‌توانید بین خطوط فاصله ایجاد کنید.

برای رفتن به خط بعد در اینستاگرام و ایجاد فصله بین خطوط می‌توانید مراحل را به این صورت دنبال کنید. با نوشتن هر جمله، ابتدا به خط بعد بروید، نیم فاصله قرار دهید و سپس دوباره به خط بعد بروید تا فاصله درست بین خطوط ایجاد شود و تمام جملات نوشته شده با یک خط فاصله از یکدیگر نوشته شوند.

— استفاده درست و اصولی از ایموجی

نکته دیگر در نوشتن کپشن حرفه‌ای استفاده درست و به جا از ایموجی است. ایموجی‌ها تنوع بسیار بالایی دارند که می‌تواندی مطابق با نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

اگر از ایموجی ها برای جلب توجه به کال تو اکشن خود استفاده نمی کنید، می توانید از آنها در ابتدای کپشن برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید. در حساب های شخصی حتی می توانید از برخی ایموجی ها به جای کلمات استفاده و کپشن خود را جذاب تر کنید.

البته توجه داشته باشید هرگز نباید در استفاده از آن‌ها زیاده روی کنید. استفاده زیاد از حد از ایموجی نیز باعث می‌شود مخاطب از خواندن کپشن شما دوری کند.

در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم تا مقاله آموزش سئو اینستاگرام را مطالعه کنید تا با رعایت ان موارد در کپشن و باقی المان ها، بازخورد بهتری از پیج اینستاگرام داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا