شبکهعمومی

چت chatgpt چیست؟ ( نحوه استفاده از chatgpt در ایران )

چت‌بات ChatGPT، محصول جدید شرکت OpenAI که به تازگی سروصدای بسیاری به پا کرده است، یک هوش مصنوعی انقلابی با قابلیت پاسخ دادن به سوالات کاربر به حساب می‌آید.

این قدرت در پاسخ دادن به سوال‌ها باعث شده است تا کاربران زیادی به استفاده از ChatGPT هجوم بیاورند و این هوش مصنوعی هم به‌خوبی توانسته به سوال‌ها و درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهد.

ما در این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات سرور اختصاصی ویندوز  ) قصد داریم که ابتدا به شما بگوییم که ChatGPT چیست و سپس به موارد مهمی، مانند نحوه کار با آن، مزایا و معایب استفاده از ChatGPT و غیره خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

 

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک چت‌بات Large Language Model ساخته شده توسط شرکت OpenAI و براساس GPT-3.5 است. مدل ذکرشده این توانایی را دارد که کلمات بعدی را در یک سری از کلمات کنار هم قرار گرفته، پیش‌بینی کند. مدل بعدی یعنی هوش مصنوعی gpt-4 توانایی بیشتری نیز نسبت به این مدل دارد.

برای تکمیل پاسخ به سوال ChatGPT چیست، باید بگوییم که این چت‌بات توانایی بالایی برای تعامل در قالب گفتگو محاوره‌ای و ارائه پاسخ‌هایی دارد که بسیار به یک انسان شبیه است.

برای بهبود روزافزون ChatGPT، شرکت OpenAI از یادگیری تقویتی با بازخورد انسان یا همان RLHF استفاده کرده که یک لایه آموزش اضافی به‌حساب می‌آید. این لایه آموزشی اضافی می‌تواند در نهایت به بهبود پاسخ‌های ارائه شده توسط ChatGPT کمک و آن‌ها را رضایت‌بخش‌تر کند.

از دیگر محصولات OpenAI که در ماه‌ها اخیر توانست سروصدای زیادی به پا کند، DALL-E است. DALL-E این توانایی را دارد تا با استفاده از متن وارد شده توسط شما، عکس‌هایی را تولید کند. هرچقدر که متن شما دقیق‌تر باشد و جزئیات بیشتری را بیان کند، نتیجه نهایی به تصویری که در ذهن دارید نزدیک‌تر خواهد بود. اطلاعات بیشتر در مورد سرویس های openai را می توانید در مقاله open ai چیست بخوانید.

 

 

نحوه استفاده از ChatGPT چگونه است؟

» برای استفاده از چت gpt ابتدا وارد سایت openIA شوید فراموش نکنید که ابتدا ابزار تغییر ای پی خود را روشن کنید سپس در انتهای صفحه از طریق لینک های Featured بر روی گزینه chatgpt کلیک کنید.

» سپس در ابتدای صفحه بر روی گزینه try chatgpt کلیک کنید.

 

» در صفحه ی بعدی بر روی گزینه Sign up کلیک کنید.

 

 

» در صفحه ای recapcha باز شده را انجام دهید.

» در صفحه ی بعدی اطلاعات ایمیل خود را وارد کرده و Continue  را بزنید بعد از این کار لازم است تا با تغییر ip صحت ایمیل خود را تائید کنید.

 

 

» پس از تائید ایمیل از شما می خواهید یک شماره وارد کنید و کد تائیدی که به آن ارسال شده را نیز وارد کنید سپس اکانت شما ساخته می شود.

 

 

نحوه استفاده از chatgpt در ایران

در مرحله ی آخر استفاده از chatgpt امکان استفاده از شماره های ایرانی وجود ندارد راه حل این مشکل خرید شماره های مجازی ( شماره مجازی چیست ) می باشد. برای اینکار می توانید به سایت NumberLand وارد شوید و بر روی خرید شماره چت جی پی تی کلیک کنید.

 

 

بعد از خرید شماره آن را در کادر خواسته شده وارد نمایید. کد تائید ارسال شده در اکانت شما در سایت NumberLand نمایان می شود و می توانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

 

چگونه با chatgpt کار کنیم؟

 

 

صفحه وب‌سایت ChatGPT ظاهری بسیار ساده دارد. سایت مربوط به این هوش مصنوعی، دو قسمت دارد که یکی از آن‌ها برای وارد کردن سوال توسط کاربر و دیگری برای ارائه پاسخ تولید شده توسط ChatGPT است.

تعداد زیادی از کاربران برای استفاده از این چت‌بات، سوالاتی را در قسمت مشخص شده وارد می‌کنند، اما شرکت OpenAI پیشنهاد می‌دهد که بهترین نتیجه ممکن با استفاده از وارد کردن عبارات به‌دست می‌آید.

به‌عنوان مثال، اگر شما در وب‌سایت ChatGPT وارد کنید که “نحوه ساخته شدن منظومه شمسی را توضیح بده” نتیجه خیلی بهتری را درمقایسه‌با جمله “چگونه منظومه شمسی ساخته شده است” نشان می‌دهد.

حتی اگر هر دو جستجو مورد نظر نتایج درستی را به شما نمایش دهند، باز هم نتیجه وارد کردن جمله اول دقیق‌تر است. همچنین، اگر درخواست‌های ورودی خاص‌تری را برای یک مقاله با تعداد مشخصی پاراگراف وارد کنید، نتایج بهتر و دقیق‌تری را به شما نشان خواهد داد.

اگر اطلاعات دقیق و کافی در مورد موضوعی خاص در دسترس باشد، موتور تولید متن ChatGPT برای شما نتایج بهتری را نمایش خواهد داد؛ اما اگر اطلاعات مورد نظر به اندازه کافی نباشد، ChatGPT احتمالا شروع‌به پر کردن شکاف موجود بین اطلاعات با استفاده از داده‌های غلط می‌کند.

براساس گفته‌های OpenAI، پرکردن شکاف موجود بین اطلاعات با استفاده از داده‌های غلط، بسیار نادر است. آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که ChatGPT دانش محدودی از اتفاقاتی که پس از سال ۲۰۲۱ افتاده است، دارد.

سایت ChatGPT شما را در زمینه وارد کردن درخواست‌هایتان محدود نخواهد کرد؛ یعنی تا زمانی که شما موتور جستجو خود را نبسته‌اید، می‌توانید به کار کردن با این چت‌بات ادامه دهید. OpenAI همچنین امکان استفاده از دارک مود در سایت ChatGPT را فراهم آورده است.

 

بیشتر بخوانید: پایتون چیست

 

کاربردهای ChatGPT چیست؟

 

در ادامه مقاله ChatGPT چیست، به بخش کاربردها رسیده‌ایم. فراتر از تمام جنجال‌ها و هیاهوهایی که پیرامون ChatGPT وجود دارد، این چت‌بات دارای کاربردهای مختلفی است که عبارتند از:

– ایجاد رزومه و نوشتن نامه در کمترین زمان ممکن

یکی از خسته‌کننده‌ترین کارها در فرایند پیدا کردن کار، تهیه رزومه است. متاسفانه، شما این امکان را نخواهید داشت که برای هرکدام از شرکت‌ها که قصد دارید برای آن‌ها اقدام کنید، یک رزومه جداگانه بسازید؛ اما ChatGPT این کار را به‌صورتی سریع و رایگان برای شما انجام خواهد داد.

– توضیح موضوعات پیچیده

امروزه، برای پیدا کردن جواب اکثر سوال‌های خود به سمت استفاده از گوگل می‌رویم، اما متاسفانه در بعضی از موارد نمی‌توانیم آن جوابی که باید را از این موتور جستجو دریافت کنیم. اگر از گوگل در مورد فضا، سیاه‌چاله‌ها یا حتی ماده تاریک بپرسید، جواب روشن و دقیقی را به شما ارائه نخواهد داد.
اگر برای گرفتن پاسخ خود سراغ ChatGPT بروید، این چت‌بات به‌صورتی کاملا ساده برای شما پیچیده‌ترین مسائل را توضیح خواهد داد.

– حل گام‌به‌گام مسائل ریاضی

یکی دیگر از کاربردهای ChatGPT که جنجال زیادی به پا کرده، توانایی حل سوالات ریاضی است. شما برای استفاده از این قابلیت، باید به‌صورت خلاصه و واضح مسئله خود را برای این چت‌بات توضیح دهید.

– تولید ترانه برای هر ژانر موسیقی

یکی از بزرگ‌ترین نقاوت قوت ChatGPT، خلاقیت آموخته شده است. برخلاف چیزی که در دیگر هوش‌های مصنوعی دیده‌ایم، ChatGPT فقط با مفاهیم رباتی سروکار ندارد و با استفاده از داده‌هایی که دریافت کرده، توانسته است تا خلاقیت را هم بیاموزد. یکی از این خلاقیت‌هایی که به مرور زمان یادگرفته، نوشتن ترانه است.

– برنامه‌نویسی و دی‌باگ

اصلا فرقی ندارد که شما یک برنامه‌نویسی حرفه‌ای باشید یا تازه‌کار، حتما در زمان برنامه‌نویسی با باگ‌هایی مواجه خواهید شد. ChatGPT این توانایی را دارد تا باگ‌های شما را در زمان برنامه‌نویسی کاهش دهد و ساعت‌ها وقت خود را صرف دیباگ نکنید.

همچنین، این امکان را دراختیار شما قرار خواهد داد تا توابع مورد نیاز خود برای قسمت‌های مختلف یک برنامه را به‌وسیله ChatGPT تولید کنید.

– تولید محتوا به زبان‌های مختلف

یکی از بهترین کاربردهای این هوش مصنوعی تولید محتوا متنی می باشد. ChatGPT می‌تواند به شما کمک کند تا به زبان‌های دیگر، غیر از زبان مادری خود، تولید محتوا کنید. یکی از بهترین ابزارها برای انجام این کار، استفاده از گوگل ترنسلیت است، اما باید به این موضوع دقت کنید که متن اصلی به زبان دیگری نوشته شده و شما آن را ترجمه کرده‌اید.

ChatGPT این توانایی را دارد که با استفاده از هوش مصنوعی که دارد، متون را از ابتدا و به همان زبانی که از او خواسته‌اید، تولید کند. اگر قصد تولید محتوا به صورت تصویر را دارید از هوش مصنوعی dall e می توانید استفاده کنید.

– تولید مقاله در هر موضوعی

تا اینجا با قابلیت‌های مختلف ChatGPT آشنا و متوجه شدید که این چت‌بات چه توانایی‌های زیادی دارد؛ اما یکی از بهترین مواردی که باعث شده تا جنجال زیادی سر آن ایجاد شود، تولید مقالات در هر موضوعی است.

افرادی زیادی از سراسر دنیا توانسته‌اند تا با استفاده از ChatGPT، مقالاتی را برای دروس دانشگاهی خود ایجاد و نمره کاملی را از آن دریافت کنند!

 

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

 

 

دنیای هوش مصنوعی ( هوش مصنوعی چیست؟)  به تازگی به مبحثی داغ بدل شده است و تا زمانی که به بلوغ کافی برسد راه درازی دارد؛ بنابراین تا آن زمان، محدودیت‌هایی در هر نوعی از هوش مصنوعی وجود دارد که ChatGPT هم از این قاعده به دور نیست.

برخی از این محدودیت‌ها به‌دلیل نبود بلوغ کافی در توسعه است و برخی هم توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده عمدا اعمال شده است تا کاربر در استفاده از هوش مصنوعی با چالشی مواجه نشود.

 

محدودیت در ارائه واکنش‌های منفی

هوش مصنوعی ChatGPT به‌گونه‌ای طراحی شده است که پاسخ‌های منفی یا زننده را به شما ارائه ندهد؛ پس اگر سوالی در این طیف بپرسید، به شما پاسخی نخواهد داد.

 

وابسته بودن کیفیت پاسخ‌ها به کیفیت سوالات پرسیده شده

یکی دیگر از محدودیت‌های ChatGPT، وابسته بودن کیفیت پاسخ‌ها به کیفیت سوالات پرسیده شده است. به‌عبارت دیگر، هرچقدر که سوالات تخصصی‌تری بپرسید، چت جی پی تی پاسخ‌های دقیق‌تری را به شما خواهد داد.

 

پاسخ‌ها لزوما صحیح نیستند

در ادامه بخش محدودیت‌های ChatGPT چیست، که چون ChatGPT آموزش داده شده تا پاسخ‌های درست برای انسان‌ها را ارائه دهد، در بعضی از موارد پاسخ‌های غلطی را ارائه داده است. بسیاری از کاربران در زمان استفاده از ChatGPT متوجه شده‌اند که این چت‌بات در بعضی موارد پاسخ‌های غلطی را به سوالات پرسیده شده می‌دهد.

در واقع، ChatGPT توسعه داده شده است تا بهترین جوابی را ارائه دهد که از نظر انسان‌ها درست است، اما اگر دقیق‌تر به بعضی از پاسخ‌های ارائه شده توسط این چت‌بات توجه کنیم، متوجه می‌شویم که بعضی از آن‌ها از نظر علمی درست نیستند.

این پاسخ‌های غلط ارائه شده توسط ChatGPT برای اولین‌بار توسط ناظران سایت Stack Overflow کشف شدند. در بازه‌ای از زمان، چت gpt در این سایت به سوالات کاربران پاسخ می‌داد که به‌نظر درست می‌رسیدند، اما پاسخ‌هایی غلط بودند.

هزاران پاسخ غلط ارائه شده توسط ChatGPT در Stack Overflow درنهایت باعث شد تا ناظران این وب‌سایت هر پاسخ ارائه شده توسط کاربران که بااستفاده‌از ChatGPT به‌دست آمده بود را در لیست ممنوعه قرار دهند. آن‌ها پس از این موضوع بیانیه‌ای منتشر و اعلام کردند:

این خط‌مشی موقت است و ما قصد داریم به‌وسیله آن، جلوی هجوم پاسخ‌ها و سایر محتوای تولید شده با از ChatGPT را بگیریم. مشکل اصلی آن است که با وجود غلط بودن پاسخ‌های تولید شده توسط ChatGPT، معمولا درست به‌نظر می‌رسیدند.

 

بیشتر بخوانید: اوپن سورس چیست

 

مزایا و معایب استفاده از ChatGPT چیست؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که امروزه مطرح می‌شود، آن است که مزایا و معایب gpt چیست و اینکه آیا این هوش مصنوعی می‌تواند در آینده تهدیدی برای انسان باشد؟ برای جواب دادن به این سوال، باید به مزایا و معایب این چت‌بات بپردازیم :

>> مزایا

نحوه گفتگوی انسانی را تقلید می‌کند:

ویژگی اصلی که ChatGPT را از دیگر چت‌بات‌های موجود در دنیا متمایز ساخته، متمرکز شدن بر ارائه مکالمات شبیه‌ به انسان و براساس سوالات مطرح شده توسط کاربران است. به‌صورت کلی، این چت‌بات دقیقا مکانیزم عملکردی مانند دستیاران صوتی شرکت‌های اپل، آمازون و گوگل دارد و می‌تواند که تقلیدی بدون نقص از مکالمه‌های واقعی را ارائه دهد.

توسعه داده شده براساس GPT-3:

GPT-3 یا Generative Pre-trained Transformer، زبانی خودبازگشتی و مدل پیش‌بینی زبان به‌حساب می‌آید که توسط OpenAI توسعه یافته است. این سیستم، اهمیت زیادی دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی تولید شده، شناخته می‌شود. کوچک‌ترین قابلیتی که با استفاده از این سیستم به ChatGPT اضافه شده، دشوار بودن تشخیص این موضوع است که آیا متن مورد نظر توسط انسان نوشته شده یا ChatGPT.

کاربردهای فراوانی و مزایای گسترده:

ChatGPT، یک چت‌بات همه‌کاره است. این چت‌بات می‌تواند خروجی‌هایی درست مانند کپی‌رایترها را به شما ارائه دهد. همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، این ربات حتی توانایی نوشتن ترانه را هم دارد و می‌تواند برای شما داستان‌های کوتاه بنویسد.

دریافت بازخورد از کاربران:

یکی دیگر از مزایای ChatGPT، آن است که کاربران می‌توانند بازخوردشان به پاسخ‌های نمایش داده شده توسط این چت‌بات را اعلام کنند.

>> معایب

عدم دقت و ابهام:

همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به ChatGPT وارد می‌شود، این است که گاهی اوقات تمایل‌به تولید متن‌هایی دارد که قابل قبول یا قانع‌کننده به‌نظر می‌رسند، اما در ظاهر نادرست یا بی‌معنی هستند. به این موضوع ابهام می‌گویند و در مدل‌های زبانی بسیار رایج است.

علاوه‌براین، زمانی که صحبت از نحوه جمع کردن اطلاعات و منابعی که استفاده کرده می‌شود، متاسفانه هیچ پاسخی را به کاربران ارائه نمی‌دهد. استفاده از این چت‌بات به‌تنهایی برای مقاصد تحقیقاتی، به‌هیچ عنوان ایده‌آل نیست و می‌تواند مخاطب را گمراه کند.

دانش محدود از رویدادهای اخیر:

نسخه‌ای از ChatGPT که در سال گذشته میلادی در دسترس قرار گرفت، فقط می‌تواند اطلاعاتی را درباره رویدادهایی که در سال ۲۰۲۱ و پیش از آن رخ می‌دهند را به شما ارائه دهد. OpenAI این قول را داده است که این چت‌بات همواره به‌روزرسانی می‌شود و در نسخه جدید آن، جدیدترین اطلاعات روز وجود خواهد داشت. همچنین، این امکان به ChatGPT اضافه خواهد شد تا نظرش را در مورد موضوعات روز اعلام کند.

مسائل و دغدغه‌های اخلاقی:

یکی دیگر از معایب ChatGPT، به عدم رعایت قوانین کپی‌رایت بازمی‌گردد؛ چرا که خروجی‌های ارائه شده توسط این چت‌بات با استفاده از متون تولید شده توسط انسان ارائه می‌شود. همچنین، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا استفاده از آن به‌عنوان جایگزینی برای خدماتی که نیازبه تعاملات انسانی دارد، مانند مشاوره‌های درمانی، اخلاقی است یا خیر.

پیامد‌های حقوقی احتمالی:

GPT برای اولین‌بار با استفاده از مجموعه داده‌های Common Crawl ساخته شده است که در آن مطالبی با حق چاپ از شرکت‌ها و نویسندگان مختلفی وجود دارد. کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که این چت‌بات می‌تواند از برنامه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای فعالیت‌های مجرمانه سایبری استفاده شود.

جمع‌بندی

به‌صورتی مفصل به شما گفتیم که ChatGPT چیست و چه کاربرد، مزایا و معایبی دارد. منحنی رشد کاربران این چت‌بات در ماه‌های اخیر بسیار صعودی بوده و توجهات بسیاری از کارشناسان در حوزه‌های مختلف، از فناوری اطلاعات تا فلسفه را به سمت خودش جلب کرده است.
آیا شما هم با ChatGPT کار کرده‌اید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا