شبکه های اجتماعی

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ ( + بررسی استراتژی بازاریابی در اینستاگرام )

تا چند سال پیش استفاده از شبکه‌­های اجتماعی برای بازاریابی یک روش هوشمندانه به حساب می­‌آمد اما با گذشت زمان و رواج دیجیتال مارکتینگ در ایران، این امر به یک بخش جدایی ناپذیر از صنعت بازاریابی تبدیل شده است.

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار است که می‌توان از طریق آن به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کرد و به انجام فعالیت‌های مختلف بازاریابی پرداخت. آمارها نشان می‌دهد افراد میانگین ۵۳ دقیقه زمان را در روز صرف بازدید از اینستاگرام می‌کنند. به بازاریابی در اینستاگرام، اینستاگرام مارکتینگ گفته می‌‌شود. اما نحوه بازاریابی اینستاگرام به چه صورت است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به نکات مهمی در این زمینه اشاره کنیم.

 

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ یکی از انواع روش‌های بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است که در آن برای تبلیغ یک برند از اینستاگرام استفاده می‌شود. این شبکه اجتماعی پرطرفدار به برندها و کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کرده، آگاهی از برند و میزان فروش را افزایش دهند. کمک گرفتن از اصول دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام می تواند برندسازی شما را تا حدود بسار زیادی افزایش دهد در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خرید گواهینامه ssl ) بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

 

 

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اصلی اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی ماهیت بصری آن است. اگر کسب‌وکار شما به صورتی است که می‌توانید طراحی محصول انجام داده و یا خدماتتان به صورتی است که می‌توانید نتایج آن را در اینستاگرام نمایش دهید، اینستاگرام بهترین فضا برای کسب‌وکار و نمایش محتوای شماست.

شما می‌توانید از انواع مختلف ویدیو، تصاویر و … در این فضا استفاده کنید. البته در نهایت این استراتژی بازاریابی شماست که تعیین می‌کند از چه نوع محتوایی استفاده کنید. قبل از ورود به این فضا و استفاده از آن، ایجاد استراتژی بسیار مهم است و شما را بر روی اهداف و مخاطبتان هدفتان متمرکز می‌کند. همچنین به دلیل تفاوت این شبکه اجتماعی از پلتفرم‌های دیگر باید از استراتژی بازاریابی متمایزی در این فضا استفاده کنید.

بازاریابی در اینستاگرام

استراتژی بازاریابی اینستاگرام

با توجه به اهمیت و مزیت‌های این شبکه برای انجام بازاریابی می‌توان از این فضا برای رسیدن به اهداف مهم استفاده کرد. در ادامه مهم‌ترین نکات و استراتژی بازاریابی اینستاگرام معرفی شده‌اند. برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام رعایت و استفاده از موارد زیر ضروری است. اگر می خواهید نحوه ادمین شدن در اینستاگرام را بدانید، بازاریابی اینستاگرام یکی از مواردی است که باید آموزش ببینید.

 

— ایجاد حساب کاربری بیزینسی

اولین قدم برای بازاریابی اینستاگرام ایجاد حساب کاربری بیزینسی است. تفاوت این نوع حساب با حساب‌های کاربری شخصی در اینستاگرام، ارائه ابزارهای تحلیل و بررسی مختلفی است که در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌گیرد.

در حساب‌های بیزینسی می‌توانید اطلاعات کاملی ازجمله اطلاعات تماس خود را وارد کنید. ابزارهایی برای بررسی پست‌ها و استوری‌های در اختیار شما قرار می‌گیرد که به کمک آن‌ها می‌توانید به انجام بازاریابی بپردازید.

 

 

— ظاهر صفحه خود را زیبا کنید

اولین چیزی که مخاطبان شما در برخورد با صفحه یا پیج آن را می بینند ظاهر صفحه است به همین دلیل بسیار مهم است که ظاهر پیج اینستاگرام شما زیبا باشد.

استفاده از بیوی مناسب، تصویر پروفایل مناسب، لینک سایت یا سایر شبکه های اجتماعی، ادرس و شماره تماس پروفایل شما را قابل اعتماد تر جلوه می دهد. نحوه چینش پست ها نباید بی هدف باشد بهتر است همه پست ها از الگوهای مشخصی پیروی کنند و دارای کاور مناسبی باشند.

 

— تعیین اهداف بازاریابی اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین مراحل در بازاریابی اینستاگرام تعیین اهداف است. قبل از هر کار از خودتان بپرسید چرا در اینستاگرام هستید؟ شما نباید تنها به این دلیل که همه کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند، حضور داشته باشید. برای موفقیت بلند مدت در اینستاگرام، باید اهداف مشخص داشته باشید تا بتوانید زمان، انرژی و سرمایه گذاری پولی خود را توجیه کنید.

  • برخی افراد و کسب‌کارها از اینستاگرام برای نمایش محصولات و فروش مستقیم آنها از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • برخی دیگر نیز از اینستاگرام برای به اشتراک گذاری نمونه کارها استفاده می‌کنند تا دنبال کنندگان برای استفاده از این خدمات مجاب شوند.
  • برخی دیگر برای بالا بردن آگاهی از برند و پیدا کردن لیدهای جدید
  • برخی از افراد نیز از این فضا برای ارائه محتواهای سرگرم‌کننده، انگیزشی و … استفاده می‌کنند.

اگر برای کسب درامد از اینستاگرام استفاده می کنید، در هر صورت باید هدف یا اهداف خود را به صورت دقیق مشخص کنید. محتوای مناسب با هدف خود ایجاد کرده و در زمان‌های درست در پیج خود قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از اینترنت پول در بیاریم

 

— مشخص کردن مخاطبان هدف

بعد از مشخص کردن اهداف اینستاگرام مارکتینگ، باید مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید متناسب با آن‌ها به تولید محتوا و بازاریابی اینستاگرام بپردازید. عوامل مختلفی مانند سن، مکان، جنسیت، درآمد، علایق، انگیزه‌ها و … می‌توانند در بازاریابی شما تأثیر بگذارند.

برای انجام این کار نیز می‌توانید از رویدادهای محبوب و هشتگ‌های پربازدیدی که مرتبط با کسب و کار شما هستند استفاده کنید. سپس ببینید چه کسانی از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. با بررسی دنبال کننده‌های رقیب نیز می‌توانید به مخاطبان نزدیک‌تر شوید.

— پروفایل و بیو اینستاگرام خود را بهینه کنید

بیو اینستاگرام شما و شمایل کلی پروفایل در نگاه اول در چشم مخاطب بسیار تاثیرگذار است. نحوه نوشتن بیو اینستاگرام و همچنین انتخاب تصویر درست برای پروقایل از اولین کارهایی است که برای بهینه سازی پروفایل باید انجام دهید. در ادامه سئو اینستاگرام خود را فراموش نکنید تا بتوانید مخاطب بیشتری جذب کنید

 

— تجزیه و تحلیل رقبا را فراموش نکنید

تجزیه و تحلیل می‌تواند به شما در این زمینه کمک می‌کند. پس از مشخص کردن مخاطبان هدف در اینستاگرام، باید به انجام فعالیت‌های مختلف تحلیل و بررسی بپردازید و ببینید رقبای شما در چه زمینه‌ای محتوا تولید می‌کنند.

اگر از قبل رقبای برتر خود را می شناسید، می‌توانید برای بررسی حساب کاربری آن‌ها اقدام نمایید. در غیر این صورت برای پیدا کردن رقبا عبارت‌های مرتبط با فعالیت خود را جستجو کرده تا آن‌ها را پیدا کنید. پست‌ها و محتواهایی که طرفداران بیشتری دارند، هشتگ‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اطلاعات مختلف در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

سپس سعی کنید با ایجاد محتوای متمایز و جذاب در این زمینه خود را به عنوان رقیبی جدی و تأثیرگذار معرفی کنید. در غیر اینصورت و در صورت تولید محتوای تکراری موجب فلاپ شدن خواهد شد. اگر نمیدانید علت فلاپ شدن پست در اینستاگرام چیست مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

آنالیز رقبا

— برنامه ریزی برای فعالیت در اینستاگرام

برنامه ریزی برای فعالیت در اینستاگرام بسیار مهم است. شما می‌توانید با ایجاد تقویم محتوایی ، فعالیت خود را در این فضا مدیریت کنید. این تقویم شامل تعیین موضوعات مختلف برای تولید محتوا در پست، استوری و … است. همچنین زمان دقیق قرارگیری آن‌ها در اینستاگرام نیز مشخص می‌شود.
این کار نه تنها از هدر رفتن وقت و انرژی شما جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌‌شود بیشترین مخاطب به سمت شما جذب شود.

 

— تولید محتوا مناسب

برای فعالیت در اینستاگرام به عنوان یک کسب و کار باید بتوانید علاوه بر استفده از محتوای تصویری درست، از بخش کپشن هم به خوبی استفاده کنید. نوشتن کپشن در اینستاگرام قواعد خاصی دارد که قبلا در مقاله ی کپشن چیست در مورد آن صحبت کرده ایم.

 

 

— استفاده از مخاطب برای تولید محتوا

یکی از بهترین محتوایی که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر اعتماد سازی و برندینگ داشته باشد استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر می باشد. حتما شما هم دیده اید که شرکت های بزرگ از مخاطبان خود می خواهند که عکس های خود را با محصولی از شرکت با هشتگ در فضای اجتماعی منتشر کنند. این اتفاق یک چرخه ای را در بین مخاطبان ایجاد می کند و موجب برندسازی بیشتر در اینستاگرام می شود.

 

— برندسازی در اینستاگرام

به طور کلی یکی از اهداف اصلی عضویت در شبکه­ های اجتماعی، افزایش میزان آگاهی افراد از برند مورد نظر است. با حضور در اینستاگرام به راحتی می­توانید نام تجاری، محصولات و خدمات خود را به افراد مختلف معرفی کنید. محتوای مناسب مخاطب خود تولید کنید تا مخاطبان در صفحه باقی بمانند. برای این امر، برندسازی اهمیت ویژه‌ای در اینستاگرام دارد.

 

 

اینستاگرام مارکتینگ

برند شما چیست؟ آیا مخاطبان برند شما را به درستی می شناسند؟ هنگامی که شخصیت برند خود را مشخص کردید، محتوای خود را برای مطابقت با آن اصلاح کنید. این موضوع می‌تواند حتی در رنگ‌بندی مورد استفاده برای پست‌ها و استوری‌ها نیز اعمال شود. زیبایی شناسی برند فقط به تصاویر بصری اعمال نمی‌شود و محتوای ایجاد شده نیز تأثیرگذار است.

 

بیشتر بخوانید: ساخت پرسونال برند

 

— افزایش تعداد فالورها

افزایش فالوورهای حساب کاربری شما به زمان و انرژی بالایی نیاز دارد. نکته مهم در این زمینه این است که هرگز اقدام به خرید فالوور نکنید، زیرا این کار پیج شما را با مشکلات مختلفی روبرو می‌کند. همچنین در تغییرات جدیدی که در الگوریتم‌های اینستاگرام اعمال شده، این برنامه به طور خودکار فالورهای فیک را از پیج شما حذف می‌کند. از طرفی این فالوورهای فیک ممکن است موجب باعث بیرون انتخاب شما از اکانت و عدم ورود شما شوند. برای حل مشکل ورود به اینستاگرام می‌توانید مقالات دیگر ما در این خصوص را مطالعه نمایید.

 

اینستاگرام مارکتینگ

روش‌های مختلفی برای افزایش دنبال کنندگان پیج وجود دارد. اولین کار این است که برای پیج خود نام کاربری قابل تشخیص و جستجو انتخاب کنید. به این صورت افراد به راحتی می‌توانند شما را پیدا کنند. بیوگرافی کامل و دقیق ایجاد کنید تا افراد با شما آشنا شوند.

پس از آن شروع به انتشار پست و استوری‌های مرتبط با کسب‌وکار خود نمایید. بهتر است قبل از اینکه فالورها به پیج شما اضافه شوند، تعدادی پست باکیفیت با محتوای ارزشمند در پیج خود قرار دهید. اگر کاربران از پیج شما بازدید کرده و پستی را مشاهده نکنند شما را دنبال نمی‌کنند. پس از آن می‌توانید حساب‌های کاربری مرتبط با فعالیت خود را دنبال کنید.

از طریق روش‌های مختلفی به معرفی فعالیت و کسب‌وکار خود بپردازید. در این زمینه می‌توانید از پیج‌های مرتبط و پربازدید استفاده کنید. انجام تبلیغات، مسابقات و … می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. در مقاله افزایش فالوور اینستاگرام بیشتر در این مورد صحبت کرده ایم.

 

— مهم تر از جذب فالور تبدیل فالور به مشتری

افزایش فالور هر ماه و افزایش لایک و کامنت نشان دهنده‌ی رشد پیج و بهبود برند شما می باشد اما می دانیم که این به تنهایی کافی نیست و لازم است فالورهای خود را به مشتری تبدیل کنید برای اینکار باید بتوانید حس خرید را در استوری و پست هایی که منتشر می کنید در مخاطب القا کنید. برای اینکار راهکارهای مختلفی وجود دارد از جمله آن که ایجاد حس عجله، ایجاد محصولات رقابتی، نشان دادن مزیت محصول خود نسبت به رقبا و…

 

— همکاری با افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها 

شخصیت­های مهم و تاثیرگذار در شبکه­‌‌‌های اجتماعی معمولا دارای دنبال کننده­‌‌های زیادی هستند. به همین علت می‌­توانند تنها با قرار دادن یک عکس یا فیلم در صفحه خود، تعداد زیادی از کاربران را تشویق به خرید و استفاده از یک محصول و یا خدمت کنند. همچنین آن­ها می­‌توانند کاربران خود را به دنبال کردن صفحه اختصاصی شما تشویق کنند.

 

— از ابزارهای اینستاگرام به خوبی استفاده کنید

اینستاگرام قابلیت های زیادی دارد که در اینستاگرام مارکتینگ بسیار کاربرد دارد. تمامی مواردی که در بالا گفته شد را می توانید در استوری های خود نیز پیاده کنید. برای این کار خواندن مقاله استوری اینستاگرام نیز به شما کمک می کند.

ریلز:

ابزار بعدی که بسیار می تواند در جذب مخاطب و بازاریابی استاگرام به شما کمک کند، ریلز اینستاگرام است که اگر هنوز نحوه استفاده از ریلز را نمی دانید می توانید به مقاله چگونه ریلز درست کنیم مراجعه کنید.

لایو:

چه چیزی بهتر از این است که به صورت مستقیم با کاربران و مشتریان خود در ارتباط باشید؟ واقعیت این است که افراد دوست دارند نظرات خود را درباره یک محصول یا خدمت یا شرکت ابراز کنند و اینستاگرام بستری است که کاربران می­توانند با استفاده از آن به راحتی این کار را انجام دهند. از قابلیت لایو اینستاگرام نیز غافل نشوید. با استفاده از لایو میتوانید تعامل بیشتری با مخاطب خود داشته باشید. به عنوان مثال می توانید محصولات جدید خود را در لایو رونمایی کنید، به پرسش های پرتکرار مخاطب در لایو جواب دهید و …

threads

این یک آپشن جدید است که مربوط به خود اینستاگرام نمی باشد و یک اپلیکیشن جدید است که توسط شرکت متا معرفی شده است. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید ارتباط موثرتر و گفت و گو محوری با مخاطبان خود داشته باشید. در مورد آنکه برنامه threads چیست در مقالات دیگر توضیحات کاملتری داده ایم.

اینستاگرام مارکتینگ

فروشگاه

استفاده از قابلیت shop و پروموت در اینستاگرام برای اینستاگرام مارکتینگ بسیار مفید است که متاسفانه این قابلیت ها در ایران قابل استفاده نیست. البته در مقاله ی ساخت فروشگاه در اینستاگرام به این موضوع پرداخته ایم و راهکارهایی ارئه داده ایم.

insight

در انتها باید گفت از insight اینستاگرام غافل نشوید. آنالیز اینستاگرام تحلیل درستی از رفتار مخاطبان شما ارائه می دهد که می توانید بر اساس آن استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را تعیین کنید. با استفاده از تحلیل های این بخش خواهید توانست زمان مناسب پست گذاشتن در اینستاگرام را پیدا کنید هر چه زمانی که پست یا استوری خود را در اینستاگرام منتشر می کنید مخاطبان بیشتری از آن دیدن کنند می توانید رشد بیشتری کنید. زمان مناسب برای انتشار حتوا بسته به نوع کسب و کار و بیزینس شما متفاوت می باشد.

فروشگاه ساز

جمع‌بندی

اینستاگرام ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب و بازاریابی دارد. با کمک این فضا می‌توانید کسب‌وکار خود را رونق دهید. حتما پیج خود را به صورت حرفه‌ای راه‌اندازی کرده و آن را از روش‌های مختلف به افراد معرفی کنید. در انتها پیشنهاد می کنیم مقاله برگرداندن اکانت اینستاگرام را بخوانید که در صورت دیسیبل یا هک شدن بتوانید در اسرع وقت اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا