کسب و کار

بازاریابی آنلاین چیست؛ معرفی ۸ نوع از روش های بازاریابی اینترنتی

اگر به دنبال افزایش فروش و یا بالا بردن آگاهی افراد از برند خود هستید هیچ چیز به اندازه Online Marketing یا بازاریابی آنلاین برای شما موثر نخواهد بود. روزانه تعداد کاربران زیادی به دنبال محصولاتی مشابه محصولات شما هستند که می توانید با معرفی خود، به راحتی آنها را تبدیل به مشتری کنید.با این حال بسیاری از کسب وکارها به این روش معتقد نیستند اما وجود فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، که همواره از این فضا برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند، اثبات می‌کند آنلاین مارکتینگ ارزش وقت و هزینه را دارد! اما دقیقا بازاریابی آنلاین چیست ؟

نکته: برای انتقال کسب و کار خود بر روی اینترنت، از صفحه فروشگاه ساز اینترنتی ایران‌هاست بازدید کنید.

بازاریابی آنلاین چیست؟

Online Marketing که به عنوان بازاریابی اینترنتی نیز خوانده می‌شود، زمانی است که مشاغل از روش‌های موجود بر بستر اینترنت، برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. آنلاین مارکتینگ زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است. ما پیش از این مفصلا راجب به مفهوم دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده ایم.

برای اینکه بطور شفاف با مفهوم بازاریابی آنلاین آشنا شوید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید، در این مطلب به محبوب‌ترین استراتژی‌های تبلیغاتی آنلاین می‌پردازیم.

online marketing چیست

 

انواع روش های بازاریابی اینترنتی یا آنلاین مارکتینگ

از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ دارای روش‌های فراوانی برای جذب کاربران است استراتژی‌های متنوعی وجود دارد که بتوانید از آنها استفاده کنید. اما انواع روش های بازاریابی به ترتیب اهمیت عبارتند از:

۱- تبلیغات کلیکی یا ppc marketing

یکی از محبوب‌ترین روش‌های بازاریابی که در سال‌های اخیر در ایران نیز بسیار محبوب شده است هزینه به ازای کلیک یا PPC Marketing است. گوگل در سال ۲۰۱۷ از طریق تبلیغات ۹۵ میلیارد دلار درآمد داشته است که این میزان ۷۸% از کل درامد تبلیغاتی در کشور آمریکا است.

گوگل ادز یکی از بهترین و قدرتمندترین پلتفرم‌‌ها برای انجام تبلیغات کلیکی است. بر خلاف سایر تبلیغات که هزینه‌های آن تقریبا از قبل تعیین شده است هزینه این روش تبلیغاتی می تواند با توجه به فاکتورهای مختلف متغییر باشد.

بازاریابی چریکی چیست؟ در مقالات دیگر در مورد این نوع بازاریابی میدانی توضیح داده ایم.

ppc marketing

یکی از فاکتورهای مهم در تبلیغات کلیکی میزان رقابت در کلیدواژه‌هاست. اگر در کلیدواژه‌های مورد نظر شما رقابت شدید است، باید مبلغ بالاتری برای نمایش سایت خود در نتایج گوگل هزینه کنید. البته میزان هزینه بستگی به کیفیت سایت و هزینه کلیک رقبا نیز خواهد داشت. اگر نیاز به شارژ گوگل ادز خود دارید می توانید از خدمات ایران هاست استفاده کنید.

اگر کسب و کار شما از بودجه تبلیغاتی محدود برخوردار است و می‌خواهید در کمترین زمان به درآمد برسید این روش یکی از بهترین استراتژی‌های تبلیغاتی است. چون با داشتن یک وب سایت و استفاده از تبلیغات گوگل در کمتر از چند ساعت به هدف خود خواهید رسید و تاثیر تبلیغات کلیکی در افزایش مشتری را خواهید دید.

در مورد ppc می توانید مقاله تبلیغات کلیکی چیست را بخوانید.

۲- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا SEO

یکی از قدیمی ترین استراتژی‌ها برای بازاریابی آنلاین، SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که با قدرت گرفتن گوگل، اهمیت آن بیشتر از قبل شده است.

بیشتر بخوانید: انواع موتور های جستجو

 

روزانه میلیاردها جستجو توسط افراد در موتورهای جستجو انجام می شود. از پیدا کردن جواب برای سوالات مختلف تا خریداری اجناس مورد نیاز از سایت‌ها. از آن جایی که تقریبا تمامی افراد می خواهند خیلی سریع به نتیجه برسند تنها به نتایج موجود در صفحه اول توجه می‌کنند. بنابراین اگر وب سایت شما در صفحه ۱ نیست ، تفاوت چندانی با نداشتن وب سایت ندارد.

اقدامی که باعث بهبود کیفیت و تسهیل در استفاده کاربران از سایت شود یک روش از بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو است. برای آشنایی بیشتر با این مبحث بهتر است مقاله seo چیست را بخوانید.

مفهوم سئو

۳- بازاریابی محتوا یا Content Marketing

بازاریابی محتوا چیست؟ استفاده از داستان‌نویسی و ارائه توضیحات و اطلاعات درباره محصولات و خدمات. گاهی اوقات تنها نمایش یک تبلیغ برای متقاعد کردن افراد برای خرید یک محصول کافی نیست. کاربران نیاز دارند که درباره محصول یا خدمت مورد نظر اطلاعات بیشتری کسب کرده و با مزایای آن آشنا شوند. نوعی از بازاریابی آنلاین که در سال‌های اخیر شاهد محبوبیت بالایی بوده، بازاریابی محتواست.

متداول‌ترین شکل بازاریابی محتوا ، مقالات و پست‌های وبلاگ است. با استفاده از مقالات می توانید راهکارهایی درباره موانع احتمالی که کاربر ممکن است با آن مواجه شود را ارائه دهید. این کار موجب آشنایی و اشتیاق بیشتر کاربر برای خریداری محصولات سایت خواهد شد.

بازاریابی محتوا علاوه بر توجه کاربر می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو شده و سایت شما را به افراد بسیاری معرفی کند.

پیشنهاد می شود مقاله کپی رایتینگ چیست را مطالعه کنید.

۴- بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing

social marketing چیست ؟ بازاریابی رسانه‌‌‌‌های اجتماعی از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و … برای ارتباط با مخاطبان و به منظور معرفی برند و محصولات، افزایش فروش و ترافیک وب سایت را بازاریابی شبکه های اجتماعی می گویند.

Social Media Marketing

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی

  • طیف مخاطبان گسترده
  • ارتباط سریع و آسان با مشتریان
  • قابلیت اشتراک گذاری فوری مطالب با دیگران
  • استفاده از تبلیغات نمایشی
  • برخورداری از نظرات کاربران
  • افزایش اعتماد مخاطبان به برند
  • انعکاس تجربه های قبلی مشتریان در رابطه با استفاده از خدمات شما
  • اطلاع رسانی همگانی در کمترین زمان
  • افزایش وفاداری مشتریان به برند

با کمک بازاریابی در شبکه های اجتماعی می توانید روی پرسونال برند خود کار کنید. برای اشنایی با این موضوع مقاله پرسونال برندینگ چیست را بخوانید.

تاثیر سوشیال در بازاریابی آنلاین

برای اینکه بدانید برای پست اینستاگرام خود از چه ابعادی استفاده کنید می توانید مقاله ابعاد پست اینستاگرام را بخوانید.

۵- بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing

یکی از قدیمی ترین و البته تاثیرگذارترین روش‌های بازاریابی، تبلیغات ویدئویی است که پیش از این در مقاله تحت عنوان ویدیو مارکتینگ چیست مفصلا توضیح داده ایم. مرسوم‌ترین روش تبلیغات ویدئویی اجرای آگهی در حین پخش یک سریال یا فیلم در تلویزیون است.

البته بازاریابی ویدئو تنها مختص محتواهای تبلیغاتی نیست. مثلا شما می‌توانید با تهیه آموزش‌های ویدئویی درباره‌ی خدمات و محصولات مرتبط با فعالیت خود و انتشار آن در رسانه‌های مختلف، کاربران را به سایت علاقه‌‌مند کرده و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

بازاریابی ویدئویی یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها برای ارتباط با کاربران است، چون:

  • مدت زمان ماندگاری یک ویدئوی تبلیغاتی در ذهن افراد به مراتب بیش از سایر روش‌ها می‌‌‌باشد.
  • بازاریابی ویدئویی باعث ایجاد اعتماد در مخاطبان شما خواهد شد.
  • مدت زمان ماندگاری افراد در سایت شما بالا رفته و گوگل رتبه شما را در نتایج ارتقا می‌دهد.
  • حتی تنبل ترین مخاطبان نیز به ویدئو علاقه‌مند هستند.
  • از قدرت انتشار بالاتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که نزدیک به ۷۵% از مخاطبانی که ویدیوی معرفی یک خدمت و یا یک محصول را تماشا کرده‌اند تبدیل به مشتری شده اند.

برای استفاده به عنوان مثال: https://www.aparat.com/v/hNFRD

۶- بازاریابی ایمیلی یا Email marketing

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی دیجیتال، دریافت ایمیل کاربران در هنگام مراجعه به سایت و استفاده از آن برای ارسال پیشنهادات جذاب در قالب تخفیف و کد هدیه و یا خواندن مطالب منتشر شده در وبلاگ است. سرویس‌های متنوعی برای انجام این کار وجود دارد و هزینه‎ های ارسال ایمیل نیز نسبت به سایر روش های بازاریابی بسیار مقرون به صرفه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله بازاریابی ایمیلی چیست مراجعه کنید.

۷- بازاریابی افراد تاثیرگذار یا Influencer Marketing        

influencer marketing چیست؟ افراد تاثیرگذار به افرادی گفته می‌شود که در یک حوزه خاص مشهور و محبوب هستند و کاربران زیادی آنها را دنبال می‌کنند. در چند سال اخیر به واسطه شبکه‎ های اجتماعی خصوصا اینستاگرام این روش از بازاریابی در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کسب و کارهای زیادی از این روش برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ در حوزه‌‌‌های مختلف متفاوت است و این مبلغ می‎تواند با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان فرد مورد نظر متغیر باشد.

با توجه به پذیرش فرد تاثیرگذار توسط دنبال‌کنندگان، این روش می تواند اثربخشی خوبی بر روی کاربران داشته باشد.

 

مارکتینگ اتومیشن چیست؟ و چگونه به فرآیند بازاریابی کمک می کند در مقاله ی دیرگی از ایران هاست به این سوال پاسخ داده ایم.

بازاریابی افراد تاثیرگذار یا Influencer Marketing

۸- بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing

علت انتخاب این نام برای این مدل از بازاریابی انتشار بالای ویروس‌ها در مدت زمان کم است. یکی از جدیدترین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین استفاده از محتواهایی است که به لحاظ محبوبیت از سرعت پخش بالایی در فضای وب برخوردار هستند. محتواهای جذاب و همگانی که بخش زیادی از مخاطبان را در برمی‌گیرد می توانند به سرعت بین کاربران دست به دست شوند.

همچنین محتوای ویدئویی با توجه به نرخ تعامل بیشتر کاربران، نسبت به سایر فرمت‌ها از شانس بیشتری برای وایرال شدن برخوردار است.

اگر تمایل دارید درباره وایرال مارکتینگ بیشتر بدانید، می توانید مقاله تحت عنوان Viral marketing چیست را مطالعه نمایید.

از مزایای بازاریابی ویروسی می‌توان به :

  1. پتانسیل بالا برای ارسال پیام و یا معرفی یک محصول به تعداد زیادی از مخاطبان در زمان کوتاه
  2. هزینه انتشار پایین نسبت به سایر روش‌های بازاریابی
  3. تاثیرگذاری و ماندگاری بالا به جهت محتوای جذاب

 

بیشتر بخوانید: چگونه مشتری جذب کنیم

 

انتخاب بهترین استراتژی های بازاریابی آنلاین

خب تا اینجا با انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال اشنا شدید اما واقعا کدام روش برای شما بهترین خروجی را در بازاریابی آنلاین خواهد داشت؟

اولین و مهمترین قسمت بازاریابی به شناخت مخاطبان مربوط می شود. اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است بخش زیادی از بودجه تبلیغاتی و بازاریابی شما هدر رود!

قبل از انجام هر کاری به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان شما از چه جنسیتی، چند ساله  و دارای چه علایقی هستند؟
  • میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی تا چه میزان است و چه زمانی را به آن اختصاص می دهند؟

بعد از پاسخ به سوالات بالا، وقت آن است که استراتژی بازاریابی خود را انتخاب کنید.

اما پیش از آن به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را که در آن نمونه های ایرانی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته است را مطالعه بفرمایید

فروشگاه ساز

جمع بندی

انتخاب استراتژی بازاریابی برای هر کسب و کار متفاوت است و نمی توان برای تمامی مشاغل یک نسخه واحد تجویز کرد! اجرا، بررسی و مقایسه روش‌ها، در نهایت شما را به استفاده از پربازده‌ترین روش سوق خواهد داد.

البته به یاد داشته باشید که شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای بازاریابی سایت خود استفاده کنید و محدودیتی در استفاده از استراتژی‌‌‌‌‌‌های مختلف به صورت هم‌زمان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا